recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Monitor kalibrering i Win7
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMonitor kalibrering i Win7

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Emne: Monitor kalibrering i Win7
    Sendt: 02-Oktober-2011 kl. 15:18
Hej.

Jeg har længe gerne villet lave mig et mediecenter da det på papiret tilbyder en masse funktionalitet som jeg ellers ikke kan finde andre steder. Jeg render dog panden mod muren hver gang jeg starter på det.

Bla. har jeg gerne villet buge en HTPC da det_i teorien_vil gøre det lettere at farvekalibrere mine skærme. Altså TV og Projektor. Ideen var at grovkalibrere på selve skærmen og finjustere resultatet via color management i Win 7.

Jeg har dog ikke kunnet få det til at virke. Med kalibreringssoftwaren der følger med til mit Display LT meter kan jeg godt lave en ICC profil til f.eks min laptopskærm. Jeg kan se at icc profilen bliver loadet når jeg logger på min brugerprofil i Win 7. De ser skrækkeligt ud, men i første omgang er problemet at Win 7 "smider" denne icc profil lige så snart den har loadet desktoppen færdig og vender tilbage til sine oprindelige farver... Der findes en del workarounds, men ingen af dem virker og jeg kan bare ikke få windows til at fastholde icc profilen.

Da det nu ikke virkede havde jeg glemt alt om at jeg havde en icc liggende som default profil for skærmen. Tilfældigt åbnede jeg så firefox i dag i stedet for IE9 som jeg plejer at bruge og minsandten om ikke profilen lige pludselig var aktiv. - Men kun i firefox...

Med ICC profil.

Her uden ICC profil.

Læg mærke til at det kun er firefox der bruger profilen. Hverken desktoppen eller IE9 ændrer farve.

Mu kan jeg godt se at icc profilen se skrækkelig ud, men er der nogen der ved hvordan jeg i det mindste får windows og dermed alle de andre programmer til at bruge profilen. Her under eks windows mediecenter???

MVH
tvkartoffel

Redigeret af tvkartoffel - 02-Oktober-2011 kl. 15:20
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2011 kl. 15:31
Er Windows 7 anderledes med icc profiler, end XP og Vista, for der virker det.
Jeg har altid min skærm kalibreret.

Du må have et andet program installeret, som loader en anden profil senere i forløbet.

Venlig hilsen
KB
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2011 kl. 15:34
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Hej.

Jeg har længe gerne villet lave mig et mediecenter da det på papiret tilbyder en masse funktionalitet som jeg ellers ikke kan finde andre steder. Jeg render dog panden mod muren hver gang jeg starter på det.

Bla. har jeg gerne villet buge en HTPC da det_i teorien_vil gøre det lettere at farvekalibrere mine skærme. Altså TV og Projektor. Ideen var at grovkalibrere på selve skærmen og finjustere resultatet via color management i Win 7.

Jeg har dog ikke kunnet få det til at virke. Med kalibreringssoftwaren der følger med til mit Display LT meter kan jeg godt lave en ICC profil til f.eks min laptopskærm. Jeg kan se at icc profilen bliver loadet når jeg logger på min brugerprofil i Win 7. De ser skrækkeligt ud, men i første omgang er problemet at Win 7 "smider" denne icc profil lige så snart den har loadet desktoppen færdig og vender tilbage til sine oprindelige farver... Der findes en del workarounds, men ingen af dem virker og jeg kan bare ikke få windows til at fastholde icc profilen.

Da det nu ikke virkede havde jeg glemt alt om at jeg havde en icc liggende som default profil for skærmen. Tilfældigt åbnede jeg så firefox i dag i stedet for IE9 som jeg plejer at bruge og minsandten om ikke profilen lige pludselig var aktiv. - Men kun i firefox...

Med ICC profil.

Her uden ICC profil.

Læg mærke til at det kun er firefox der bruger profilen. Hverken desktoppen eller IE9 ændrer farve.

Mu kan jeg godt se at icc profilen se skrækkelig ud, men er der nogen der ved hvordan jeg i det mindste får windows og dermed alle de andre programmer til at bruge profilen. Her under eks windows mediecenter???

MVH
tvkartoffel

Hvad vil du bruge en ICC profile til? Svjv benyttes disse profiler kun til optimeringer i forbindelse med billederedigering og grafisk arbejde således at fx jpg eller lignende vises ift standarder.

Grunden til at disse profiler ikke benyttes however skyldes at det er din 3d renderer der tager over når du fx kører med IE9(DX10/11) eller Windows Media Center(EVR). Det eneste du skal gøre er at stille dit colorspace i gfx cpl, og så kalibrere din skærn manuelt via de controls der er på den.

Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2011 kl. 15:59
Som du givet vis har set debatteres det ofte hvordan man får bedst mulig farvegengivelse på sin TV skærm, projektor osv. Den almindelige måde at kalibrere den type udstyr er, som du selv er inde på, via et colorimeter med software til og via skærmens indterne kontroller. Problemstillingen er i den forbindelse at skærmenes indbyggede kontroller enten er meget begrænsede (F.eks er der ikke en gamma kontrol på mit TV) eller at de ikke virker rigtigt, eller at de gør noget helt andet end det man mærkaten angiver. Min ide var så at gøre det så godt som muligt på skærmen og tilrette resultatet på PCen for at komme tættere på. I sidste ende skal de ikke bruges til billedredigering, men der er også standarder for hvordan f.eks en bluray film skal gengives. Målet er så at bruge PCen som afspiller og komme tættere på ad den vej. Håber du du forstår...?

Du skriver så:

"Det eneste du skal gøre er at stille dit colorspace i gfx cpl, og så kalibrere din skærn manuelt via de controls der er på den."

Dette er netop det jeg forsøger at komme lidt uden om, fordi kontrollerne jeg har til rådighed ikke er ret gode. Specielt ikke på mit TV. Dertil skal det sige at den software de følger med colorimeteret og som er beregnet i PCmonitor kalibrering er meget lettere at bruge end f.eks calman eller color HCFR som man ellers kunne bruge.

Spørgsmålet er derfor om der er mulighed for at få WinMC eller måske medieportal til at se en ICC profil?

MVH
tvkartoffel

Redigeret af tvkartoffel - 02-Oktober-2011 kl. 16:14
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2011 kl. 16:10
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Er Windows 7 anderledes med icc profiler, end XP og Vista, for der virker det.
Jeg har altid min skærm kalibreret.

Du må have et andet program installeret, som loader en anden profil senere i forløbet.

Jeg ved ikke om Win7 er anderledes end Vista men jeg har læst at det skulle være anderledes end XP. Jeg ved dog ikke hvordan for jeg har aldrig prøvet på XP.

Der er ganske rigtigt en ICC loader som ligger i startmappen. Jeg har prøvet alle mulige indstillinge som jeg har kunnet google mig til. Både uden og med ICCloader. Uanset hvad jeg gør så loader windows ICC profilen for derefter at unloade den igen. Der er meget tydeligt når det sker.

Jeg har jo lidt svært ved at tro at det skal være hver enkelt stykke software der hver især skal kunne genkende profilen. De ville da være langt lettere hvis windows kunne bruge den så alle programmer var omfattet.

Jeg kan oplyse at jeg har indbygget intel grafik (x4500 tror jeg nok). Jeg har forsøgt at fjerne antivirus og firewall, og jeg har opdateret grafikdriveren. Uden held.

Hjælp til at få det i gang vil være meget påskønnet, da jeg kan forstå på dit indlæg at du godt kan få vista til se en ICC profil?

MVH
tvkartoffel
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2011 kl. 16:33
Du kan hurtigt tjekke om dit grafikkort kan bruges til monitorkalibrering ved at downloade denne tester:

Jeg går ud fra at du bruger i1Match sammen med i1Display LT.

Venlig hilsen
KB
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2011 kl. 16:54
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Du kan hurtigt tjekke om dit grafikkort kan bruges til monitorkalibrering ved at downloade denne tester:

Jeg går ud fra at du bruger i1Match sammen med i1Display LT.

OK Tak.

Ja jeg bruger I1 Match. LUT Testeren ser ud til at virke. Feltet skifter til grå og tilbage til hvid.

Men hvad så nu? Jeg kan stadig ikke få windows til at bruge ICC profilen. Kan det mon være noget med aero eller noget andet i windows der ikke vil sammen med sådan en profil? Har du lave nogle specielle indstillinger for at få det til at virke?

MVH
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2011 kl. 17:11
Du har et eller andet, der loader en ny profil senere. Det kan fx være Adobe Gamma, men den er der vel ingen der har installeret mere. Ellers ved jeg ikke hvad der gør det.

Patriarken skrev om nogle programmer der tager over når du kører DX10/11 eller Windows Media Center. Det ved jeg ikke noget om, da jeg er grafiker.

Jeg har aldrig lavet andet for at få det til at virke end at fjerne Adobe Gamma, hvis den var installeret på maskinen.

Redigeret af Brixen - 02-Oktober-2011 kl. 17:13
Venlig hilsen
KB
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2011 kl. 18:00
Du havde ret. Det var dog ikke adobe gamma, som jeg ikke har, men "persistence" aka. igfxpers.exe der starter op og laver rav i den. Det hører i følge google til et nvidia kort, som jeg heller ikke har...?
Med det forhindret i at starte op kan windows holde ICC profilen. - Lige indtil UAC kommer på banen. Så smider windows ICC profilen igen. Dette er dog et kendt problem og der findes vist nok en udvej.

Foreløbig tak for hjælpen. Endnu en lille sten er ryddet af vejen.

MVH
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2011 kl. 19:13
Velbekomme. Så håber jeg det sidste falder på plads også.
Venlig hilsen
KB
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2011 kl. 20:09
Det håber jeg også. Jeg er nu kommet til "proof of concept" omend kalibreringen med mit plasmaTV som skærm målemæssigt ikke ser for køn ud. Dvs billedet er forså vidt flot nok men det måler ikke ret godt. Jeg har kontrolmålt kalibreringen med color HCFR for at få en ide om hvad der er foregået, da I1 match ikke er ret meddelsomt.
Jeg havde egentlig regnet med at jeg ville kunne komme tættere på en farvegamut i den rigtige størrelse. TVets egen gamut er for stor for rød og især for grøn og mit håb var at en kalibreret LUT ville kunne rette op på dette da det ikke kan stilles direkte i TVet. Det er måske blevet lidt bedre men det er ikke imponerende.

Kan det passe at I1 match ikke justerer på gamutten?

MVH
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2011 kl. 10:39
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Kan det passe at I1 match ikke justerer på gamutten?

Nu bruger jeg ikke i1Match mere, da jeg har opgraderet til i1Profiler pga. min computer er opgraderet til OS X Lion. Og der skal man vælge hvilken type skærm man har, og så blever gamut sat der. Fx CRT og LCD. 

Jeg kan ikke se hvad der kan vælges imellem, før skærmen er sat til. Da jeg kun har 1 skærm er der ikke så mange muligheder. Men programmet kan også kalibrere projektor, som jeg ikke har.

Det er LT (light) udgaven du har, og der er der færre indstillingsmuligheder.

Men der bliver justeret noget gamut. Hvidpunktet flyttes efter hvilken type skærm man kalibrerer. Ellers bliver nogle af farverne klippet.

Det ideelle ville være hvis du kunne vælge Plasma tv i programmet.

Redigeret af Brixen - 03-Oktober-2011 kl. 10:41
Venlig hilsen
KB
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu