recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mit strømforbrug på HTPC mv.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMit strømforbrug på HTPC mv.

Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
alyz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 683
Direkte link til dette indlæg Emne: Mit strømforbrug på HTPC mv.
    Sendt: 10-Oktober-2011 kl. 21:32
Hej alle sammen.

Har lige fået målt strømforbruget på min htpc, tv, reciever, sub, router, gamer pc mv. og poster dem så lige her med videre beskrivelse. Der er ingen spørgsmål, kun info om mit målte el forbrug. Confused

PC hardware og andre strømslugende komponenter:

HTPC: Hjemmebyg
CPU: Intel Core2Quad q9300 2,50 ghz
Ram: 4 GB DDR2
GPU: Geforce 8600 GT Silent
Tuner: 1 stk. FireDTV + 1 stk. FloppyDTV
Disk: 1 stk. 1 TB intern + 1 stk. 2 TB Ekstern

Router: Yousee kabelmodem m/trådløs router

TV: Philips 40PFL8664/H12
Reciever: Sony STR-DA50-ES
SUB: Jamo 5.1 surround sæt
Konsol: PS3 + Xbox 360 (Xbox ikke målt)

GamerPC: Hjemmebyg Min
CPU: Intel Core i 7 2,66 GHz
RAM: 6 GB DDR 3 1066 MHz
DISK: 2 stk. 500 GB Samsung + 1 stk. 120 GB SSD Disk
GPU: ATI Radeon HD 6950 2 GB.
Skærm: Futitsu Siemens 24"

GamerPC: Hjemmebyg Konens
CPU: Intel Core2Duo E8500 3,00 Ghz
RAM: 4 GB DDR2
GPU: Geforce GTX275
DISK: 1 stk. 500 GB
Skærm: Compaq 21"
-----------------------------------------------------

Måling af HTPC:

Målingen er foretaget med alt tilsluttet udstyr, dvs. den eksterne FireDTV tuner, den eksterne harddisk og Yousee Routeren.

Tilstand: Strømforbrug:
Standby 23 watt
Idle 102 watt
Ser tv 110 watt
HD Film 103 watt

-------------------------------------------------------

Måling af tv, reciever, sub, ps3 mv.:

Målingen er foretaget af det samlede udstyr, altså TV'et, recieveren, sub'en og PS3 (xbox er helt slukket når den ikke bruges). De 2 sidste er når PS3'eren er i brug. Sub'en er slukket når recieveren er i standby.

Standby 4 watt
Tændt 175 watt
PS3 Idle 200 watt
PS3 BD Film 260 watt

------------------------------------------------------

Måling af gamer pc:

Målingen er foretaget inkl. skærm. 

Idle 200 watt
BFBC2 340 watt

Måling af Konens PC:

Målingen er foretaget inkl. skærm.

Idle 145 watt
Spil 280 watt

I alle kategorier er jeg overrasket over det store strømforbrug.

Især når man tænker på, at en typisk aften er således:

Konen tænder sin computer, men sætter sig foran tv'et, der behøver HTPC, Reciever og sub skal være tændt (og lader hendes computer stå tændt), der sidder hun så hele aftenen (evt. med en laptop, som ikke er målt).

Så kan jeg finde på, at game et par timer på min computer.

Jikes Confused  et strømforbrug !!!!...

Hendes computer: 145 watt/time i 5 timer: 725 watt.
Min computer:  340 watt/time i 5 timer: 1700 watt.
HTPC mv i tv mode: 110 watt/time i 5 timer: 550 watt.
TV, Reciever mv: 175 watt/time i 5 timer: 875 watt.   
Total aften: 3850 watt.

Strømforbrug i penge (2,10 kr. pr. kwatt): 8,09 kr.

Det er nogle halv dyre aftener, og nogle gange kører vaskemaskinen samtdig Confused

Redigeret af alyz - 10-Oktober-2011 kl. 21:35
Gamer: CoreI7 8750, 16GB, GTX1070 6GB, 512GB SSD.
MP: I3 2,9 GhZ, 4GB, 3 TB, 64 SSD
TV: 48PFS8109:
Anlæg: Denon /DALI
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2011 kl. 22:06
HEHE ja vi burde sætte os med et stearinlys og læse en bog. Det både lyser og varmer. 

Spøg til side, det er ikke helt uvæsentligt at få slukket for det der ikke bruges, det er ikke kun udstyr men også lys og kulde/varme der kræver gode elvaner (det kan betale sig)

Hvis jeg havde 1 Kr. hver gang jeg sagde sluk lyset eller man skal ikke se TV og spille xbox, have tændt en pc samtidig med at man chatter på facebook via telefonen........ var jeg sku milionær :-)

Dog bliver det nok lidt svært at overbevise konen om at vi kun skal vaske hver anden gang, nogle ting koster bare penge.

BS
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2011 kl. 23:02
Ja det er ret lærerigt at sætte et wattmeter på sine apparater. Jeg er lidt overrasket over at almindelige PCer stadig har så højt et tomgangsforbrug. Jeg kan huske at jeg i tidernes morgen målte min 3 GHz intel P4 maskine til omkring 120W plus 100W til trinitronskærmen i idle. Der er praktisk taget ikke sket en pind siden. - Andet end at de er blevet 100 gange hurtigere selvfølgelig. Til sammenligning ligger min laptop lidt over 20W ved almindelig internet browsing.
Du kan glæde dig over at al den energi i sidste ende bliver til varme, så du sparer lidt på fyringen her i de kolde måneder. Du kunne nok også klare dig med en knapt så kraftig HTPC ;-)

MVH

Redigeret af tvkartoffel - 10-Oktober-2011 kl. 23:03
Til top
stefanb Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 17-Oktober-2007
Point: 452
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2011 kl. 23:22
Jeg fik mig også en overraskelse her forleden da jeg målte mit grej.
Mit setup i stuen, som består af en htpc c2d (fungerer også som tvserver), tv, forstærker og sub bruger tilsammen 450w idleConfused.
Jeg har jo været så "smart" at få htpcen til at tænde for både tv, forstærker og sub automatisk, men det er nok knap så smart så den også gør det når jeg ser tv i andre rum eller bare optager tv. Så det er minimun 10 timer i døgnet at det hele står og trækker i elmåleren.
Af sammen grund har jeg lige bestilt stumper hjem til en dedikeret tv/nas server, hvor jeg forhåbentlig kommer under 35w.
Til sammenligning bruger min klient (i3 2100) i soveværelset 30w idle og 35w når jeg ser tv.
Men alle husets pcer bruger <2w i standby.
Til top
alyz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2011 kl. 08:19
Ja puha.. Jeg skulle nok ikke have købt det watt meter. Det er da til, at få vinter depri over Cry

Nu kan jeg sq da godt forstå, at der altid kommer en ekstra regning på strøm hver år.

Til TV Kartoffel: Jeg havde også en "mindre kraftig" HTPC. Men den bustede bundkortet, så jeg "ofrede" dele fra min gamer maskine, og havde derfor så mulighed og "grund" til, at købe nyt til mig selv Wink   Men om det er smart at bruge quad core og et geforce kort i en HTPC, ja det kan godt diskuteres. Overvejer at sætte den gamle C2D 2,2 Ghz E4500 cpu i HTPC'en. Har den stadig liggende, også et ATI grafikkort evt.

Stefanb: Mit forbrug, hvis vi ser tv i 10 timer: 2850 watt = 5,96 kr. Kun ved HTPC, TV, Reciever, sub er tændt. Confused

Næste investering er et Atomkraftværk til baghaven....

Snart skal naboens gamer computer måles, han kører bl. a. med 2 stk. Geforce GTX 580 i sli. Og den maskine står næsten altid tændt om natten for at downloade...
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2011 kl. 09:19
Oprindeligt skrevet af alyz alyz skrev:

Snart skal naboens gamer computer måles, han kører bl. a. med 2 stk. Geforce GTX 580 i sli. Og den maskine står næsten altid tændt om natten for at downloade...

Måske han skulle købe en billig NAS fra feks Synology til at klare download for ham ;)
Til top
Zuppe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 18-April-2007
Sted: Aalborg
Point: 375
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2011 kl. 19:53
Ja det kræver lidt energi det hele. Jeg kiggede også lige på vores elmåler imens der var gang i køkkenet der lå den mellem 3 og 5 Kwh.
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2011 kl. 21:11
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Ja det er ret lærerigt at sætte et wattmeter på sine apparater. Jeg er lidt overrasket over at almindelige PCer stadig har så højt et tomgangsforbrug. Jeg kan huske at jeg i tidernes morgen målte min 3 GHz intel P4 maskine til omkring 120W plus 100W til trinitronskærmen i idle. Der er praktisk taget ikke sket en pind siden. - Andet end at de er blevet 100 gange hurtigere selvfølgelig. Til sammenligning ligger min laptop lidt over 20W ved almindelig internet browsing.
Du kan glæde dig over at al den energi i sidste ende bliver til varme, så du sparer lidt på fyringen her i de kolde måneder. Du kunne nok også klare dig med en knapt så kraftig HTPC ;-)

MVH

Gu er der sket noget - men man kan ikke forvente at se en revolution når man køber hardware som er minded på performance. Helt ærligt.. en quad core til HTPC? - overkill. 

Radeon 6950 bruger også en del strøm. Det er jo ikke for ingenting producenterne anbefaler strømforsyninger på 700-1000W alt efter opsætning på moderne gamerpc'ere. 

OP, lidt flueknepperi når du udregner prisen, så er prisen jo pr. kiloWatt time! 

Eksempel:

(340W/(1000W*3600s))*5*3600s = 1,7 kWh. (60 sekunder pr. min, 60 min. pr. time; 60 * 60 = 3600 s/time)

Det giver samme resultat økonomisk, men en Watt er ikke en energimængde som en Watt time er..
Til top
alyz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2011 kl. 21:18
Så har jeg fået målt naboens gamer pc.

649 watt når den spiller Metro 2033.

damn....Ouch
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Point: 2327
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2011 kl. 00:52
Tør slet ikke at tænke på min i7 920 som kører som htpc og server med knapt 10terabyte efterhånden. Betaler bare og ser "glad" ud.

Angående om det skal være quadcore eller ej, så synes jeg ikke det er så overkill som man gerne vil gøre det til. Bruger den også til at spille lidt på via projektor eller tv.
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2011 kl. 08:25
Jamen så er det jo strengt taget ikke nogen HTPC længere. En HTPC bruger man nemlig ikke til at spille på, hvorfor kravene til sådan en maskine er lavere og ergo quadcore er overkill. En core i3 er alt hvad der skal bruges for at afvikle mkv-filer, se tv osv. Min ligger på 60W ca. med 8 gb ram, 3 stk.  hdd og en core i3-530. 
Til top
alyz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2011 kl. 09:22
Nogen der hurtigt kan svare på, hvor stor en besparelse jeg ville kunne få hvis jeg skifter min Intel Core2quad 9300 2,50 GHz ud med en Intel Core2duo e4500 2,20 GHz i min htpc ?
Til top

Besvar Besvar Side  123 4>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu