recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Indstilling af baghøjttalere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketIndstilling af baghøjttalere

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
jespermart Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 891
Direkte link til dette indlæg Emne: Indstilling af baghøjttalere
    Sendt: 17-Juni-2006 kl. 12:21

Jeg prøver på nuværende at lege lidt med indstillingerne på niveauet til mine baghøjttalere.

Stik imod det jeg har læst så synes jeg jeg får en bedre rumfornemmelse hvis niveauet til baghøjttalerne bliver justeret til ca 1-2db højere end det mit SPL meter siger skulle være det korrekte niveau.

Er der andre der har gjort sig tilsvarende erfaringer eller er det bare mig der stræber efter en "kunstig rumfornemmelse"?

Den DVD jeg primært afprøver de forskellige indstillinger med er Master & Commander kapitel 4 i DTS

Enhver kommentar er velkommen

Jesper

Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4
Til top
Dani3l Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 03-Januar-2006
Point: 142
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2006 kl. 13:10
uden at vide ret meget om det, vil jeg da sige at det er hvad du sys der lyder bedst! Lyd er ret individuelt.
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 11-Juli-2005
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2006 kl. 13:10

Hej Jesper.

Jeg går udfra at de +1-2 dB er i forhold til de andre højttalere ved samme signal i alle/på skift i alle? Og at du måler fra lyttepladsen og ikke nærfelt?

Det er ihvertfald det, jeg svarer udfra.

Sony, der både har lavet min receiver og en masse film, skriver i manualen til min receiver, at netop det, du oplever, tit giver en bedre oplevelse/rumfornemmelse og at at center også tit med fordel kan få 1-2 dB mere.

Ja, der lægges netop i manualen op til, at man leger lidt med det og ikke bare måler eller lytter sig til "ens overalt". Man kan også bevidst stille afstanden lytter/baghøjttalere forkert ind, så man flytter lyden i tidsdomænet og det virker som om de flyttes fysisk!

I ren 5.1 og ren ProLogic ("I", har ikke "II") foretrækker jeg +1-2 dB bagi og 0 eller +1 dB i center. Altså i forhold til fronterne. 

Men bruger jeg en af de simulerede Sony Cinema Studio biografer eller andre effekter, så passer 0 dB bedre bagi og +1-2 bedre i centeren - generelt, for der er stor forskel på film og nogle har ikke behov for så meget effekt som andre. Og bruges der meget effekt, kan man ikke regne med andet, end at det hele spiller højere og rummet og i særdeleshed dialogen lyder alt for levende og farvet -  jeg bruger kun ganske, ganske lidt, når jeg gør det.

Efter en del legen med afstande har jeg indstillet dem til at være de korrekte. Til gengæld har jeg fysisk hævet både TV, fronter og center en del i forhold til tidligere.

Ved sen filmkigning ved lavt, nabovenligt lydniveau kan jeg godt finde på at øge center lidt mere, så jeg kan følge med i dialogen og jeg kan også dæmpe min sub lidt - igen er det meget afh. af filmens mix og dialogens klarhed og hvad jeg vil byde mine naboer i et desværre alt for lydt byggeri. 

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
jespermart Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2006
Point: 891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2006 kl. 14:38

Hej Carser

Ja din første antagelse er korrekt. Jeg har ikke målt i nærfelt men i lyttepositionen og i alle kanalerne med samme testtone. Ydermere er der justeret de korrekte afstande til alle højttalere i min JVC RX-D701 A/V reciever og alle højttalre sat til small da jeg bruger aktiv sub der deler ved 80Hz

Men da du skriver at du har samme oplevelse og at Sony samtidig skriver i deres manual, at man med fordel kan hæve niveauerne i baghøjttalerne, så tillader jeg mig at antage, at jeg ikke kan være helt forkert på den.

Jeg bruger aldrig den indbyggede DSP til at indstille forskellige cinima simuleringer, da jeg synes de virker for kunstige. Primært foretrækker jeg også DTS lydsporene på de DVD'er der har det, fremfor DD 5.1. Jeg bilder mig ind der er mere bund og dynamik i DTS lydsporene.

Men mange tak for svaret jeg var og er bare nysgerrig efter at vide om andre havde eller har samme erfaring

Jesper

Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 11-Juli-2005
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2006 kl. 15:29

Velbekomme Jesper,

Det var også et godt spørgsmål, og selv en enkelt "sølle" dB fra eller til kan betyde en del. Og jeg mener også, du godt kan slippe fra at tillade dig at antage, at du ikke er helt forkert på den!

Jeg må sige det som der er: Min halvgamle receiver har ikke DTS dekoder, ellers er den udmærket (mindst!) og Digital Cinema Sound'en lyder ikke nær så kunstigt som mange af konkurrenternes bud på DSP effekter.

Var jeg ikke helt tilfreds og var der DTS på endnu flere film, så ville jeg nok også have overvejet (fælles)køb af en JVC RX-D701 eller en anden nyere mere eller mindre digital sag med DTS og Prologic II.

...Men jeg vil også have RIAA og det helst indbygget og ikke for ringe, vinylen er nemlig ikke død hos mig!

Redigeret af Carser - 17-Juni-2006 kl. 15:31
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu