recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilke stik til forstærker?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvilke stik til forstærker?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Gump Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 25-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 377
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilke stik til forstærker?
    Sendt: 14-Oktober-2011 kl. 19:22
Jeg har lige, hvad der sikkert er, et noob spørgsmål. Men jeg håber i vil hjælpe mig lidt alligevel Smile

Det drejer sig om min receiver, en yamaha rx-v1067, og hvordan jeg får sat højtalerkabler i den. Jeg har for nyligt købt nye kabler. Jeg har ikke lyst, og penge, til at give flere hundrede kroner pr. meter, så jeg valgte disse:

Da jeg er blevet anbefalet en minimumtykkelse på 4mm2 til frontere, og da prisforskellen mellem 4mm2 og 6mm2 ikke er særlig stor, tænkte jeg at jeg lige så godt kunne tage de tykke Tongue

Jeg ville egentlig bare sætte dem direkte i højtalere og receiver, så jeg købte til at starte med ikke nogen stik. Efterfølgende har jeg så fundet ud af at de er MEGET svære at få sat i receiveren når de er så tykke, og når jeg satte dem i mine frontere, xtz 99.36, skal skruen så langt ud at den bøjle der kortslutter de 3 indgange ikke får nok kontakt! Det resulterede i at det kun var diskanten der sagde noget Confused

Jeg valgte så at bestille nogle bananstik:

Fedt nok tænkte jeg, så bliver det også nemmere at sætte kablerne i receiveren. Men nej, det er jo så ikke muligt at sætte bananstik i receiveren! Ouch

Og nu kommer spørgsmålet: Hvilke stik skal jeg så have fat i? Jeg har kigget lidt rundt på www.av-cables.dk for at se om de havde noget jeg syntes kunne se ud som om det passer. Jeg har også kigget på yamahas hjemmesiden, men heller ikke der kunne jeg finde noget. 

Der må da findes nogle stik der passer bag i min receiver? Ellers frygter jeg for næste gang jeg bliver nød til at tage kablerne ud og skal have dem i igen....
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2011 kl. 19:30
Der sidder nogle små plastic propper, som fjernes ved at skrue en lille tynd skrue i og trække dem ud
Til top
Kristian F Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 16-Juli-2011
Sted: Danmark
Point: 46
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2011 kl. 19:43
Og de kan være rigtig svære at få ud!

Vil anbefale dig at slå receiveren helt fra og så vedr bunden i vejret og få de dumme propper ud :)
Jeg brugte en spidstang og en lille flad skruetrækker :)
Marantz SR7005
Focal 836V
Focal 800CC
Samsung C8705 3d led tv
HTPC med 6 TB plads.
Playstation 160gb FAT boy.
Xindak højtaler kabler.
Til top
CARS10 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Juli-2009
Sted: København
Point: 818
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2011 kl. 19:55
Du kunne også bruge nogle spadestik der passer til 6mm. eller klippe lidt af kobberet så de bliver ca. 4 mm. Dette vil du ikke kunne høre forskel på.!
     carsten
Til top
Gump Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2011 kl. 20:46
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Der sidder nogle små plastic propper, som fjernes ved at skrue en lille tynd skrue i og trække dem ud

Så det vil sige at hvis propperne kommer ud kan jeg bruge mine bananstik? Det ville da være for nice! Big smile
Til top
CARS10 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Juli-2009
Sted: København
Point: 818
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2011 kl. 22:41
Ja, det kan du også.
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2011 kl. 23:04
Oprindeligt skrevet af Gump Gump skrev:

Så det vil sige at hvis propperne kommer ud kan jeg bruge mine bananstik? Det ville da være for nice! Big smile
Ja det er de beregnet til Smile
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23900
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2011 kl. 23:08
Oprindeligt skrevet af Gump Gump skrev:

Du kan nemt trække propperne ud bare ved at skrue en passende skrue i propperne - og trække ud. Det er noget med en en eller anden - blandt flere, tåbelig EU regel (som jeg har forstået det), som kræver de kære propperBig smile
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2011 kl. 23:12
Det er vel fordi en eller anden EU politiker har sat en stikprop til el i højttaler udgangene. Og det er ikke ret sundt for recieveren Wacko
Til top
Gump Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2011 kl. 09:36
Sådan! Bevæbnet med en skrue tog det mig under 2 minutter at fjerne propperne. En skrue kan varmt anbefales, det var ikke så svært som jeg frygtede Smile

Jeg siger tusind tak for hjælpen. For jer var det nok en lille ting, men det har sparet mig for rigtig meget arbejde i fremtiden når der skal skiftes kabler! Thumbs Up

Og så lige en lille advarsel. Da jeg først lige er begyndt at bevæge mig ind i hifi/surround verdenen, som jeg ikke har meget styr på, er det nok ikke sidste gang der kommer noob spørgsmål fra min side...
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2011 kl. 15:58
Jeg kan så oplyse at det er både nemmere og hurtigere, hvis man bare bruger en lille flad skruetrækker, og så glemmer skruen - den er ikke nødvendig. ;-)

M.v.h.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu