recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Squeezebox giver (flere) grå hår
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSqueezebox giver (flere) grå hår

Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Towle Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 15-August-2005
Sted: Viborg, Danmark
Status: Offline
Point: 86
Direkte link til dette indlæg Emne: Squeezebox giver (flere) grå hår
    Sendt: 22-Oktober-2011 kl. 08:43
Jeg håber at nogen gider at læse om alle mine problemer. Jeg ved ikke hvor jeg skal starte og ende, men som udgangspunkt må jeg fortælle hvad jeg har og hvad jeg gerne vil.

Squeezebox Touch med tilkoblet en 1 Tb USB-HD
iMac med Squeezebox Server
iPod med iPeng
Netværk via Airport Express
Konto på mysqueezebox.com

Generel disclaimer: Jeg er bare ufatteligt dum til den slags og jeg tror da også, at de er ved at være lidt trætte af mig på dk.edb.mac på usenet. De siger at jeg tænker og analyserer for meget og det skal man slet ikke, når man bruger Mac. Nå ja, jeg har kørt på Mac i 4 måneder nu og forud har jeg været på DOS og Windows siden 1988, så det præger jo nok mine holdninger.

Helt basale spørgsmål:
  1. Squeezebox Server er nødvendig, right? Den lægger sig i "Systemindstillinger" på iMac'en
  2. mysqueesebox.com:
    1. Hvad skal jeg bruge det til?
    2. Hvad kan jeg bruge det til?
Jeg formoder at Squeezebox Server er et eksekverbart program der kræver et styresystem - altså at det skal ligge på en computer. Min bondelogik siger må så, at når iMac'en er slukket, kan jeg ikke bruge min Squeezebox.
  1. Kan et komplet Squeezebox Touch-system (købt for ca. 3 måneder siden) ikke køre af sig selv uden computer?
  2. Hvis jo: Hvordan får jeg den til det?
Problemet er, at så snart der er en Mac-computer med i foretagendet, overtager iTunes kontrollen og brugeren mister enhver indflydelse på hvor tingene ligger og hvordan det fungerer.

I Squeexebox Server har jeg nu fjerne fluebenet i "Anvend iTunes" og fjernet stierne til iTunes musikbibliotek. Feltet kan dog ikke få lov at stå tomt, så jeg har bare angivet en anden tilfældig mappe.

Hvorfor i alverden er det nødvendigt at angive en musikmappe på iMac'en? Jeg vil ikke afspille musik fra iMac'en, men fra den eksterne USB-harddisk, der er kablet med Squeezeboxen.

I går, da jeg fik iPeng på iPod'en fungerede det hele. Nu har jeg åbenbart fået rodet så meget rundt i det, at systemet er endnu mere forvirret end jeg selv er. Nu kan jeg ikke - hverken med SB's egen fjernbetjening eller med iPod'en - koble mig på USB-HD'en, eller for den sags skyld afbryde forbindelsen til den.

Hvis jeg slukker Squeezeboxen på dens egen fjernbetjening og starter igen, kommer menupunkterne:
  • Nu spiller
  • Musik
  • Internetradio (virker OK)
  • o.s.v.
Hvis jeg går ind i "Musik" kommer jeg ind i den tilfældige mappe på iMac'en, som jeg specificerede i Squeezebox Server. Alle underpunkterne (Kunstner, Album o.s.v.) er derfor tomme. Under "Musikmappe" kan jeg så fornøje mig med at bladre rundt i mapperne i iMac'ens harddisk og under "Skift bibliotek" er der kun een mulighed, nemlig navnet på det musikbibliotek der står angivet i "Squeezebox Server.

That's it. Jeg kan ikke finde noget sted hvor jeg kan til- og frakoble USB-harddisken og bede om at få afspillet musik der fra.

Dér er jeg strandet og nu kan jeg ikke spille noget som helst (undtagen radio).

Hvad gør jeg galt? Er Squeezebox og/eller iPeng afhængig af iTunes, selv om iPeng skriver at det er det ikke?

Ja, jeg vidste det: Det blev langt det her. Jeg kan ikke fortænke nogen i at opgive på forhånd, men jeg vil blive meget glad, hvis nogen - eller blot en enkelt klog mand - vil hjælpe mig, men husk: Jeg skal have det i små doser og forklaret på almindeligt dansk.
Til top
rawi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 08-Juni-2009
Sted: Denmark
Point: 282
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2011 kl. 09:21
Altså jeg kan hjælpe dig med at svare på noget af det du spørger om, men jeg har ingen erfaring med mac, så om det er Squeezebox eller Squeezebox/mac problemer du oplever ved jeg ikke.

Squuezebox Server er nødvendig, det er noget software der er designet til at afspille musik over netværk, så den slipper du ikke for.

Hvor vidt et komplet system kan køre af sig selv uden computer er svaret: ja og nej.
Nej du skal være koblet op til en Squeeze Server, men ja, i og med det ikke behøver at være en computer.
Jeg har en D-Link NAS hvor jeg har installeret Squeeze Serveren, og så lagt alt mit musik ud på den. Jeg streamer så fra min NAS til min Duet (ikke Touch som først skrevet, sorry) og min Boom.

Redigeret af rawi - 22-Oktober-2011 kl. 11:58
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2011 kl. 09:55
Har SB Touch ikke indbygget server og kan spille og streame  uden en PC tændt?

BS
Til top
SilverLine Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-Oktober-2008
Point: 713
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2011 kl. 10:23
Under musik på din sb touch. Kan du så ikke vælge, hvilket musik bebliotek du skal streame fra. Når du sætter din usb harddisk til, skulle den gerne fremgå under "musik" ligesom din mac computer, når den er tændt.

Mysqueezebox.dk er netbaseret. Dvs. Du kan bruge det, uden din co puter er tændt. Typisk bruger man mysqueezebox til at høre netradio igennem.
Nu er det længe siden jeg prøvede med en usb harddisk på min (købte den lige da den kom frem )!men den gang synes jeg ikke det var nogen succes at bruge sammen med sb touch, det kørte alt for langsomt. Siden har jeg streamet fra min pc, og det har virket perfekt. Dog har jeg lige fået spotify, som jeg også synes du burde overveje, så kan du høre alt det musik du vil, uden brug af hverken pc/mac, usb harddisk mm. Er blevet ret glad for spotify faktisk. Og når der så skal nydes rigtig god kvalitet, bæiver conputeren startet op, hvor jeg har alle mine flac filer på (16 bit og 24 bit)
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2011 kl. 10:25
Sorry for slå fejl. Skal æige vænne mig til ipad som i øverigt er FREMRAGENDE til at styre sb touch
Til top
Towle Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2011 kl. 10:47
Oprindeligt skrevet af SilverLine SilverLine skrev:

Under musik på din sb touch. Kan du så ikke vælge, hvilket musik bebliotek du skal streame fra. Når du sætter din usb harddisk til, skulle den gerne fremgå under "musik" ligesom din mac computer, når den er tændt.

Jeg rykkede stikket til USB-disken ud og pluggede det i igen. Det må man jo ellers ikke, men det hjalp. Nu kan jeg igen vælge musik fra den.

Nu har jeg så bare det problem, at iPod'en, der er tænkt som erstatning/afløser for SB'ens styrepind, bliver ved med at rode rundt i musikmapperne på i Mac'en. Måske skyldes det, at jeg i desperation gik ind og gensatte fluebenet ved "Anvend iTunes".

Lige nu har jeg desværre ikke tid til at lege mere, men fortsæt endelig tråden :-)
Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-August-2007
Point: 747
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2011 kl. 10:50
Jeg kan heller ikke svare på alle dine spørgsmål. Men et eller andet sted i Touchens indstillinger skal du aktivere dens indbyggede server. Når du har gjort det, kan du vælge den i "Skift bibliotek".

Der er et par ting du skal være opmærksom på:

Strøm til harddisken: Mange diske der trækker strøm via usb-porten trækker mere strøm end den officielle standard tillader. Logitech har valgt kun at følge den officielle standard, så disse drev kan ikke forsynes direkte med Touchens usb-port. Der skal en anden strømforsyning til, evt bare en aktiv usb-hub. Ellers kan disken simpelthen ikke starte op.
Scanning: Det tager noget tid at scanne musikken igennem, så serveren ved hvad musik der er. Hver gang disken har været taget fra, vil den scanne igen, så det er smart hvis man aktiverer fil-deling på Touchen (Samba/SMB Share).
Performance: Touchen har lige i underkanten af cpu og memory til faktisk at virke godt som server. Nogen er tilfredse, andre kan slet ikke få det til at funke. Det er nok meget op til hvordan ens musiksamling er (størrelse/filtyper).
Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-August-2007
Point: 747
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2011 kl. 10:52
Nå ja, og hvis du vil have svar fra de virkelige eksperter, så er squeezeboxens brugerforum her:
http://forums.slimdevices.com/

Det kræver dog engelskkundskaber.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2011 kl. 11:40
Når du er i ipeng, kan du swipe til siden, og her kan du vælge bibliotek. Men hvis du manuelt trykker på sb touch'en og afspiller noget musik fra din usb harddisk, så plejer ipeng ved mig, altid at finde ud af det, og så skifter over på usb harddisken.
Til top
Kurt Poulsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Maj-2005
Point: 1505
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2011 kl. 00:10
Og så afinstallere din Squeezebox Server på din Mac så den ikke forvirrer billedet.
Iøvrigt er MySB.com ikke nødvendigt for at afspille radio. Den er nødvendig for at kunne bruge APPs såsom Facebook, Spotify, og Wimp.
Mvh Kurt

Philips 50PUS9006,
Sony BD200D
Sonos Beam med 2 Symfonisk som baghøjtalere.
Sonos Port, 2 x Sonos One Sl, 1 x Ikea Symfonisk
Til top
Towle Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2011 kl. 11:54
Oprindeligt skrevet af Muele Muele skrev:

Strøm til harddisken: Mange diske der trækker strøm via usb-porten trækker mere strøm end den officielle standard tillader.

Mine har separate strømforsyninger.
Oprindeligt skrevet af Muele Muele skrev:

Scanning: Det tager noget tid at scanne musikken igennem, så serveren ved hvad musik der er. Hver gang disken har været taget fra, vil den scanne igen, så det er smart hvis man aktiverer fil-deling på Touchen (Samba/SMB Share).

Det er jeg aldrig stødt på i menuerne. Hvor gøres det, men allerførst: Hvad gør det? Er det SB'en der deler filer med netværket, eller ...?

Til top
Kurt Poulsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Maj-2005
Point: 1505
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2011 kl. 11:59
Jeg mener at det er noget den gør automatisk, når man putter et drev i enden af den.
Det betyder at du kan overfører filer til harddisken igennem netværket uden at skulle have den ud af stikket.
Hvis du skriver i en Windows kør-boks skriver \\<navn på touch>\ så burde du få en liste over de drev der er tilgængelig.
Mvh Kurt

Philips 50PUS9006,
Sony BD200D
Sonos Beam med 2 Symfonisk som baghøjtalere.
Sonos Port, 2 x Sonos One Sl, 1 x Ikea Symfonisk
Til top

Besvar Besvar Side  123 4>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu