recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > LED TV - LCD TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HDMI - SCART forbindelse / Serieforbindelse
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHDMI - SCART forbindelse / Serieforbindelse

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
berliz Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 03-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 166
Direkte link til dette indlæg Emne: HDMI - SCART forbindelse / Serieforbindelse
    Sendt: 22-Oktober-2011 kl. 18:52

Jeg har en snart 7 år gammel Panasonic 32” fladskærm uden HDMI - med 3 scartindgange

(AV1 – AV2 – AV4), som er forbundet med 5 apparater på denne måde:

Panasonic DVD-optager - scart ud >==> Scart ind >< Sagem MPEG4-modtager>< Scart ud >

==> Scart ind = AV1 – TV. - Altså serieforbindelse, 2 apparater.

Satel.-modtager Smart – Scart ud >==> Scart ind >< Sony DVD-optager >< Scart ud >

==> Scart ind = AV2 – TV. - Ligeledes serieforbindelse, 2 apparater.

Satel.-modtager Digiality – Scart ud >==> Scart ind = AV4 – TV.

Sat.-modtageren Smart har endvidere en Scart ud, som er forbundet med Panasonic DVD-optagerens Scart ind. Der kan, som det ses, optages og vises på kryds og tværs.

Måske har vi et ret specielt behov (danske programmer, udenlandske film uden undertekster, naturprogrammer, musik o.s.v.). Vi vil nødig give afkald på de nuværende muligheder: Men hvad nu, hvis jeg anskaffer en ny (større) fladskærm med HDMI? - Kan den fortsat fås med scart-indgange?

Tre af apparaterne har HDMI, men hvordan kan det overhovedet fungere med serieforbindelse osv.? - Kan nogen forklare, om Scart og HDMI eventuelt kan arbejde sammen i min opstilling med serieforbindelserne, evt. med en anden kombination/opstilling? Eller skal man virkelig affinde sig med et tilbageskridt i mit tilfælde?

På forhånd tak.
berliz
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19815
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2011 kl. 19:57
Oprindeligt skrevet af berliz berliz skrev:

Men hvad nu, hvis jeg anskaffer en ny (større) fladskærm med HDMI? - Kan den fortsat fås med scart-indgange?

Ja, nogle kan, men der bliver længere og længere mellem skærme med mange scart indgange.

Seriekobling af HDMI = glem det.

Med en ny fladskærm er din SAGEM Mpeg4 boks overflødig.

Hvad skal du med alle de der DVD optagere?
Få satmodtagere der kan optage på harddisk og forbind så det hele med HDMI.

Klaus

Redigeret af KlausDM - 22-Oktober-2011 kl. 19:57
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
berliz Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2011 kl. 00:00
Hej Klaus.

Tak for svaret.
Her i aften havde jeg meget àpropos 3 optagelser i gang - delvis samtidig. Der er tilfælde, hvor man nødig vil gå glip af en udsendelse, og så er det nødvendigt med de 2 DVD-optagere - og min Digiality sat.-modtager, som faktisk har indbygget optager.
Derfor endnu et par spørgsmål:
Jeg er med på, at Sagem digitalmodtageren bliver overflødig. - Hvorfor kan man ikke serieforbinde en sat.-modtager og DVD-optager med fladskærmen via HDMI? - Vil det sige, at mine 2 DVD-optagere ikke vil kunne fungere mere som optagere af signaler fra en sat.-modtager?
Man kan altså kun bruge scart og HDMI, når de holdes adskilt? Sat.-modtagerne skal altså have indbygget harddisk for at virke sammen med TV'et?
Hvor mange HDMI-indgange er der i dag på en fladskærm? - Og hvor få scart-indgange?
Jeg vil jo gerne undgå at skulle udskifte det hele, men det ser jo ikke så lovende ud.
Kan jeg få mit "system" til at virke med 2 HDMI-indgange og 1 scart-indgang? Jeg har jo egne paraboler og antenne til digitale udsendelser fra Danmark.

Det er et tilbageskridt, set fra min side, når man optager og ser så mange udenlandske programmer.

M.v.h.
berliz

Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2011 kl. 01:21
De fleste fladskærme har en scart indgang.
Du kan jo allerede droppe din dvb-t modtager og køber du en skærm med optage mulighed så kan du optage fra dvb-t.
Såfremt din satmodtaer Digiality har HDMI udgang så er der jo ingen problemer. Den kan jo allerede optage.
Så forbinder du bare din satmodtager Smart til den ene af dine dvd recordere via scart ligesom du gør nu og igen med scart fjernsynet.

Dermed kan du optage fra alle tre kilder samtidig og bruger 1 scart indgang og 1 hdmi indgang.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19815
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2011 kl. 08:30

Her i aften havde jeg meget àpropos 3 optagelser i gang - delvis samtidig. Der er tilfælde, hvor man nødig vil gå glip af en udsendelse, og så er det nødvendigt med de 2 DVD-optagere - og min Digiality sat.-modtager, som faktisk har indbygget optager.

Hvordan fanden får du tid til at se alle disse optagelser?

Jeg er nået dertil at jeg aldrig optager noget, for det jeg optager, får jeg alligevel aldrig set....

Jeg er med på, at Sagem digitalmodtageren bliver overflødig.

Med mindre at den kan optage, så ville du kunne skippe den ene DVD optager og blot optage med din Mpeg4 tuner i stedet.

- Hvorfor kan man ikke serieforbinde en sat.-modtager og DVD-optager med fladskærmen via HDMI?

Har din DVD optager HDMI ind?

Vil det sige, at mine 2 DVD-optagere ikke vil kunne fungere mere som optagere af signaler fra en sat.-modtager?

Nej, det kan stadig lade sig gøre.

Man kan altså kun bruge scart og HDMI, når de holdes adskilt? Sat.-modtagerne skal altså have indbygget harddisk for at virke sammen med TV'et?

Ikke _skal_, men i mine øjne er det langt mere praktisk. Ingen fedten rundt med skiver og optagelser i fuld kvalitet.

Hvor mange HDMI-indgange er der i dag på en fladskærm? - Og hvor få scart-indgange?

Det kommer an på, hvilken du køber.

Det er et tilbageskridt, set fra min side, når man optager og ser så mange udenlandske programmer.

Jeg ser det som et betjeningsmæssigt fremskridt at du skifter den ene satmodtager ud til en med harddisk og så dropper dine DVD optagere fuldstændigt.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
berliz Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2011 kl. 12:33

@ donfrankie.

Tak for svaret. Det tyder på, at din opskrift på forbindelse af apparaterne er en brugbar løsning, så at jeg kan beholde nogle af apparaterne.

@ Klaus.

Tak for svarene.

Du spørger: "Hvordan fanden får du tid til at se alle disse optagelser?"

Som jeg skrev, ser jeg meget udenlandsk (gratis) TV. Især i weekenden er der mange gode programmer, der ofte overlapper hinanden tidsmæssigt. Derfor optager jeg i weekenden en hel del, som jeg så kan se i ugens løb, hvor der ikke er så meget direkte TV, som har min interesse, udover nyhedsudsendelserne, incl. DR-Update.

Jeg betaler ikke for programpakker, og dansk TV har efter min mening ikke meget at byde på i ugens løb, bortset fra film på DR1, så TV2 kommer jeg fra nytår ikke til at savne.

Jeg kan åbenbart nøjes med at købe en sat.-modtager med optagefunktion og HDMI udgang, så kan jeg bevare det meste af min opstilling.

Ingen af de 3 apparater med HDMI har HDMI ind, kun ud. Kan jeg så koble min Panasonic DVD-optager og min Sagem digitalmodtager til TV med hver sit HDMI-kabel og forbinde Panasonic og Sagem indbyrdes med scart, så jeg kan optage en film på f.eks. DR1 (via Sagem) og så senere se den på fladskærmen via HDMI-kabel (fra Panasonic-DVD)?

For resten vil en fladskærm med indbygget MPEG4 jo ikke overflødiggøre min Sagem, da fladskærmen jo ofte bruges til at se andre ting, mens der optages.

M.v.h.
berliz.

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2011 kl. 12:44

Du vil kun finde en HDMI In på et TV, ikke på en Recorder eller PVR. Du vil sagtens kunne få signal fra en PVR/STB til en Recorder via Scart så der kan optages.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2011 kl. 13:03
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Du vil kun finde en HDMI In på et TV, ikke på en Recorder eller PVR. Du vil sagtens kunne få signal fra en PVR/STB til en Recorder via Scart så der kan optages.
undtaget er HD 720p/1080i udsendelser.. dem kan du ikke smide igennem scart.
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2011 kl. 13:11
Hvis du køber en sat modtager og et tv begge med optage funktion kan du droppe begge dine dvd recordere.
Så har du jo mulighed for at optage med begge dine sat modtagere og med fjernsynet. Går da ud fra de fleste tv der kan optage også kan vise billeder fra ekstern kilde samtidig med det optager via dets tuner.
Så er det bare forbinde begge sat modtagere med HDMI og så er dit system også 100 % digitalt.
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2011 kl. 13:18

Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

undtaget er HD 720p/1080i udsendelser.. dem kan du ikke smide igennem scart.

Det kan jeg nu godt, både fra  You See modtageren og fra Sattelit modtageren, men det er jo så kun en SD opløsning man får.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
berliz Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2011 kl. 13:22
Tak begge to.

Det vil altså sige, at man ikke kan sløjfe signalerne fra en sat.box igennem en moderne DVD-optager til fladskærmen via HDMI, altså ingen looping. Men hvad der er optaget via scart, kan godt efterfølgende vises via HDMI på fladskærmen? Jeg har svært ved at fatte det.
HD tænker jeg slet ikke på.

berliz.
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2011 kl. 13:25

Du tilslutter Satmodtager til TV med enten HDMI eller Scart, og fra Satmodtager til Recorder med Scart, og fra Recorder til TV med HDMI eller Scart.
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu