|
|
Besvar ![]() |
Side 123 4> |
Forfatter | ||
Kasper Jensen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-Marts-2007 Status: Offline Point: 536 |
![]() Sendt: 22-Oktober-2011 kl. 12:11 |
|
Skal til at trække netværkskabler rundt i mit hus til HDMI og USB extension. CAT6 er anbefalet, men vil jeg have noget fremtidig gevinst ved at trække et CAT7 kabel?
Jeg ser følgende muligheder:
CAT6 UTP
CAT6 SFTP
CAT7 SFTP
CAT7 SFTP-LSOH
På forhånd tak! :)
|
||
![]() |
||
MCenterFreak ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 09-Februar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5446 |
![]() |
|
Cat 6 kan håndter op til 10Gbit over 50 meter
Cat 7 kan håndtere op til 100Gbit over 50 meter Når du nu er i gang med at kable, så vil jeg anbefale at du installerer IHC Net, som er Cat 7. Så kan du bruge dine kabler til Data/Tele/Antenne. Samtidig har du den fordel at du kan benytte LK's Fuga eller Opus design
|
||
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-) |
||
![]() |
||
Bschmidt ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 05-November-2009 Sted: Virtual-utopia Status: Offline Point: 3291 |
![]() |
|
BS
|
||
![]() |
||
MCenterFreak ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 09-Februar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5446 |
![]() |
|
Det har du for såvidt ret i. Man skal så bare huske at kablerne skal passe til dimensionen i konnektorerne. Hvis de er for små vil skærmen ikke få ordentlig forbindelse. Hvis de er for store, kan man ikke få dem ind i konnektoren
|
||
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
||
![]() |
||
Bschmidt ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 05-November-2009 Sted: Virtual-utopia Status: Offline Point: 3291 |
![]() |
|
Uanset om du vælger IHC NET eller andre kablingsløsninger (til netværk) skal stik og kabel passe sammen.
Til OP: Jeg ville først og fremmest skitsere mit behov og mine muligheder. Behov: Kommer jeg til at skulle bruge kablerne til andet end netværk (og HDMI extendere) i fremtiden? Ja =cat 7 Muligheder: Kan jeg "let" skifte kablerne hvis mit behov ændrer sig? Nej = cat 7 Der er selvfølgelig også prisen at tage hensyn til. BS
Redigeret af Bschmidt - 22-Oktober-2011 kl. 12:59 |
||
![]() |
||
Kasper Jensen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-Marts-2007 Status: Offline Point: 536 |
![]() |
|
Kan man få nogle konnektorer til CAT7 som passer - har nemlig ikke planer om IHC. For mig går det hele på fremtidig udstyr, da jeg pt planlægger at lave en HDMI og USB forlængerløsning, og der er CAT6 jo rigeligt (hvad jeg har læst mig til).
BTW: Tak for jeres hurtige svar.
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Hvis du ønsker at bruge IHC Net udtag i Fuga/Opus design så kan du godt montere CAT 6 kabel i IHC konnektorerne, men hvis du alligevel ikke ønsker CAT 7, så kan du lige så godt vælge LEXCOM konnektorer og rammer som også fås i Fuga/Opus. Dem kan du finde på LK.dk i deres katalog
|
||
||
![]() |
||
![]() |
|
Kommer lidt an på hvordan kablingen er udført. Jeg har valgt at alle kabler kommer ned oppe fra en kabelbakke på loftet, igennem rillerør inde i væggene. Skulle det blive nødvendigt at skifte kablet, kravler jeg bare op på loftet, og trækker det gamle kabel ud. Har selvfølgelig forbundet det gamle kabel med det nye, så det samtidig bliver trukket ind i røret. Men den løsning kommer jo an på hvordan huset er bygget, og hvilke muligheder der er
|
||
||
![]() |
||
ZackGem ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-Marts-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 842 |
![]() |
|
Når du nu er i gang med at trække, så er der ingen pointe i at spare lidt på kabelt.
Jeg har selv valgt at trække Cat7 SFTP og naturligvis halogen fri (LSZH) ud til godt 20 steder i vores nye hus. Stikkene monteret er dog "kun" Cat6a, da jeg ikke kunne nå at skaffe Cat7 stik til tiden. Disse kan altid skiftes senere. Gør dog at det "kun" er et Cat6a træk, da svageste led jo er stikkene. |
||
![]() |
||
trikker ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 07-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 314 |
![]() |
|
Hvis Cat6 kan håndtere op til 10Gb må det da være rigeligt. Hvor mange bruger i forvejen deres 1Gb net fuldt ud ?
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Joe, jeg er af til ved at nå grænsen når 3 klienter se HD materiale samtidigt, så 10 gb bliver den næste switch standard, når jeg skal skifte. Der er forøvrigt en ny standard på vej, indenfor TV: 4K, med en opløsning på op til 4096 × 3112. Youtube har allerede videoer på 4096 x 3072. Når det så en gang er indført, skulle det stoppe der, idet vi så er over den grænse hvor det menneskelige øje kan se forskel. En anden fordel ved CAT 7 er at det er skærmede kabler, hvilket giver en langt bedre skærmning, og dermed mindre risiko for støj (støj=retransmission=nedsat hastighed)
|
||
||
![]() |
||
vacDK ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 14-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 262 |
![]() |
|
Lige et side spørgsmål, når i trækker kabler ud.. Så må i da trække fanes mange ud, hvis i skal have 2 til hdmi, 2 til usbexstender, 2 til forstærker, og eventuelt 2 til net eller andet.. trækker i 6-10 kabler ud til hver sted ??
|
||
Samsung LE40A656/676
Samsung HT-X715 Samsung SWA-4000 Samsung MR-00EA1 |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123 4> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |