recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - CAT6 vs. CAT7
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketCAT6 vs. CAT7

Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Kasper Jensen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Marts-2007
Status: Offline
Point: 536
Direkte link til dette indlæg Emne: CAT6 vs. CAT7
    Sendt: 22-Oktober-2011 kl. 12:11
Skal til at trække netværkskabler rundt i mit hus til HDMI og USB extension. CAT6 er anbefalet, men vil jeg have noget fremtidig gevinst ved at trække et CAT7 kabel?

Jeg ser følgende muligheder:

CAT6 UTP
CAT6 SFTP
CAT7 SFTP
CAT7 SFTP-LSOH

På forhånd tak! :)

Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2011 kl. 12:25
Cat 6 kan håndter op til 10Gbit over 50 meter
Cat 7 kan håndtere op til 100Gbit over 50 meter
Når du nu er i gang med at kable, så vil jeg anbefale at du installerer IHC Net, som er Cat 7. Så kan du bruge dine kabler til Data/Tele/Antenne. Samtidig har du den fordel at du kan benytte LK's Fuga eller Opus design
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2011 kl. 12:33
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Samtidig har du den fordel at du kan benytte LK's Fuga eller Opus design
Det er vel ikke betinget af at han installerer IHC NET. 

BS
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2011 kl. 12:54
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Samtidig har du den fordel at du kan benytte LK's Fuga eller Opus design
Det er vel ikke betinget af at han installerer IHC NET. 

BS
Det har du for såvidt ret i. Man skal så bare huske at kablerne skal passe til dimensionen i konnektorerne. Hvis de er for små vil skærmen ikke få ordentlig forbindelse. Hvis de er for store, kan man ikke få dem ind i konnektoren
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2011 kl. 12:58
Uanset om du vælger IHC NET eller andre kablingsløsninger (til netværk) skal stik og kabel passe sammen.

Til OP: Jeg ville først og fremmest skitsere mit behov og mine muligheder.

Behov: Kommer jeg til at skulle bruge kablerne til andet end netværk (og HDMI extendere) i fremtiden? Ja =cat 7
Muligheder: Kan jeg "let" skifte kablerne hvis mit behov ændrer sig? Nej = cat 7

Der er selvfølgelig også prisen at tage hensyn til.

BS

Redigeret af Bschmidt - 22-Oktober-2011 kl. 12:59
Til top
Kasper Jensen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Marts-2007
Point: 536
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2011 kl. 13:01
Kan man få nogle konnektorer til CAT7 som passer - har nemlig ikke planer om IHC. For mig går det hele på fremtidig udstyr, da jeg pt planlægger at lave en HDMI og USB forlængerløsning, og der er CAT6 jo rigeligt (hvad jeg har læst mig til).

BTW: Tak for jeres hurtige svar.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2011 kl. 13:19
Oprindeligt skrevet af Kasper Jensen Kasper Jensen skrev:

Kan man få nogle konnektorer til CAT7 som passer - har nemlig ikke planer om IHC.
Hvis du ønsker at bruge IHC Net udtag i Fuga/Opus design så kan du godt montere CAT 6 kabel i IHC konnektorerne, men hvis du alligevel ikke ønsker CAT 7, så kan du lige så godt vælge LEXCOM konnektorer og rammer som også fås i Fuga/Opus. Dem kan du finde på LK.dk i deres katalog 
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2011 kl. 13:25
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Muligheder: Kan jeg "let" skifte kablerne hvis mit behov ændrer sig? Nej = cat 7

Kommer lidt an på hvordan kablingen er udført. Jeg har valgt at alle kabler kommer ned oppe fra en kabelbakke på loftet, igennem rillerør inde i væggene. Skulle det blive nødvendigt at skifte kablet, kravler jeg  bare op på loftet, og trækker det gamle kabel ud. Har selvfølgelig forbundet det gamle kabel med det nye, så det samtidig bliver trukket ind i røret. Men den løsning kommer jo an på hvordan huset er bygget, og hvilke muligheder der er
Til top
ZackGem Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Marts-2006
Point: 842
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2011 kl. 13:53
Når du nu er i gang med at trække, så er der ingen pointe i at spare lidt på kabelt.

Jeg har selv valgt at trække Cat7 SFTP og naturligvis halogen fri (LSZH) ud til godt 20 steder i vores nye hus.
Stikkene monteret er dog "kun" Cat6a, da jeg ikke kunne nå at skaffe Cat7 stik til tiden.
Disse kan altid skiftes senere.
Gør dog at det "kun" er et Cat6a træk, da svageste led jo er stikkene.
Til top
trikker Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-August-2008
Point: 314
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2011 kl. 15:56
Hvis Cat6 kan håndtere op til 10Gb må det da være rigeligt. Hvor mange bruger i forvejen deres 1Gb net fuldt ud ?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2011 kl. 16:59
Oprindeligt skrevet af trikker trikker skrev:

Hvis Cat6 kan håndtere op til 10Gb må det da være rigeligt. Hvor mange bruger i forvejen deres 1Gb net fuldt ud ?
Joe, jeg er af til ved at nå grænsen når 3 klienter se HD materiale samtidigt, så 10 gb bliver den næste switch standard, når jeg skal skifte. Der er forøvrigt en ny standard på vej, indenfor TV: 4K, med en opløsning på op til 4096 × 3112. Youtube har allerede videoer på 4096 x 3072. Når det så en gang er indført, skulle det stoppe der, idet vi så er over den grænse hvor det menneskelige øje kan se forskel.
En anden fordel ved CAT 7 er at det er skærmede kabler, hvilket giver en langt bedre skærmning, og dermed mindre risiko for støj (støj=retransmission=nedsat hastighed) 
Til top
vacDK Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 14-Marts-2007
Point: 262
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2011 kl. 08:47
Lige et side spørgsmål, når i trækker kabler ud.. Så må i da trække fanes mange ud, hvis i skal have 2 til hdmi, 2 til usbexstender, 2 til forstærker, og eventuelt 2 til net eller andet.. trækker i 6-10 kabler ud til hver sted ??
Samsung LE40A656/676

Samsung HT-X715

Samsung SWA-4000

Samsung MR-00EA1
Til top

Besvar Besvar Side  123 4>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu