Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
stellahell
Ny bruger
Oprettet: 03-November-2011
Status: Offline
Point: 2
|
Emne: Venstre udgang skratter på forstærker Sendt: 03-November-2011 kl. 10:26 |
Hej med jer,
Min 4 år gamle Denon 1907 receiver er begyndt at skratte efter jeg fik nye højtalere. Jeg havde tidligere Dali Concept 6, men udskiftede dem med B&W CM1. Jeg troede først at det enten var højtaleren eller kablet den var gal med, men efter nu at ha' byttet rundt på både kabler i højtalerne, L-R udgange og A-B udgange og endda prøvet helt nye kabler, må jeg konstatere at min forstærker på underlig vis er begyndt at skratte.
Når jeg starter forstærkeren op og hører lyd fra TV, XBOX, osv. gennem forstærkeren, starter den med at spille stereo. Efter et par minutter har den så en længere periode (ca. halv time) hvor den den venstre højtalerlyd ryger og til tider skratter. Efter noget tid hvor den venstre højtaler/udgang tilfældigt falder ud i tide og utide, fungerer både venstre og højre udgang igen resten af aftenen.
Forstår ikke helt hvad der sker, da jeg ikke engang har spillet højt med dem endnu og det virker meget underligt at det starter, når jeg køber nye højtalere. Manden i HIFI-klubben sagde godt nok at B&W'erne var lidt tunge at trække, men at min forstærker sagtens burde kunne klare det - og uanset hvad er det vel også underligt at det evt. kun skulle påvirke ventre udgang?
Sætter pris for al hjælp/info jeg kan få, da jeg ikke liiiige har penge til at rende ud og købe ny forstærker (allerede igen).
|
|
KlausDM
Platin medlem
Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19514
|
Sendt: 03-November-2011 kl. 10:46 |
stellahell skrev:
Efter et par minutter har den så en længere periode (ca. halv time) hvor den den venstre højtalerlyd ryger og til tider skratter. Efter noget tid hvor den venstre højtaler/udgang tilfældigt falder ud i tide og utide, fungerer både venstre og højre udgang igen resten af aftenen.
|
næste gang du tænder for den, så start lige med at give den noget "gas" indtil den begynder at skratte. Det kan være det relæ der sidder i udgangen for at beskytte din højttaler der har en dårlig forbindelse. Spiller man højt, vil relæet bedre lukke. Klaus
|
|
|
stellahell
Ny bruger
Oprettet: 03-November-2011
Point: 2
|
Sendt: 03-November-2011 kl. 11:16 |
Tak, det vil jeg prøve!
Nu spørger jeg lige, fordi jeg ikke ved bedre; men sidder der kun ét relæ til både A og B udgangen (for venstre kanal)? For jeg har jo prøvet at smide højtalerkablerne fra A og over i B udgangen med samme resultat desværre.
|
|
Theilo
Guld medlem
Oprettet: 16-Marts-2010
Sted: Horsens,Danmark
Point: 1226
|
Sendt: 03-November-2011 kl. 11:30 |
Kan godt lyde som dårlige kondensatorer Prøv at tjekke de store der sidder inde i forstærker om de buler underligt ud nogle steder eller om der er løbet væske ud af dem.
På nogle forstærkere kan der også være fejl på volume potentiometeret, enten som en efterlodning eller renses.
Men kommer an på hvordan det er lavet på den forstærker du, og den kender jeg ikke
Theilo
|
|
KlausDM
Platin medlem
|
Sendt: 03-November-2011 kl. 11:31 |
stellahell skrev:
Nu spørger jeg lige, fordi jeg ikke ved bedre; men sidder der kun ét relæ til både A og B udgangen (for venstre kanal)? |
Det er ganske givet samme relæ for A og B. Klaus
|
|
|
KlausDM
Platin medlem
|
Sendt: 03-November-2011 kl. 11:34 |
Theilo skrev:
Kan godt lyde som dårlige kondensatorer Prøv at tjekke de store der sidder inde i forstærker om de buler underligt ud nogle steder eller om der er løbet væske ud af dem. |
Så vil det være i begge kanaler.
Theilo skrev:
På nogle forstærkere kan der også være fejl på volume potentiometeret, enten som en efterlodning eller renses.
|
Beskidte potmetre kan løses ved "volumenmassage", sluk forstærker og skru op og ned 1000 gange. Men da det er Denon 1907 der nævnes kommer lydsignalet næppe ud forbi potmetret. Det er en surroundreciever. Klaus
|
|
|