recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Facebook billeder på krak?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFacebook billeder på krak?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
SteffenD89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4337
Direkte link til dette indlæg Emne: Facebook billeder på krak?
    Sendt: 10-November-2011 kl. 14:49
Hvis man har billeder på facebook bliver de tilsyneladende også brugt på andre hjemmesider, det er www.krak.dk i hvert fald et godt eksempel på. Hvis man laver en "supersøgning" på visse personer kan man være heldig at der også dukker et billede op af vedkommende. Det skete i hvert fald da jeg søgte på både min storebror og min kæreste - der er dog intet billede af mig, men min konto har også være lukket i perioder.

Så jeg kunne da godt tænke mig at vide hvordan vores rettigheder er på det punkt? Og hvis ikke andet, så ved i det i hvert fald nu!
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 4207
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2011 kl. 14:54
Oprindeligt skrevet af SteffenD89 SteffenD89 skrev:

Hvis man har billeder på facebook bliver de tilsyneladende også brugt på andre hjemmesider, det er www.krak.dk i hvert fald et godt eksempel på. Hvis man laver en "supersøgning" på visse personer kan man være heldig at der også dukker et billede op af vedkommende. Det skete i hvert fald da jeg søgte på både min storebror og min kæreste - der er dog intet billede af mig, men min konto har også være lukket i perioder.

Så jeg kunne da godt tænke mig at vide hvordan vores rettigheder er på det punkt? Og hvis ikke andet, så ved i det i hvert fald nu!

Da du meldte dig til facebook, gav du samtidig afkald på alt hvad du lagde op, groft sagt.
Til top
SteffenD89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Juli-2008
Point: 4337
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2011 kl. 14:58
Jeg mente nok at der var et eller andet om det, men jeg var ikke helt sikker. Jeg må dog være ærlig at sige, at jeg ikke havde forventet at private billeder kom på krak, uanset hvad vi har givet afkald på.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2011 kl. 18:39
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Da du meldte dig til facebook, gav du samtidig afkald på alt hvad du lagde op, groft sagt.

Hvis der alene er tale om ophavsretten til billederne, er der nok ikke noget at komme efter. Facebook brugerne har givet Facebook Inc en nærmest ubegrænset tilladelse tilladelse til at råde over billederne.

Hvis der er tale om billeder hvor offentliggørelse kræver et personligt samtykke fra de berørte efter persondataloven er det en anden sag. Et samtykke kan trækkes tilbage igen (modsat en aftale om publicering hvor det alene drejer sig om ophavsretsloven). Dermed ophører Facebooks ret til at vise billederne, og det samme må gælde Facebooks samarbejdspartnere. Mange billeder på Facebook er af en sådan karakter at samtykke er påkrævet.

Så strategien må være at fjerne billederne fra Facebook og derefter bede Krak fjerne dem. Hvis Krak ikke gør dette, og hvis persondataloven er i spil, kan der klages til Datatilsynet.

Se desuden her.

Redigeret af JesperLund - 10-November-2011 kl. 18:44
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6676
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2011 kl. 18:59
Der er en privatindstilling på facebook, hvor man indstiller om ens profil er tilgængelig for google søgninger. Det er min ikke, og mine billeder kommer heller ikke frem på krak.dk.
Jeg kan se at halvdelen af dem af mine venner jeg søgte på, heller ikke vises på krak.
Så det er en facebookindstilling.
Venlig hilsen
KB
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2011 kl. 19:59
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Der er en privatindstilling på facebook, hvor man indstiller om ens profil er tilgængelig for google søgninger. Det er min ikke, og mine billeder kommer heller ikke frem på krak.dk.
Jeg kan se at halvdelen af dem af mine venner jeg søgte på, heller ikke vises på krak.
Så det er en facebookindstilling.

Hvis der er tale om en kopi af billedet hos Krak hjælper det næppe at rette i din Facebook profil.

Hvis der er tale om et portrætfoto af dig, som er hentet fra Facebook (?), kan du blot bede Krak fjerne dette. Og hvis Krak ikke omgående efterkommer dette, kan der klages til Datatilsynet.

Redigeret af JesperLund - 10-November-2011 kl. 19:59
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu