recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nye højttalere - hvor dybt?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNye højttalere - hvor dybt?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
jahafa Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-Februar-2011
Sted: Farum, DK
Status: Offline
Point: 254
Direkte link til dette indlæg Emne: Nye højttalere - hvor dybt?
    Sendt: 21-November-2011 kl. 18:36
Hej.

Jeg skal have nye højttalere, og vil i den forbindelse høre hvor dybt (hz) de skal / bør kunne gå?

I Foobar kan jeg se at der er "rimelig aktivitet" ned til 55hz, men da skalaen i Foobar ikke viser dybere end det, vil jeg høre hvor meget musik der egentlig bevæger sig under 55hz?

Jeg har kigget på Focal Chorus 826 V, som opgives til: 45 Hz.-28 kHz.

samt Dali Helicon 300mk2, som opgives til: Frekvensgang -3dB) : 37-27.000 Hz

De nye højttalere skal godt nok indgå som fronter i et 5.1 setup, på en Marantz SR5005, men i stereo (musiklytning) vil jeg helst køre uden sub.

Så hvor dybt bør mine nye fronter kunne gå? (musik relateret)
Budget er på max. 10K / stk. (alternativer til de to nævnte er velkomne)

JH
Til top
Irenicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-December-2009
Point: 1020
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2011 kl. 18:50
Kig ikke for meget på specs, er nok det bedste råd. At en HT går dybere ned end den anden på papiret, betyder ikke at det opleves sådan. Du bør kigge mere efter hvilken type lyd du ønsker, og derefter lytte til de højttalere der er inden for det segment, og se hvilken der går dybest samt ellers efterlever de kriterier du har.
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2011 kl. 19:02

Er de to højttalere målt på samme måde og med samme reference niveau?

Hvis du en dag kommer til at opleve en korrekt indstillet, og god, sub brugt til stereo, så vil du aldrig undvære det, hertil kommer at der er uendeligt mange andre variable der spiller ind, du må aldrig stirre dig blind på en enkelt specifikation, og slet ikke hvis de ikke er målt under samme forudsætninger.

Det svarer lidt til at man tager den bil der har 205hk i stedet for den med 195, på trods af at den med 205hk vejer 5 gange så meget og for øvrigt er en lille lastbil.

Lån højttalerne med hjem, oplev hvordan de spiller hos dig i dit setup, bid mærke i forskellene på de to, og vælg så den du bedst kan lide.
Crown - there is no substitute.
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2011 kl. 19:15
Hvis du spiller Jazz og rock og sådan noget, er omkring 30Hz nok et meget godt bud, da det er de aller færreste instrumenter der går længere ned. F.eks er laveste tone på en femstrengs elbas og et flygel lige omkring de 30Hz. Der med ikke sagt at det er en nødvendighed at højttaleren er lineær helt derned. Det afhænger af rummet som vil hjælpe mere eller mindre til. Der er også mange ( de fleste )der bare accepterer at de ikke får det hele med ved fuldt niveau. Det kan jo sagtens lyde godt alligevel. Der er ikke andet for end at tage i den nærmeste HIFI forretning med en stak CDer under armen og se hvad du selv synes. At vælge højttalere fra et katalog baseret på specs er håbløst. Bortset fra det kan jeg ikke forstå at du ikke vil bruge subwoofer til musik. Jeg har selv haft gode resultater med det og det er i hvert fald et godt bud på en måde få dyb bas i en fornuftig kvalitet uden at budgettet løbet løbsk. Jeg mener du skal have subben alligevel.

MVH
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2011 kl. 20:05
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Bortset fra det kan jeg ikke forstå at du ikke vil bruge subwoofer til musik. Jeg har selv haft gode resultater med det og det er i hvert fald et godt bud på en måde få dyb bas i en fornuftig kvalitet uden at budgettet løbet løbsk. Jeg mener du skal have subben alligevel.

MVH

At få en sub integreret korrekt i et stereo setup, er både dyrt og tidskrævende i en grad at pengene og tiden, er bedre brugt et andet sted. Det er ihvertfald min erfaring med emnet.
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-April-2008
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2011 kl. 19:52
Oprindeligt skrevet af Irenicus Irenicus skrev:

Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Bortset fra det kan jeg ikke forstå at du ikke vil bruge subwoofer til musik. Jeg har selv haft gode resultater med det og det er i hvert fald et godt bud på en måde få dyb bas i en fornuftig kvalitet uden at budgettet løbet løbsk. Jeg mener du skal have subben alligevel.

MVH

At få en sub integreret korrekt i et stereo setup, er både dyrt og tidskrævende i en grad at pengene og tiden, er bedre brugt et andet sted. Det er ihvertfald min erfaring med emnet.

Sjovt, jeg har den stik modsatte erfaring. under forudsætning af at rummet der spilles i, og anlægget som helhed, ellers er et godt udgangspunkt. 
Crown - there is no substitute.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2011 kl. 20:23
Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

Sjovt, jeg har den stik modsatte erfaring. under forudsætning af at rummet der spilles i, og anlægget som helhed, ellers er et godt udgangspunkt. 

Min erfaring har været, som du kan læse, været noget anderledes. Problemet som jeg kan se det, er hovedsageligt at subben er svær at få til at spille harmonisk med fronterne, da den de ikke er afstemte med hinanden, på samme måde som en enkelt højttaler.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu