recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Stereo og bluray HD lyd
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketStereo og bluray HD lyd

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
smiletime Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 02-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 252
Direkte link til dette indlæg Emne: Stereo og bluray HD lyd
    Sendt: 22-November-2011 kl. 08:37

Jeg har lige et par spørgsmål vedr. stereo og bluray. Jeg er mest til stereo, da jeg lytter mere til musik end jeg ser bluray film. Dog har jeg altid undret mig over, at jeg kan vælge imellem de gamle og nye lydformater på min Thule PR350BV forforstærker, når der afspilles igennem PS3'en.

Har jeg forstået rigtig, at det er PS3'eren der dekoder, når jeg kan vælge DTS-HD Master/DolbyHD og at det er min egen forforstærker der dekoder, når jeg kan vælge PCM? De er tilsluttet med et optisk kabel sammen forresten.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2011 kl. 09:01
Oprindeligt skrevet af smiletime smiletime skrev:

Jeg har lige et par spørgsmål vedr. stereo og bluray. Jeg er mest til stereo, da jeg lytter mere til musik end jeg ser bluray film. Dog har jeg altid undret mig over, at jeg kan vælge imellem de gamle og nye lydformater på min Thule PR350BV forforstærker, når der afspilles igennem PS3'en.

Har jeg forstået rigtig, at det er PS3'eren der dekoder, når jeg kan vælge DTS-HD Master/DolbyHD og at det er min egen forforstærker der dekoder, når jeg kan vælge PCM? De er tilsluttet med et optisk kabel sammen forresten.

Din Thule kan ikke dekode HD lyd, og du kan i det hele taget ikke overføre HD surround-lyd via et optisk kabel. Så når du vælger Bitstream i PS3'en, så får du et signal der er nedkonverteret til Dolby Digital eller DTS. Når du vælger PCM, så får du et ukomprimeret stereo PCM signal. Hvis du vil afspille stereo i den bedst mulige kvalitet, så skal du vælge PCM.
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2011 kl. 09:44
Bare ikke alle bluray film jeg kan vælge PCM. Troede bare at jeg kunne få HD lyd ud af 2 kanals, da min forstærker understøtter 24-bit/96kHz i stereo.

Men hvorfor kan jeg så høre kæmpe lydkvalitet forskel, når jeg vælger imellem DTS og DTS-Hd Master, når jeg ser bluray på min PS3? Der er virkelig en verden til forskel.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2011 kl. 09:59

Bare ikke alle bluray film jeg kan vælge PCM. Troede bare at jeg kunne få HD lyd ud af 2 kanals, da min forstærker understøtter 24-bit/96kHz i stereo.

Men hvorfor kan jeg så høre kæmpe lydkvalitet forskel, når jeg vælger imellem DTS og DTS-Hd Master, når jeg ser bluray på min PS3? Der er virkelig en verden til forskel.

Jeg taler ikke om at vælge format på den enkelte film, men om PS3'ens opsætning. Hvis du vælger PCM dér, vil den nedkonvertere alle lydspor til 2-kanals stereo. Og ja du kan godt få HD lyd i stereo, men ikke i surround.

HD Master lydsporet er generelt bedre end DTS lydsporet, uanset hvordan du overfører det. Men den bedste måde at gøre det på, er at sætte PS3 til PCM 2-kanals, og så vælge HD Master lydsporet. Hvis du sender bitstream fra PS3'en, så vil den nedkonvertere HD master til DTS, som så i Thule'n bliver konverteret til stereo. Det er bedre at konvertere direkte til stereo i PS3'en.
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2011 kl. 10:07
Det har jeg også sat til den. Men det var også det jeg mente, om det var rigtig hd lyd jeg fik ud af i stereo, for det er det eneste jeg er interesseret i, da jeg ikke vil have surround. Og slet ikke når min forstærker ikke understøtter hd lyd i surround. Hvad så hvis jeg køber en af de dyrere Oppe bluray afspiller, vil jeg få en bedre lyd istedet for PS3?
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2011 kl. 10:19

Det har jeg også sat til den. Men det var også det jeg mente, om det var rigtig hd lyd jeg fik ud af i stereo, for det er det eneste jeg er interesseret i, da jeg ikke vil have surround. Og slet ikke når min forstærker ikke understøtter hd lyd i surround. 

Det vil jeg mene, men jeg er faktisk ikke 100% sikker på om den kan sende 24 bit ud via toslink - kan du ikke se på Thule'n om den får 16 eller 24 bit ind?

Hvad så hvis jeg køber en af de dyrere Oppe bluray afspiller, vil jeg få en bedre lyd istedet for PS3?

Ifølge mine og andres erfaringer, ja.
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2011 kl. 10:53
Det mener jeg det kan, hvis det er i stereo. Der står i manulen at den har 24bit/192Khz D/A converter og noget de kalder DTS 24bit.

Det kunne være interessant at prøve at høre om der er en mærkbar forskel med hensyn til Oppoen og PS3 i mit setup.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2011 kl. 10:55

Det kunne være interessant at prøve at høre om der er en mærkbar forskel med hensyn til Oppoen og PS3 i mit setup.

Køb, prøv, returnér hvis det ikke er bedre Smile
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2011 kl. 09:01
Gælder det forresten ved alle stereo forstærker eller er det umuligt at køre PCM 2-kanals igennem forstærkerens Dac, så man slipper for at konvertere direkte til stereo i PS3'en?
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu