recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mac Mini som Win7 MCE
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMac Mini som Win7 MCE

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
SKSK Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 21-December-2006
Status: Offline
Point: 27
Direkte link til dette indlæg Emne: Mac Mini som Win7 MCE
    Sendt: 28-November-2011 kl. 21:47

Mit Windows Mediacenter er stået af og jeg skal bruge en afløser ASAP.

Til det formål vil jeg gerne anvende en ældre Mac Mini 1.83mHz med DVI output. Jeg vil gerne kunne fortsætte med Win7 MCE til TV (DVB-T) og XBMC til film fra NAS’en, for det vil kræve mindst mulig tilvænning fra familien. Det er vigtigt at kunne optage herfra TV. Derfor skal der minimum være dual tv-tuner. Billedet skal vises på en aldrende Pioneer 427XD plasma. 

Lyd: Mini'en har, så vidt jeg ved, mulighed for optisk 5.1 output. Forstærker skal købes (5.1), forslag ønskes.

TV-tuner: Elgato EyeTV Diversity dual tuner, eller skal det være en anden tuner når Mac'en nu skal køre Windows???

Remote: findes der en Apple Remote som kan klare opgaven? Min gamle mediacenter remote er ikke værd at samle på.

Keyboard: har et MS Wireless Entertainment Desktop, bluetooth 

Software: har Win7 Home-Premium og XBMC. Skal man installere Mac OS og dual boote via BootCamp, eller kan man lave en ren Windows installation, som der altid bootes til? Kan Windows selv gå i Standby og vågne til f.eks. en optagelse?

Desuden havde jeg tænkt, at et output fra en Sonos Connect skulle gå ind i Mini'en og volumen kontrolleres fra remoten, (hvis muligt?).

mvh SK

Til top
Brasch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-November-2007
Sted: Denmark
Point: 645
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2011 kl. 17:18
jeg er i gang med at bøvle med at få en ny mac mini til at virke med win7 MC. Først lavede jeg en clean install af windows (skiftede HDD ud med en SSD alligevel) - så manglede jeg alle drivere. Sidste gang jeg bootede op i OSX kunne den ikke finde min bootcamp partition, så jeg overvejer kraftigt at fjerne OSX helt og lave en clean install igen - man skal dog bare lige huske at flytte bootcamp til windows over på en USB inden - ellers er der 0 drivers
Til top
Krjstoff Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2007
Point: 682
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2011 kl. 20:19
Oprindeligt skrevet af Brasch Brasch skrev:

jeg er i gang med at bøvle med at få en ny mac mini til at virke med win7 MC. Først lavede jeg en clean install af windows (skiftede HDD ud med en SSD alligevel) - så manglede jeg alle drivere. Sidste gang jeg bootede op i OSX kunne den ikke finde min bootcamp partition, så jeg overvejer kraftigt at fjerne OSX helt og lave en clean install igen - man skal dog bare lige huske at flytte bootcamp til windows over på en USB inden - ellers er der 0 drivers

Kunne det fungere, hvis du startede med at installere OS X og derefter lagde Win7 ind via bootcamp og til sidst at sætte bootcamp til at boote på win7-partitionen som standard?

Jeg er godt klar over at man som grej-nørd gerne vil undgå at spilde unødig diskplads med software man ikke gider bruge (trust me I know!), men i mangel af bedre måske? Smile

Derudover burde Win7 sagtens kunne sættes op på den nyeste Mac Mini.

Mht. remote ved jeg ikke om der findes et program a la Remote Buddy til Windows.
Remote buddy fungerer super som bro mellem min Harmony remote og min Mac mini (med OS X mediecenter), så hvis der findes noget tilsvarende til windows, kunne det være vejen at gå.

Redigeret af Krjstoff - 02-December-2011 kl. 20:21
| Synology DS412+ | ATV4 | PS4 | Onkyo 507 | System Audio 2.1 | Logitech Smart Control |
Til top
Brasch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2011 kl. 10:11
Oprindeligt skrevet af Krjstoff Krjstoff skrev:

Oprindeligt skrevet af Brasch Brasch skrev:

Kunne det fungere, hvis du startede med at installere OS X og derefter lagde Win7 ind via bootcamp og til sidst at sætte bootcamp til at boote på win7-partitionen som standard?

Jeg er godt klar over at man som grej-nørd gerne vil undgå at spilde unødig diskplads med software man ikke gider bruge (trust me I know!), men i mangel af bedre måske? Smile

Derudover burde Win7 sagtens kunne sættes op på den nyeste Mac Mini.

Mht. remote ved jeg ikke om der findes et program a la Remote Buddy til Windows.
Remote buddy fungerer super som bro mellem min Harmony remote og min Mac mini (med OS X mediecenter), så hvis der findes noget tilsvarende til windows, kunne det være vejen at gå.

Problemet var at jeg startede op i OSX en enkelt gang og så kunne Bootcamp partitionen ikke mountes og dermed startes fra. Jeg overvejer kraftigt at gå væk fra at køre med begge OS - det kommer muligvis til at tage lidt tid at installere, men jeg tror det vil fungere bedre.
Til top
Krjstoff Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2007
Point: 682
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2011 kl. 11:22
Hvis du allerede bruger EyeTV's tunersoftware, bør du overveje en OS X-løsning.

Både EyeTV og XBMC findes jo til Mac, så at se TV og film vil føles meget lidt forskelligt i forhold til den løsning du har i dag - her tænker jeg primært på WAF'en.

Og hvis du kører OS X fungerer Remote Buddy perfekt sammen med en alm. Apple Remote - hvis ikke man vil vove sig ud i at sætte det op med en universalfjernbetjening.
| Synology DS412+ | ATV4 | PS4 | Onkyo 507 | System Audio 2.1 | Logitech Smart Control |
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Point: 3850
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2011 kl. 11:24
Og prøv at kik på Plex når du alligevel kører OS X
Til top
SKSK Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 21-December-2006
Point: 27
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2011 kl. 14:13

Tak for svarene. 

Mit system består nu af følgende: 

EyeTV Diversity, forbundet til velfungernede tagantenne

Pioneer VSX-S300 Surround Receiver

Mac Mini 1,83 GHz, 2GB ram, 750 GB HD, Qnap 439 Pro, 4T, NAS kablet

Apple Remote, alu

Pioneer 427XD plasma

Sonos Connect

Remote Buddy Express

XBMC

DVD Player

EyeTV 3.5 software

Og det kører fandme ikke godt, til sammenligning med mit tidl. Windows Mediacenter. XBMC er undtagelsen, men EyeTV er dog ualmindeligt uoverskueligt program. 

Det bedste:

1. At jeg kan få Sonos til at køre, det kunne jeg ikke på det gamle system
  2. At EyeTV kan gemme optagelser direkte på NAS’en, det kunne jeg ikke få Windows MCE til

Problemer: 

1. Lyd: Optisk forbindelse til forstærkeren medfører at man mister muligheden for at justere lydniveauet på Mac’en – der er tale om et ufiltreret output og dermed kan man ikke bruge Apples remote til at justere lydniveauet med 
  2. Jeg kan få 5.1 lyd fra DVD Player og XBMC, men ikke fra EyeTV fra mit DVB-T signal. Det fungerede problemløst under Win7 MCE
  3. Apples Remote eller Remote Buddy aktivere hele tiden iTunes
  4. EyeTV er ikke glad for at vise et program samtidig med der optages et andet, på trods af at det er en Dual Tuner dongle
  5. Remote Buddy Express, kører ikke gnidningsfrit, ofte reagerer det ikke eller der er irriterende stor latenstid

Løsningsforslag:

1. Mangler jeg generel fintuning af opsætningen?
  2. Logitech Harmony 300i Remote? Kan erstatte 4 fjernbetjeninger. Dvs. TV, forstærker, XBMC og EyeTV?
  3. Findes der alternativ TV software til Mac?
  4. Installer Windows7 på Mac’en, i såfald skulle det være en ”ren” windows maskine uden Mac OS (er der nogen der har et link til hvordan det gøres)?
  5. Jeg har set en artikel, der foreslog at man satte 4GB ram i Mini'en, en ville ganske vist kun kunne udnytte de 3GB, vil det gøre nogen forskel?

Forslag ønskes

Mvh SK

Redigeret af SKSK - 11-December-2011 kl. 14:14
Til top
Brasch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2011 kl. 10:42
hvis du vil lave en ren windows installation, så er det sådan set bare at lave en bootable USB stick - mener 4GB er nok, men jeg er ikke sikker. Hvis du booter fra den, så er det jo sådan set bare at slette alle partitionerne i opsætningen og lave en ny til windows. Du skal dog være opmærksom på, at du skal have bootcamp programmet med over alligevel, da du ellers ikke har nogen drivers.
Jeg har haft lidt problemer med at OSX ikke kunne mounte min windows partition og derfor ikke kunne genstarte fra den, så jeg blev nødt til at installere rEFIt for at få det til at virke - så skal jeg dog vælge partition hver gang jeg genstarter. På den anden side, så synes jeg mini'en hang ret længe (måske 20-30 sek.) med hvid skærm inden den startede windows op, da jeg ikke havde OSX installeret. Det er dog ikke noget jeg har undersøgt yderligere, da jeg ikke havde fået bootcamp, og dermed drivers
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu