recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Plasma, LCD, OLED
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Plasma, LCD, OLED

Besvar Besvar Side  123 6>
Forfatter
Besked
troelsit Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Marts-2006
Status: Offline
Point: 910
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér troelsit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Plasma, LCD, OLED
    Sendt: 14-December-2011 kl. 08:49
Sjovt nok var jeg meget aktiv herinde for 6 år siden da jeg skulle købe mit første fladskærmstv.
Jeg har nydt godt at købet i de 6 år og er nu vendt tilbage hertil da jeg påtænker et skift indenfor en kort fremtid.

Det sjove er at det er de samme topics der bliver diskuteret som for 6 år siden:

- Frygt for burn-in i plasma
- stort strømforbrug i plasma
- Genskin i plasma
- En stor gruppe herinde hælder til plasma pga den bedste levende billedekvalitet
- LCD er mest anvendlig til stillbilleder
- LCD er ok hvis det er HD signal

Kan det virkelig være rigtigt at intet har flyttet sig på 6 år? Det virker besynderligt at det stadig er de samme topics og de samme holdninger gør sig gældende.
I betragtning af den teknologiske udvikling må da der være sket noget??

Ellers kan jeg jo lige så godt bare gå ud og købe et panasonic plasma i 50"
Panasonic 42PX60EN
Pioneer DV-530
Squeezebox V3
Minipods
Bass-station
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Point: 8672
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér xcardman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2011 kl. 08:52
burn in kan også komme på et oled tv

så ja det forsætter de næste 6 år

Genskin i plasma
de fleste led/lcd har også genskin

fordi man er gået væk fra at bruge mat panel
det giver også et dårligere billede

så ja gå du bare ud og købe en vt30 og få et langt bedre billede

Redigeret af xcardman - 14-December-2011 kl. 08:55
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér troelsit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2011 kl. 08:55
Jeg tænkte bare om LCD teknologien ikke var blevet bedre til at vise levende billeder (sport), osv?

Jeg var i tvivl for 6 år siden mht plasma da jeg synes teknologien er lidt forældet.
Men hvis det stadig er den bedste performer vil jeg da gå efter det.

Jeg er naturligvis nødt til at komme ud i butikkerne og sammenligne, men vil lige lave en bruttoliste med råd herinde fra
Panasonic 42PX60EN
Pioneer DV-530
Squeezebox V3
Minipods
Bass-station
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér troelsit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2011 kl. 08:56
Er der iøvrigt nogen der har lavet nogle hjemmeanalyser af strømforbruget på de forskellige teknologier?
Panasonic 42PX60EN
Pioneer DV-530
Squeezebox V3
Minipods
Bass-station
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2011 kl. 09:11
Oprindeligt skrevet af troelsit troelsit skrev:

Jeg tænkte bare om LCD teknologien ikke var blevet bedre til at vise levende billeder (sport), osv?

Jo, LCD (LED) ér blevet bedre til sport m.v. Det kræver dog at man slår diverse "billedforbedringer" fra, via TV'ets menu..3

Men jo, fis du roligt ud og køb en ny Pana plasma (50-VT30). Når du så ikke gider den mere - om 6 år - så kan det være at OLED er ved at være "stueren".  Wink

M.v.h.

Redigeret af Henrik B. - 14-December-2011 kl. 09:12
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér troelsit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2011 kl. 10:01
Ok

Redigeret af troelsit - 14-December-2011 kl. 10:02
Panasonic 42PX60EN
Pioneer DV-530
Squeezebox V3
Minipods
Bass-station
Til top
Platon Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 02-Juni-2009
Point: 158
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Platon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2011 kl. 10:34
Disse mammutindlæg burde præsenteres hver gang plasma roses til skyerne:

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=98646&title=panasonic-55vt30y-retention-burnin
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=16250&title=rens-ud-i-burnin-p-plasma

Jeg har kæmpet mig igennem et af dem og er lamslået over det kæmpearbejde det åbenbart er at holde sit plasmafjernsyn kørende.... spænende programmer, der skal køre x antal nætter i træk for at rense ud og en masse andre sjove ting.... en indkøringsperiode hvor man skal gøre alt rigtigt for at skærmen ikke lider overlast.

For mig er et TV noget, der bare skal virke og ikke være mit tredje blebarn!

Jeg kommer aldrig til at vælge et plasma før det er det fjernsyn man bare tænder for og så virker det bare og så er det inderligt ligegyldigt at belønningen for alt det arbejde er et bedre billede end LCD/LED.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2011 kl. 11:43
...sammen med de tusindvis af brugeres erfaringer, som bare bruger plasma TV'et helt normalt fra dag 1. Alt det med retention/burn-in er dem der straks sætter et spil på, eller lader TV'et stå på samme station i halve dage, så logoer brændes fast
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér troelsit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2011 kl. 11:58
Nu har jeg som nævnt haft mit Panasonic plasma i 6 år og er flere gange faldet i søvn til diverse stillbilleder samt set logoer i adskillige timer

Aldrig set skyggen af burn-in

Panasonic 42PX60EN
Pioneer DV-530
Squeezebox V3
Minipods
Bass-station
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér troelsit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2011 kl. 12:00
Men jeg kan se at religionskrigen stadig lever i bedste velgående !

For mig er billedekvalitet 1. prioritet, men strømforbrug er også væsentligt.
Derfor søger jeg noget konkret info om strømforbruget på de forskellige teknologier.

Og jeg godtager ikke producentens specs. Jeg vil gerne høre nogle konkrete målinger og lidt mere videnskabelige sammenligninger.
Panasonic 42PX60EN
Pioneer DV-530
Squeezebox V3
Minipods
Bass-station
Til top
Platon Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 02-Juni-2009
Point: 158
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Platon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2011 kl. 12:15
Er det religionskrig ikke at vil have et fjernsyn, der riskerer retention/burn-in ?

Her er et frisk eksempel med et nyt plasma:
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=105023&title=burn-in-af-dr-logo-p-p50vt30y-hjlp

Altså retention ved helt normalt brug (læs: de ser måske meget DR1)

Hvis det er sådan at nogle plasma fjernsyn ikke har problemet som det indikeres i denne tråd ville det være i alles interesse at få kompileret nogle lister over hvilke fjernsyn der er meget udsatte og hvilke der er mindre udsatte.

Mit gamle Pana LCD kan sagtens stå på pause i halve dage uden at tage skade og jeg GIDER ikke at have et fjernsyn som ikke kan klare lidt af hvert.... inklusive at vise et fint billede under alle lysforhold Tongue
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Point: 8672
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér xcardman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2011 kl. 12:17
den bedste billedekvalitet kommer med oled og så bliver strømforbruget også mindre
men er fremtid

Ja led/lcd er blevet meget bedre, men ikke godt nok i forhold til en vt30
Til top

Besvar Besvar Side  123 6>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu