recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kombineret HTPC/server
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kombineret HTPC/server

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
afischer Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 13-April-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér afischer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Kombineret HTPC/server
    Sendt: 24-December-2011 kl. 12:07

Hej alle,

Så fik jeg endeligt lidt tid her midt i alt juleræset, inden det for alvor går løs senere på dagen ;)

Jeg står i den situation, at jeg skal til at bygge min første HTPC. Det er efterhånden mange år siden, at jeg har fulgt med i hardware mv., så jeg starter på relativt bar bund. 

HTPC'en skal i første omgang blot sluttes til mit TV via HDMI og den vej bruges til at se film (DVD rips og HD-materiale), afspille musik (både MP3 og FLAC samt lidt netradio). 

Jeg har senere planer om at tilslutte en TV-tuner (nok HDHomerun) for den vej at modtage mit DVB-C signal. Men, i første omgang nøjes jeg med at bruge den til førstnævnte.

Derudover skal den bruges til at hoste SVN samt webserver på - dette er dog udelukkende til udviklingsbrug på lokalt netværk, hvorfor dette ikke burde være særligt ressourcekrævende!

For at starte et sted, så har jeg søgt en masse information på nettet – herinde/diverse test andre steder – og jeg er kommet frem til følgende udgangspunkt for HTPC'en:

Bundkort:

Intel Desktop Board DH61AG

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=5090902 

CPU:

Core i3 I3-2120T 3 MB (Intel Boxed)

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=5472161 

... elller

Core i3 I3-2100T 3 MB (Intel Boxed)              

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4793507

Hvad er forskellen? :)

RAM:

Corsair Value DDR3 SO-DIMM 1333MHz 8GB

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=574057

Passer disse ordenligt i? Burde jeg vælge nogle andre?

Kabinet:

Streacom FC8 Fanless

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=5517295

Jeg kan forstå, at dette kabinet er kølet uden fane. Passer mit bundkort ordenligt i? Der står nemlig på producenten af kabinettes hjemmeside, at "examples of usable boards are Intel DH57JG, Intel DQ67EP, Intel DH67CF.".

Harddisk:        

Seagate 2000 GB Green 64MB                          

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4406933

... eller WD Caviar Green WD20EARX 2 TB

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4936010&tn=ProductDetailsAssessments

... Er den ene af foretrække fremfor den anden?

Tastatur:

Logitech diNovo Edge

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=227722

... Er dette et godt valg!?

Efter min vurdering, er det eneste som jeg mangler nu, en strømforsyning (som til bærbar!?), diverse kabler til at forbinde harddisken til bundkortet og et DVD-drev. Er det korrekt?

Har I nogen forslag til, hvad jeg skal kigge på der? Og har I nogen kritik af mit valg af komponenter indtil videre? Sig gerne frem, hvis I mener, at jeg bør kigge på/købe noget andet end det jeg har listet ovenstående :)

På forhånd tak for hjælpen - og god jul!

Andreas

Redigeret af afischer - 24-December-2011 kl. 12:24
Til top
Brasch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-November-2007
Sted: Denmark
Point: 645
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brasch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2011 kl. 18:20
4GB burde være alt rigeligt - så der vil jeg mene du vil kunne spare en smule. Derudover ville jeg nok vælge Core i3 2100 (uden T) - fordi den er billigere og har højere clock frekvens - mht strømforbruget, så bruger den sådan set bare det samme som de to andre du linker til, indtil den får brug de ekstra Mhz i clock frekvens, men til gengæld tager det kortere tid. Nu skriver du ikke noget om budget, men jeg har netop investeret i en SSD til både min HTPC og min homeserver - det er de bedste penge jeg længe har givet ud (men så skal du nok overveje H67 chipset i stedet pga. SATA3)
Til top
gigabyte Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Januar-2010
Point: 543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gigabyte Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-December-2011 kl. 13:30

Du skal nok bukke lidt i de medfølgende Heatpipe's, men det skulle kunne lade sig gøre.

Tag nu de 8Gb ram, det er ca 120 kr det drejer sig om, og ang PSU, EBAY EBAY EBAY, ca 60-80,- for en 90Watt PSU.
Ang din CPU, du kan sætte en POWER LIMIT i BIOS, så du ikke kommer over de 35Watt, men så kommer du heller ikke op på 3GHz, men sådan er det. den er >RIGELIGT hurtig ved 2.5Ghz

Min erfqring siger 3½" hdd'er bliver varme, så det kan være et problem i et passivt kabinet,. en typisk 3½" bruger 8-15Watt. gå efter den HDD med det laveste forbrug, hvis du vil køle det hele passivt, evt skær størrer luft huller i dit kabinet.

Ang SATA3Gbit og 2Gbit:  der er næsten ingen forskell i reel ydelse, specielt ved mindre SSD diske (lavere antal Flash kanaler). fordelen (og pris) ved at Bruge DH61AG er VÆSENTLIGT større end en SATA3 kontroller på H67 boardet. Til H67 boardet skal du have fat i en PicoPSU (eller en kinesisk efterligning til 28 usd).

Mvh Gigabyte

100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Point: 2127
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-December-2011 kl. 13:46
Oprindeligt skrevet af gigabyte gigabyte skrev:

Min erfqring siger 3½" hdd'er bliver varme, så det kan være et problem i et passivt kabinet,. en typisk 3½" bruger 8-15Watt. gå efter den HDD med det laveste forbrug, hvis du vil køle det hele passivt, evt skær størrer luft huller i dit kabinet.

Jeg bruger en WD 2TB EARS som kun bliver lidt håndlun og er lydløs på 1m afstand. Jeg gav så kun 400 kr for min, men det var også før oversvømmelsen i Thailand.

LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
Apple TV 4K 1. gen, Nvidia Shield TV, Norlys, IPhone 13, Huawei Watch GT3 Pro
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gigabyte Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-December-2011 kl. 20:46
Lyder godt. Jeg bruger selv 2 stk WD 1.5 Tb green i min passivt kølede server.
Ang PSU, her er et link til en fra E-Bay:

Ang CPU vælg den T udgave, den giver maximal sikkerhed for overophedning, selv om BIOS kan begrænse effekten.
2.5GHz er RIGELIGT. Jeg har kigget på det Streacom kabinet, og jeg ville fræse størrer huller i Bund & Top, hvis det overhovdet er muligt at fitte 2 3½" HDD'er i det kabinet (måske på bekostning af Optisk drev).

Jeg har aldrig prøvet det Streacom kabinet, men det ligner det som jeg lavede sammen med en kollega (10 stk af), 9 i ALU, 1 i rustfrit stål.

Ang Server, her er min egen passivt kølede server, den hænger på vægen.
Det er et 300*300*25mm alu profil, med 2 alu blokke monteret, så chipset og CPU får kontakt til profilen. De 2 Hdd'er, sidder på hver sin lille 5mm alu plade, med gap pad imellem aluplade og HDD (for at maximere varme overførslen) LINK http://www.bergquistcompany.com/thermal_materials/gap-pad.htm
Jeg mangler at montere et 2*16 liniers VFD eller LCD display, til at vise div status info.

Kun lavet ud fra et funktionelt synspunkt, ingen særlig finish, eller design.
Indeholder:
HW:
2X wd 1.5Tb Green HDD 5.400 rpm
Intel D945GSEJT Single core ATOM CPU MB, skal opgraderes, har et ATOM 330, ION board liggende
2Gb DDR2 Ram
SW:
Windows Home Server 2005

Mvh Gigabyte

Redigeret af gigabyte - 25-December-2011 kl. 23:13
100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér afischer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2011 kl. 12:36

Hej igen,

Tak for alle jeres svar, dem sætter jeg pris på! :)

Jeg burde nok have været mere specifik omkring mit budget. Budgettet er ca. 4.500,- for selve HTPC’en og små 1.000,- for tastatur.

Oprindeligt skrevet af Brasch Brasch skrev:

4GB burde være alt rigeligt - så der vil jeg mene du vil kunne spare en smule. Derudover ville jeg nok vælge Core i3 2100 (uden T) - fordi den er billigere og har højere clock frekvens - mht strømforbruget, så bruger den sådan set bare det samme som de to andre du linker til, indtil den får brug de ekstra Mhz i clock frekvens, men til gengæld tager det kortere tid. Nu skriver du ikke noget om budget, men jeg har netop investeret i en SSD til både min HTPC og min homeserver - det er de bedste penge jeg længe har givet ud (men så skal du nok overveje H67 chipset i stedet pga. SATA3)
Som jeg citerer gigabyte for herunder, så vælger jeg de 8GB RAM, da prisforskellen mellem dem og 4GB alligevel er så lav :) Jeg går ud fra, at de RAM, som jeg har linket til i mit oprindelige indlæg, vil passe udmærket i bundkortet?

Da jeg skal bruge meget diskplads, føler jeg ikke rigtig, at en SSD vil være et særligt økonomisk valg. Måske jeg opgraderer HTPC’en med en SSD som systemdisk på et tidspunkt ud i fremtiden, da det umiddelbart lyder som en god idé! :)

Du skal nok bukke lidt i de medfølgende Heatpipe's, men det skulle kunne lade sig gøre.

Tag nu de 8Gb ram, det er ca 120 kr det drejer sig om, og ang PSU, EBAY EBAY EBAY, ca 60-80,- for en 90Watt PSU.

Ang din CPU, du kan sætte en POWER LIMIT i BIOS, så du ikke kommer over de 35Watt, men så kommer du heller ikke op på 3GHz, men sådan er det. den er >RIGELIGT hurtig ved 2.5Ghz

Ang SATA3Gbit og 2Gbit:  der er næsten ingen forskell i reel ydelse, specielt ved mindre SSD diske (lavere antal Flash kanaler). fordelen (og pris) ved at Bruge DH61AG er VÆSENTLIGT større end en SATA3 kontroller på H67 boardet. Til H67 boardet skal du have fat i en PicoPSU (eller en kinesisk efterligning til 28 usd).

Mvh Gigabyte

Jeg skal lige forstå dig korrekt, snakker du nu om Core i3 2100 (uden T) eller om dem, som jeg har listet i det oprindelige indlæg? :) Er det i øvrigt korrekt, at den eneste forskel mellem 2100T og 2120T er clockfrekvensen?

Og hvor stort et indgreb vil du tro, at det bliver, at bukke i de heatpipes?

Oprindeligt skrevet af Steen6400 Steen6400 skrev:

Jeg bruger en WD 2TB EARS som kun bliver lidt håndlun og er lydløs på 1m afstand. Jeg gav så kun 400 kr for min, men det var også før oversvømmelsen i Thailand.

Tak for dit input. Det er jeg glad for at høre. Er det korrekt forstået, at den eneste forskel på EARX og EARS er ATA-600 kontra ATA-300 (og så prisen)?

Lyder godt. Jeg bruger selv 2 stk WD 1.5 Tb green i min passivt kølede server.

Ang PSU, her er et link til en fra E-Bay:

http://www.ebay.com/itm/C03-19V-HP-COMPAQ-6710B-AC-ADAPTER-LAPTOP-CHARGER-PSU-/140517653144?pt=AU_Laptop_Accessories&hash=item20b7813a98

Ang CPU vælg den T udgave, den giver maximal sikkerhed for overophedning, selv om BIOS kan begrænse effekten.

2.5GHz er RIGELIGT. Jeg har kigget på det Streacom kabinet, og jeg ville fræse størrer huller i Bund & Top, hvis det overhovdet er muligt at fitte 2 3½" HDD'er i det kabinet (måske på bekostning af Optisk drev).

Jeg har aldrig prøvet det Streacom kabinet, men det ligner det som jeg lavede sammen med en kollega (10 stk af), 9 i ALU, 1 i rustfrit stål.

Ang Server, her er min egen passivt kølede server, den hænger på vægen.

Det er et 300*300*25mm alu profil, med 2 alu blokke monteret, så chipset og CPU får kontakt til profilen. De 2 Hdd'er, sidder på hver sin lille 5mm alu plade, med gap pad imellem aluplade og HDD (for at maximere varme overførslen) LINKhttp://www.bergquistcompany.com/thermal_materials/gap-pad.htm

Jeg mangler at montere et 2*16 liniers VFD eller LCD display, til at vise div status info.

Kun lavet ud fra et funktionelt synspunkt, ingen særlig finish, eller design.

Indeholder:

HW:

2X wd 1.5Tb Green HDD 5.400 rpm

Intel D945GSEJT Single core ATOM CPU MB, skal opgraderes, har et ATOM 330, ION board liggende

2Gb DDR2 Ram

SW:

Windows Home Server 2005

Mvh Gigabyte

Det ser sgu godt ud, det kabinet. Gid jeg selv havde fingersnilden til at fremstille noget lignende :D

Og super med link til strømforsyningen! Tak. Blot for nysgerrighedens skyld – hvad er kravet til strømforsyningen, for at den kan fungere med det valgte bundkort? :)

Er der i øvrigt nogen af jer, som vil byde ind mht. mit valgte tastatur og forslag til valg af DVD-drev? :) Så vil jeg se, om jeg kan nå at bestille delene inden slutningen af i dag.

Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2011 kl. 13:35
ang. Tastatur: jeg har selv et edge og det kan anbefales. Kanon tastatur.

BS
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gigabyte Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2011 kl. 13:37
Alt efter hvad du hælder i dit setup, men normalt en 60-90Watt Psu.
Bundkortet's interne psu kan drive 2 HDD, men så ingen Optisk enhed. (det er der heller ikke plads til til i dit kabinet med 2 HDD), her kommer en Power tabel, average/Peak:

2 stk 3½"  (5400rpm) HDD: 12, 25watt
Intel 2100T CPU  15, 35Watt (faktisk er det svært at drive den over 25Watt)
H61AG Bundkort, Ram, intern Psu tab (estimat) 8,20watt

Så average (ikke idle), vil være ca 35watt, og Max/peak ca 80watt, så tag en 90watt power brick, men kan du finde en 110, eller mere, så meget bedre.

Min egen Atom baserede server kører med en 60watt Psu, no problem, men min Cpu+bundkort bruger også kun 8/18watt Idle/Peak, og så er der rigeligt til de 2 HDD.

Du kommer aldrig op på max/peak særligt længe så du skal ikke kunne afkøle MAX/Peak effekten, men strømforsyningen skal kunne levere den effekt, og gerne lidt extra.
Da dit kabinet kun er lavet til een 3½" hdd, havde du regnet med den anden som en extern HDD ??
Måske et externt 2Tb E-Sata drev, så har du plads til et internt DVD/Blueray drev !!

Godt nytår alle sammen

Mvh Gigabyte

Til top
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér afischer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2011 kl. 14:38

Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

ang. Tastatur: jeg har selv et edge og det kan anbefales. Kanon tastatur.

BS
Super, det er jeg glad for at høre :) Hvad er den gennemsnitlige batteritid!?

Alt efter hvad du hælder i dit setup, men normalt en 60-90Watt Psu.

Bundkortet's interne psu kan drive 2 HDD, men så ingen Optisk enhed. (det er der heller ikke plads til til i dit kabinet med 2 HDD), her kommer en Power tabel, average/Peak:

2 stk 3½"  (5400rpm) HDD: 12, 25watt

Intel 2100T CPU  15, 35Watt (faktisk er det svært at drive den over 25Watt)

H61AG Bundkort, Ram, intern Psu tab (estimat) 8,20watt

Så average (ikke idle), vil være ca 35watt, og Max/peak ca 80watt, så tag en 90watt power brick, men kan du finde en 110, eller mere, så meget bedre.

Min egen Atom baserede server kører med en 60watt Psu, no problem, men min Cpu+bundkort bruger også kun 8/18watt Idle/Peak, og så er der rigeligt til de 2 HDD.

Du kommer aldrig op på max/peak særligt længe så du skal ikke kunne afkøle MAX/Peak effekten, men strømforsyningen skal kunne levere den effekt, og gerne lidt extra.

Da dit kabinet kun er lavet til een 3½" hdd, havde du regnet med den anden som en extern HDD ??

Måske et externt 2Tb E-Sata drev, så har du plads til et internt DVD/Blueray drev !!

Godt nytår alle sammen

Mvh Gigabyte

Tak for dit uddybende svar! Jeg havde ikke tænkt over, at der kun er to SATA stik til interne medier. Så tror jeg, at vil nøjes med blot at køre med én HDD og et optiskdrev indtil videre :-) Har du nogen forslag til et slot-in slimline drev (har blot brug for DVD), som vil passe til kabinettet? Jeg synes ikke umiddelbart, at det er særlig nemt, at finde noget på EDBpriser!

Mht. strømforsyningen i øvrigt, er det så lige meget hvad spænding og strømstyrke, som den leverer!? Jeg kan selv forestille mig, at det ikke er helt lige meget – men, hvor kan jeg se kravene? Jeg har nemlig selv en gammel strømforsyning til bærbar liggende, som jeg håber, vil kunne bruges :)

Godt nytår - og tak for hjælpen indtil videre!

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gigabyte Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2011 kl. 15:33
Du kan (som mig selv) købe en usb-sata adaptor, så kører dvd drevet fra usb, det kører helt fint, også boot/install. Check evt ebay for slot load dvd drev, jeg købte et blueray for, 80usd med fragt.

Mvh Gigabyte
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu