|
JVC DLA-X30 test |
Besvar | Side 12> |
Forfatter | ||
Sploink
Guld medlem Oprettet: 23-April-2007 Sted: Vestegnen Status: Offline Point: 3215 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 18-December-2011 kl. 13:40 |
|
Test af X30 på Avforums.co.uk. Må sige den for ret gode ord med på vejen
|
||
Jens Thomsen
Bruger Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 136 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Spændende. Jeg overvejer (igen-igen) at anskaffe projektor. Men jeg har kun en stue og ikke et dedikeret rum. Der er to vinduer, hvor rullegardiner kan lukke næsten (dog ikke helt 100%) af for lyset. Men jeg ser alligevel kun film om aftenen. Det største problem er nok, at vægge og loft er hvide, og det kan der ikke laves om på. Der er ca. 4m fra væg til væg, så afstanden fra projektor til lærred vil også være deromkring/ marginalt mindre.
Ville det overhovedet give nogen mening for mig at anskaffe en X30 under de forhold, eller burde jeg droppe det og anskaffe mig en billigere og mere lysstærk projektor som fx Epson TW6000? DLP kommer ikke på tale, da jeg er meget overfølsom overfor regnbuer, så det skal enten være LCD eller D-ILA.
|
||
Jens Thomsen
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg bør måske lige tilføje, at væggen, hvor lærredet skal hænge, er mellem to døre, der begrænser størrelsen - i hvert fald for et fastrammelærred. Jeg har plads til et fastrammelærred på 85"/215cm (diagonalt). Ifølge Projector Centrals lommeregner, så skulle det med en throw distance på ca. 3,80m give en image brightness på 89 nits = recommended image brightness for rooms with ambient light. Og det lyder jo meget godt. Men hvor meget kan man stole på deres lommeregner?
Jeg skal vel også tænke på, at pæren falder i styrke undervejs, og der skal, så vidt jeg har forstået, bruges ekstra lys til 3D (ikke at jeg har tænkt mig at bruge det særligt ofte, men det er da rart at have som ekstra mulighed)? Ville det være en fordel for mig at gå efter et lærred med en lidt højere gain (1.1)?
Redigeret af Jens Thomsen - 31-December-2011 kl. 15:12 |
||
cgmand
Guld medlem Oprettet: 24-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 694 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg har selv en HD350 som har kørt lidt over 1000 timer og der er stadig masser af lys i og den kører i en stue med hvide vægge og loft. Min "Stage " mode har jeg boostet så den giver masser af lys, dog går det udover farverne. Men bruger den alligevel kun til TV og fodbold.
Jeg havde en Epson TW3200 før, der var godt med knald på Dynamic mode, men synes min JVC er meget tæt på at give det samme + at der i Cinema mode på TW3200 var alt for lys.. Hvid var ikke hvid og det kunne ikke rettes og der er min JVC alt for lækker. Alt i alt synes jeg min JVC gør det super godt i min stue, bedre end alt andet jeg haft.. IMO skal du holde dig langt fra lærreder med gain over 1.0. Medmindre du går ud og smider kassen for f.eks et Stewart lærred. Der er også rigeligt med lys i en X30 og især i den størrelse du har plads til. Ved ikke med 3D.
|
||
LG G2 65, ATV, HomePod stereo
|
||
Jens Thomsen
Funktioner
Tak(0)
|
|
cgmand--> Super. Tak for svaret! Man hører og læser meget forskelligt fra folk omkring det med at bruge en stue med hvide vægge. Jeg har læst en del indlæg på udenlandske boards, der siger, at det skal man fuldstændigt glemme. Men jeg har på fornemmelsen, at de er entusiaster med andre krav end mig. Så det er dejligt at høre fra en, der rent faktisk selv har prøvet det.
|
||
cgmand
Funktioner
Tak(0)
|
|
De har også på mange områder ret. Den fortjener virkelig et total mørklagt rum, men dermed ikke sagt at den ikke gør det godt i en stue. Men man finder med det samme ud af hvor meget ekstra der kan hentes ved at have det rigtige rum. Jeg var selv meget nervøs da jeg købte min.. om der nu også var lys nok i den! Men det var der. Dog renser jeg pæren og prismen foran denne omkring hver 100 time. Det er hurtigt gjort og det giver virkelig meget at holde disse to dele rene..
Men undgå direkte sollys, det slår billedet fuldstændig ihjel.. Men det gælder vist for alle projektorer |
||
|
||
tvkartoffel
Guld medlem Oprettet: 18-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1998 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Ikke at jeg vil anbefale nogen af købe en tw3200 over en X30, men lige en kommentar til det med at hvid ikke kan rettes på en tw3200. Det kan der være noget om hvis man ikke får den kalibreret, men nu har jeg også set en X30 der ikke var kalibreret og den var ærligt talt heller ikke for god. Nu var det ikke side om side så jeg kan ikke sige noget om hvad der var værst, men i mine øjne er der ikke nogen af dem der er særligt godt indstillet "ud af kassen". En kalibreret tw3200 har OK farver og hvid fejler, i mine øjne, ikke noget hvis man holder sig til cinema indstillingen. "Livingroom", der er ret lysstærk, kan gå an med lidt tweaking hvis der alligevel ikke er helt mørkt og "Dynamic" ser forfærdeligt ud.
MVH
|
||
Bruger udmeldt 31
-- Oprettet: 20-April-2006 Status: Offline Point: 2601 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Lyse vægge eller ikke, den aller største gevinst ved en projektor - IMO - er billedstørrelsen.
Jeg har også en "projektorfjendtlig" stue, men sortniveau og lysstyrke, betyder ikke så meget når billedet bliver blæst op i 100+ tommer, bare farverne er i orden.
|
||
cgmand
Funktioner
Tak(0)
|
|
Ja det kan du til dels have ret i, men når et billed blæses op i 100"+ kan alle fejl bare ses. Det er ok i starten, men efterhånden bliver man mere kræsen. Lysstyrke og sortniveau er absolut alt afgørende for billedet, din kommentar må komme af du ikke har set en god projektor i action. Det er bla. de to ting der skiller fårene fra bukkene i projektor verdenen.
|
||
|
||
cgmand
Funktioner
Tak(0)
|
|
Nej jeg fik den ikke kalibreret. Synes det er lidt for dyrt med en projektor til 6500 :) Men købte da kalibreringsdiske og gav det selv en chance, men det blev aldrig særlig godt. Hos en kammerat så jeg så en JVC og har aldrig kigget mig tilbage :) Jeg har ikke set en X30 ud af kassen, men kun en X3 og ja der kunne rettes på det.. Nu er det jo heller ikke nemt for producenten at vide hvilket lærred eller rum du sætte den til..:)
|
||
|
||
sani
Guld medlem Oprettet: 22-April-2007 Status: Offline Point: 1023 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
til Jens Thomsen ... prøv at læse dene tråd
JVC laver fantastiske projektore ingen tvivl om det , men til de "normale" lyse stue er de ikke...jo bileder er ok og du få stor billleder , men du kan ikke udnyte alle potentialer projektor har med de omgivelser du vil pladsere den i ,
til biligere penge kan du få projektor som vil preforme " bedere" i lyse stuer
|
||
Anthem,Lexicon,MK 150, Velodyne DD, Vienna Acustic BBG,Densen,Sonos,Apple dimser,osv
|
||
Bruger udmeldt 31
-- Oprettet: 20-April-2006 Status: Offline Point: 2601 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg ved ikke hvilke fejl du mener(?), men et fuld HD billede i 100+ tommer, ser nu temmelig godt ud hjemme hos mig.. Jeg har haft flere projektorer og har pt en Optoma HD87, men ved ikke om den kvalificerer som en god projektor(?). Selvfølgelig bliver billedet bedre under optimale forhold, men det jeg prøver at sige er at man ikke skal snyde sig selv for oplevelsen af det store billede, bare fordi man ikke har et optimalt rum.
|
||
Besvar | Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |