|
Lydkvalitet og høreskader |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
peterlov ![]() Ny bruger ![]() ![]() Oprettet: 16-November-2011 Sted: København Status: Offline Point: 4 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 03-Januar-2012 kl. 09:40 |
Er der nogen sammenhæng mellem kvaliteten af lydudstyr (Især hovedtelefoner, men i princippet også højttalere) og tilbøjeligheden til at få høreskader?
Er det f.eks større risiko for at få høreskade af dårlige hovedtelefoner med ikke-lineær frekvensområde end kvalitetshovedtelefoner der spiller lineært i hele frekvensområdet? Min nysgerrighed blev vakt af denne artikel: MP3-afspillere skaber en bølge af høreskader Stor undersøgelse forudser en generation af høreskadede mp3-brugere om få årtier. http://politiken.dk/tjek/sundhedogmotion/ECE1496570/mp3-afspillere-skaber-en-boelge-af-hoereskader/ |
|
![]() |
|
fltk ![]() Platin medlem ![]() Oprettet: 04-Februar-2004 Status: Offline Point: 10479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er lydstyrken, kombineret med hvor vedvarende lyden er, der giver høreskaderne. Tænk på, at man får blæst lyden direkte ind i øregangene med de ørepropper der anvendes nu om dage.
Jeg lider selv af tinnitus som følge af et kraftigt stereoanlæg både derhjemme og ikke mindst i bilen.
Flemming Redigeret af fltk - 03-Januar-2012 kl. 10:50 |
|
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100 |
|
![]() |
|
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Jeg har ikke nogen konkret viden, men alt hvad jeg har læst hidtil peger på at det er det absolutte lydtryk samt frekvenssammensætningen og hvor lang tid der belastes, der har en betydning, ikke hvilken lyd der er tale om. Så om noget så forholder det sig modsat, jo bedre og renere lyd, jo højere har du en tendens til at spille (forvrænget lyd opfattes subjektivt som højere), og dermed jo større er sandsynligheden for høreskader. Det er også det artiklen omtaler (i hvert fald den jeg har læst, jeg har ikke lige fulgt linket så ved ikke om det er formuleret ens), nemlig at dét at hovedtelefonernes kvalitet er blevet bedre, dvs. de kan spille højere uden at forvrænge, betyder at folk har en tendens til at spille højere, og dermed få flere høreskader. Når det lyder grimt så skruer man ned, når det lyder godt så tænker man ikke så meget over at det er højt, og så opstår skaderne over tid. Så der er med andre ord god grund til at være opmærksom på lydtrykket, hvis man har et godt anlæg eller gode hovedtelefoner og bruger dem i mange timer.
Mange jeg har talt med har en eller anden idé om at høreskader er noget der opstår lige pludseligt, og at hvis de bare lader være med at skrue så højt op at det gør ondt i ørerne så sker der ikke noget. Sådan fungerer det ikke. Høreskader kan sagtens komme snigende. En detalje: Flere af de artikler jeg har læst, omtaler at hvis lydtrykket er højt i bas-området, så rammer det ikke smertetærsklen på samme måde som hvis det er højt i mellemtone-området - men det er stadig skadeligt for hørelsen. Igen - vær opmærksom på hvor højt det rent faktisk er, ikke på om det gør ondt eller ej.
|
|
![]() |
|
trikker ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 07-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 314 |
Syntes også denne debat var oppe at vende i medierne da walkman/discman kom frem. Er der mon flere høreskadede fra før den tid til nu ? |
|
![]() |
|
opzouten ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 15-April-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 907 |
Det er ikke noget vi har mærket til i branchen. Ikke endnu i hvert fald.
Deltog for nylig i en AES (Audio Engineering Society) konference hvor der bla blev præsenteret undersøgelser af unge menneskers hørelse, og de resultater gav ingen indikation af at kunne tale om en decidere walkman-generation. Mig bekendt er der ingen sammenhæng mellem lydkvalitet og skadevirkning. Lydkvalitet er jo meget subjektivt, mens en høreskade skyldes fysiologiske årsager. En ting der dog er velkendt er faren ved transiente lyde, fx et skud el. lign. Det skyldes at øret ikke kan nå at opfange energien i signalet fordi det er så kortvarigt. Det betyder at man ikke opfatter et skud på fx 140 dB specielt højt fordi øret ikke kan nå at integrere lyden, men skadevirkningen er bibeholdt. Anbefalingerne fra arbejdsmarkedsstyrelser i ind -og udland anbefaler max 85 dB SPL i 8 timer om dagen. Øges niveauet med 3 dB halveres tidsrummet: 82 dB 16 hrs. 85 dB 8 hrs. 88 dB 4 hrs. 91 dB 2 hrs. 94 dB 1 hr. 97 dB 30 mins. 100 dB 15 mins. 103 dB 8 mins. 106 dB 4 mins. 109 dB 2 mins. 112 dB 1 min. 115 dB 30 secs. 118 dB 15 secs. 121 dB 8 secs. 124 dB 4 secs. 127 dB 2 secs. 130 dB 1 sec.
|
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
En nyttig side om emnet. Og også en hel masse om højttalere, placering, forbedringer, og ikke mindst højttaler ledninger
Redigeret af Kampus - 10-Januar-2012 kl. 12:23 |
|
![]() |
|
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Det er jo dét historierne den seneste tid har handlet om: Der er færre høreskader pga arbejde, fordi der har været meget fokus på arbejdsstøj, men der er flere høreskader på grund af fritidsaktiviteter, hvor hovedtelefoner er en væsentlig faktor. Musik on-the-go er iøvrigt væsentligt mere udbredt nu, end da walkman havde sin storhedstid. Da jeg gik på handelsskole (midt 90'erne) var vi måske 2-3 stykker per klasse der fast gik rundt med hovedtelefoner på os. Jeg tvivler på at det i dag er under halvdelen af eleverne. Tilsvarende hvis jeg kigger rundt i et tog i dag, så har omkring halvdelen hovedtelefoner i eller på ørerne, i min skoletid var jeg ofte den eneste i en hel togvogn. Jeg tror bestemt der er grund til at være opmærksom, mens mange har et fornuftigt forhold til lydtryk i hovedtelefoner, så er der altså nogle der spiller fuldstændigt forskruet vanvittigt højt. Jeg påpeger det iøvrigt som regel for kunderne i butikken, hvis de spiller overdrevet højt når de prøvelytter vores hovedtelefoner. Jeg vil ikke være formynderisk, men nogle ved helt tydeligt ikke hvad "højt" er.
|
|
![]() |
|
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Eller så er de måske allerede "skadet"
![]() |
|
![]() |
|
peterlov ![]() Ny bruger ![]() ![]() Oprettet: 16-November-2011 Sted: København Status: Offline Point: 4 |
Jeg fandt denne artikel, der til dels besvarer mit spørgsmål:
http://www.helium.com/items/1240038-headphones-and-hear-loss-enjoy-music-without-messing-with-your-ears Forfatteren, Felipe Espinosa, argumentere sidst i artiklen for, at kontinuerlig en belastning med en begrænset frekvensområde, f.eks. 3000-5000 HZ (En dårlig hovedtelefon) er mere skadelig for hørelsen end en tilsvarende db belastning i frekvensområdet 20-20000 HZ (En god hovedtelefon). |
|
![]() |
|
Det tror jeg principielt er rigtigt nok - jeg håber så godt nok ikke der er nogen som helst der lytter til hovedtelefoner der primært spiller 3000-5000 Hz... Jo måske headsets i en helikopter, men forskellen på frekvensområdet i en almindelig dårlig hifi-hovedtelefon (som f.eks. de typiske medfølgende) og et par gode hifi-hovedtelefoner er ikke særligt stor, og næppe nok til at være relevant - slet ikke set i forhold til at man vil have en tendens til at spille højere når det lyder godt. |
|
![]() |
|
Sven Palvig ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 27-Marts-2012 Status: Offline Point: 376 |
Hovedtelefoner er mere skadelige end samme lydstyrke over højtalere, fordi lyden kommer mere direkte ind. Der vil være større chance for høreskade i de peaks der er over gennemsnitet af lyd. Så vil skaden komme i det frekvensområde. Dog en hævelse af frekvensgangen i bassen gør at man spiller lavere og det giver ialt mindre høreskade.
|
|
![]() |
|
opzouten ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 15-April-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 907 |
Mig bekendt findes der ingen dokumentation for den påstand. Har du et link til en publikation der bekræfter det? Det handler ene og alene om det lydtryk der bliver præsenteret ved trommehinden, og intet andet. Dårlig lydkvalitet kan forårsage "lyttetræthed" kaldet listening fatigue, men det har ikke noget med høreskader at gøre.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |