recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Manglende 5.1 lyd på DR1
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Manglende 5.1 lyd på DR1

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1398
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Manglende 5.1 lyd på DR1
    Sendt: 11-Januar-2012 kl. 17:38
Tidligere på eftermiddagen havde jeg 5.1 lyd på DR 1 (DVB-T fra Hove-senderen), men nu er der kun PCM lyd (2.0). Der er stadig 5.1 lyd på DR HD så det har ikke noget med indstillingerne at gøre på modtagerboksen.
Har andre oplevet det samme (via  DVB-T) ?

Derudover er der nu fejl på 5.1 lyden på DR HD som går på at centerlyden også afspilles i begge fronthøjttalerene. En lignende fejl har været der tidligere (kunne let konstateres via HD-testen) og jeg måtte skrive ind til Digitv før fejlen dengang blev rettet. Håber de selv opdager det denne gang og retter fejlen hurtigt, da det går kraftig ud over surround-oplevelsen.
Fejlen er der muligvis kun på DVB-T ?

Redigeret af filmfreak - 12-Januar-2012 kl. 17:29
Til top
Metfan Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 18-September-2007
Point: 33
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Metfan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2012 kl. 19:06
Jeg oplevede det samme i dag. Og har faktisk haft problemet i et stykke tid på DR HD. Men jeg var i tvivl om hvorvidt det var min boks der var problemet.

Jeg oplevede i den sidste HD-test jeg så, at der var lyd i begge fronter, og i center. Men ingen lyd i baghøjtalere, eller sub.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2012 kl. 19:47
Slet ingen andre der mistet 5.1 lyden på DR1 ???
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2012 kl. 20:17
Jo! Men kan det ikke være fordi udsendelsen ikk er optaget med surround lyd. En dokumentar, som den der er nu, er ihvertfald ikke
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2012 kl. 21:00
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Jo! Men kan det ikke være fordi udsendelsen ikk er optaget med surround lyd. En dokumentar, som den der er nu, er ihvertfald ikke

Nej, der skal konstant være 2 lydspor at vælge imellem ligesom på DR HD.  Ca efter kl. 16:00 har der kun været det ene lydspor (stereo).  DR1 Lyd: HE-AAC stereo og HE-AAC 5.1
Der blev på DR1 i eftermiddags sendt en oldgammel serie (i 4:3), hvor der udsendt lyd i 5.1 (her var der dog tale om et 'konverteret' 5.1 lyd ligesom det meget ofte er på DR HD. 

Til top
Metfan Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Metfan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2012 kl. 21:08
Har I også to lydspor på DR HD nu ? Min Sagemcom boks siger at der kun er ét spor.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2012 kl. 21:17
Oprindeligt skrevet af Metfan Metfan skrev:

Har I også to lydspor på DR HD nu ? Min Sagemcom boks siger at der kun er ét spor.

I know - det er et problem med sagem-boksen. Her kan man kun vælge lydspor ved et skifte mellem Stereo og Multikanal i opsætningen.

På mit Sony TV kan jeg derimod godt vælge imellem de to lydspor på DR HD . (HE-ACC 2.0 og HE-ACC 3/2.1 )
Til top
Metfan Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Metfan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2012 kl. 21:19
Ah ja. Det giver mening. Jeg får godt nok DTS fra DR HD. Men der er stadig kun lyd i de to fronter.
Til top
Metfan Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Metfan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2012 kl. 21:24
Ah, jeg er langsom. Så ikke at du skrev at sporet var 3/2.1. Men ikke det er derfor jeg kun har lyd i fronterne ;-)
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2012 kl. 15:43
Stadig ingen 5.1 lyd på DR1 og ingen udmelding om problemet på Digi-tv  Cry
Gad vide om problemet kun gælder på DVB-T ?
Til top
karula Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Oktober-2006
Point: 849
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér karula Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2012 kl. 17:02
Heller ikke ved Canal Digital
Med venlig hilsen

Karula
PDP Pioneer 427xd / Marantz SR 7007/Panasonic BDP 35 / Sat Canal Digial HDPVR 5720-SX / lyd Quadral Cromium style 50- 5.1
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2012 kl. 17:11
Oprindeligt skrevet af karula karula skrev:

Heller ikke ved Canal Digital

OK, så er det måske DR selv, der er 'synderen' ?
Bare mærkeligt når de godt kan finde ud af det på DR HD.
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu