recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Synology NAS DS212J
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Synology NAS DS212J

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
journalisten Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 17-November-2008
Sted: Aarhus, Denmark
Status: Offline
Point: 59
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér journalisten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Synology NAS DS212J
    Sendt: 11-Januar-2012 kl. 23:24
Hej folkens

Jeg har netop anskaffet mig en NAS DS212J og fået installeret en harddisk i den. 

Mine spørgsmål går på selve opsætningen af mapper, deling mv.

1) Først og fremmest skal jeg selvsagt have fuld adgang til alle mapper, og dertil er der oprettet en default administrator-konto automatisk, når man logger på første gang. Mit problem er, at jeg ikke kan udfylde en e-mail-adresse i kontoen - feltet er simpelthen gråt. Denne mail-adresse er relevant, når jeg vil modtage notifikationer om systemet o.lign. Skal den slettes, så man selv kan oprette en administrator-konto?

2) Dernæst vil jeg tilknytte en bruger, som kan have adgang (via en Mac) til enkelte mapper på NAS'en, dvs. downloade og uploade - intet andet. Det er lykkedes mig at give personen adgang til bestemte mapper, men mit problem er, at jeg ikke ved, hvilken type netadgang/privilegier, jeg skal vælge. Jeg har aktiveret https-forbindelse (Er det en gode idé?), men når jeg er ved at oprette en bruger og skal vælge "Privilegier", bliver jeg i tvivl om, hvad man skal vælge, og hvad der er bedst/mest sikkert. Mulighederne er "audio station", "download station", "ftp", "filbrowser", "file station", "Netværksbackup", "surveillance station" og "WebDAV". Jeg vil bare gerne have en meget sikker forbindelse, som stadig gør det muligt for den anden bruger at logge på over nettet og tilgå filerne.

3) Hvad betyder "domæneprivilegier"? (kontrolpanel --> fildeling og privilegier --> domæneprivilegier).

4) Bør man opsætte en firewall? I den forbindelse: hvad er PPPoE?

5) Har I andre gode råd til opsætningen?

På forhånd tak for hjælpen.
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rhsin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2012 kl. 09:04
Oprindeligt skrevet af journalisten journalisten skrev:

Hej folkens

Jeg har netop anskaffet mig en NAS DS212J og fået installeret en harddisk i den. 

Mine spørgsmål går på selve opsætningen af mapper, deling mv.

1) Først og fremmest skal jeg selvsagt have fuld adgang til alle mapper, og dertil er der oprettet en default administrator-konto automatisk, når man logger på første gang. Mit problem er, at jeg ikke kan udfylde en e-mail-adresse i kontoen - feltet er simpelthen gråt. Denne mail-adresse er relevant, når jeg vil modtage notifikationer om systemet o.lign. Skal den slettes, så man selv kan oprette en administrator-konto?

På admin kontoen er mailfeltet blokeret (og denne kan ikke slettes), der kan du ikke taste mailadresse ind, det kan man kun på efterfølgende brugere.
Mailadressen som skal bruges til notificationer indtastes under -> kontrolpanel -> underretning

2) Dernæst vil jeg tilknytte en bruger, som kan have adgang (via en Mac) til enkelte mapper på NAS'en, dvs. downloade og uploade - intet andet. Det er lykkedes mig at give personen adgang til bestemte mapper, men mit problem er, at jeg ikke ved, hvilken type netadgang/privilegier, jeg skal vælge. Jeg har aktiveret https-forbindelse (Er det en gode idé?), men når jeg er ved at oprette en bruger og skal vælge "Privilegier", bliver jeg i tvivl om, hvad man skal vælge, og hvad der er bedst/mest sikkert. Mulighederne er "audio station", "download station", "ftp", "filbrowser", "file station", "Netværksbackup", "surveillance station" og "WebDAV". Jeg vil bare gerne have en meget sikker forbindelse, som stadig gør det muligt for den anden bruger at logge på over nettet og tilgå filerne.

Der er flere muligheder du kan tilgå filerne, den nemmeste på en mac må være at mounte NAS på maccen (tryk æble k når man er på skrivebordet) her udfylder man feks afp://server ipadresse (virker både både på lokalnet og internet afhængig af hvilken ip adresse der indtastes.. men hastigheden er bedst på lokalnettet)

macfilservice skal være slået til på NAS (kontrolpanel -> win/mac/nfs) og port 548 skal være forwardet til NAS, og du skal (hvis ikke du har statisk ip eller domæne have oprettet en DDNS konto (kontrolpanel DDNS, jeg selv bruger two-dns.de).
Husk når du åbner din NAS mod internettet brug stærke kodeord, hold øje med loggen, og sørg for automatisk blokering er indstillet (kontrolpanel -> automatisk blokering)

Når NAS er mounted på maccen så vil det funge som enhver anden disk, blot med nethastigheden som begrænsning, og de drev og mapper du har gjort tilgængelig på brugeren kan ses.. typisk kommer den med en boks hvor hoveddrevene (photo/music/etc) vælges og her vælger man det drev man vil mounte og bruge, det er iøvrigt muligt at gemme som genvej i docken.. eller som logintilslutning så man ikke skal sidde og gøre det hver gang.

3) Hvad betyder "domæneprivilegier"? (kontrolpanel --> fildeling og privilegier --> domæneprivilegier).

Bruger jeg ikke, men regner med at det bruges til at styre rettigheder udfra et domæne for eks større grupper, nok mere relevant på arbejdpladser skoler etc. hvor der er mange brugere.

4) Bør man opsætte en firewall? I den forbindelse: hvad er PPPoE?

Hvis du har firewall i routeren er der ingen grund til at bruge 1 mere, men igen stærke kodeord, automatisk blokering og hold øje med loggen fra tid til anden, også ingen offentlige mapper så er du godt startet.

5) Har I andre gode råd til opsætningen?

tidligere var det vigtigt hvis billeder musik osv. skulle køre ordentligt på dlna serveren at det lå i de respektive mapper, sådan photostation audiostation osv. kunne finde indholdet, nu kan man selv tilføje mapper efterfølgende som systemet kan holde øje med, men det er nu rart nok at holde det adskilt fra start... og hvad gør du med backup?

På forhånd tak for hjælpen.
Mvh

René
Til top
KBAndersen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-Oktober-2005
Sted: Taastrup, DK
Point: 280
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KBAndersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2012 kl. 10:36
God information, for andre end kun trådstarter. Tak for det.

Mht. backup. Vil det så ikke være en god ide med en ekstern harddisk, som kan sættes et andet sted hen. Evt. hos en bekendt eller familie. Eller måske have den i en sikkerhedsboks. Det ville jo være surt ved evt. indbrud at alt forsvinder.
Mvh

Kenneth B. Andersen
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér journalisten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2012 kl. 10:43
Det er glimrende svar, tusind tak, René!

Ved du noget om forskellene på adgangsmulighederne "audio station", "download station", "ftp", "filbrowser", "file station", "Netværksbackup", "surveillance station" og "WebDAV"? Det er disse, jeg kan vælge, når jeg opretter en ny bruger. WebDAV er vist mobiladgang og surveillance station kan jeg gætte mig til. Men de øvrige har jeg svært ved at vurdere forskellen på. Hvilket privilegium bør jeg give brugeren?

Jeg kører uden RAID, så jeg kan udnytte den fulde harddisk. Jeg sørger så for at back-up'e de allervigtigste filer til en ekstern harddisk, så de ikke går tabt, hvis NAS'en går ned.

I går forsøgte vi os med, at Mac-brugeren loggede på NAS'en via nettet, blot ved at indtaste ip-adressen i en browser. Men som jeg forstår på dig, er hastigheden hurtigere, hvis man benytter metoden med at "mounte" via skrivebordet?

Kan du uddybe, hvad en DDNS-konto er?

Med "automatisk blokering" mener du så den indstilling, hvor man kan blokere en bruger, der taster forkert x antal gange? Det har jeg nemlig skærpet, så der ikke skal meget til, før man spærres.
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rhsin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2012 kl. 10:47
jo præcist, det var derfor jeg nævnte det, jeg deler min data op i flere kategorier og uerstattelig data som fotos hjemmevideoer og dokumenter/data man selv har lavet skal man have en plan for der virker med backup på feks ugebasis hvor dataen ligger sikret (også i tilfælde af indbrud/brand/andet), musik film osv. kan oftest genskabes.. men husk lige det arbejde der kan gå ind i at rippe en film/musik samling.. så pt kører jeg backup af alt.. har rundet 4,5TB data og stiger.. ..
Mvh

René
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rhsin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2012 kl. 11:02
Oprindeligt skrevet af journalisten journalisten skrev:

Det er glimrende svar, tusind tak, René!

Ved du noget om forskellene på adgangsmulighederne "audio station", "download station", "ftp", "filbrowser", "file station", "Netværksbackup", "surveillance station" og "WebDAV"? Det er disse, jeg kan vælge, når jeg opretter en ny bruger. WebDAV er vist mobiladgang og surveillance station kan jeg gætte mig til. Men de øvrige har jeg svært ved at vurdere forskellen på. Hvilket privilegium bør jeg give brugeren?

Jeg bruger ikke alle, men skal forsøge, audiostation giver brugeren adgang til at streame den musik der ligger på NAS via webadgang eller apps (smartphones), surveillancestation bruges kun i forbindelse med overvågningskameraer, WebDav er en protocol som du kan bruge til at få adgang til fælles filer fra NAS som eks kalendre todo-lister (feks http://www.omnigroup.com/products/omnifocus/ ) men det kan også være generelle filer, i princippet kan den sidestilles med smb/afp/webdav fordelen ved webdav er du selv kan styre porten og derved nogle gange slippe forbi begrænsninger hos netudbyderen.. bruger selv webdav til at mounte NAS på PCere med netdrive http://www.netdrive.net/ så det virker på samme måde som lokaldrevet på pcen (her bruger jeg det med https så forbindelsen er krypteret), iøvrigt bruger jeg også synology´s fileapps på smartphones og ipad.. de bruger såvidt jeg husker også webdav porten.
Privilegiet bør kun gives hvis brugeren skal bruge det, ellers ikke.

Jeg kører uden RAID, så jeg kan udnytte den fulde harddisk. Jeg sørger så for at back-up'e de allervigtigste filer til en ekstern harddisk, så de ikke går tabt, hvis NAS'en går ned.

godt.

I går forsøgte vi os med, at Mac-brugeren loggede på NAS'en via nettet, blot ved at indtaste ip-adressen i en browser. Men som jeg forstår på dig, er hastigheden hurtigere, hvis man benytter metoden med at "mounte" via skrivebordet?

jeg tror man ender det samme sted, så prøv det og gør som i finder nemmest.. det er muligt under brugerkontoen på maccen og vælge log-ind emner trykke på + også vælge drevet så bliver det automatisk mounted ved opstart... men det er lidt hvad man bedst selv kan lide.

Kan du uddybe, hvad en DDNS-konto er?

DDNS er en service til dem som har en ekstern ipadresse som ændrer sig så kan man vælge et domænenavn (typisk udfra nogle standarddomæner) hvor du så giver et navn som du kan huske (som feks et domæne (webadresse), NAS holder så øje med hvilken eksterne ipadresse den har, fortæller det til serviceudbyderen af DDNS som så sørger for når du skriver domænenavnet på internettet så kommer det hen til din eksterne ipadresse, på den måde kan du altid få kontakt til din NAS "udefra".. naturligvis efter du har forwardet de nødvendige porte fra router til NAS

Med "automatisk blokering" mener du så den indstilling, hvor man kan blokere en bruger, der taster forkert x antal gange? Det har jeg nemlig skærpet, så der ikke skal meget til, før man spærres.

Ja det er den, jeg har også fjernet tidsudløb på hvornår man kommer af shitlisten.. man skal så selv vedligeholde den.. men man får en fejlmeddelelse når den er spærret.. husk dog på.. er du i sommerhus og har børn som er gode til at taste forkert.. så spærrer de jo også for dig hvis du bruger samme wireless.. (men så er det godt at have en mobiltlf. med egen ipadresse Wink)
Mvh

René
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér journalisten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2012 kl. 11:17
Jeg takker mange gange for svarene! Nu har jeg klart en bedre idé om, hvordan jeg får opsat den korrekt.
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér journalisten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2012 kl. 14:02
Okay, jeg har muligvis misforstået nogle ting. Fordi min ip-adresse er dynamisk, kan jeg ikke koble på min NAS udefra, fordi ip-adressen hele tiden ændrer sig. Hvad gør jeg så? Er det i sådan et tilfælde, at man bruger "DDNS"? Jeg har læst lidt mere om det, men jeg forstår stadig ikke helt, hvad det konkret er.
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rhsin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2012 kl. 14:32
du skal registrere dig ved de udbydere som er på listen under ddns (kontrolpanel ->ddns) jeg selv bruger http://www.two-dns.de/ når du opretter dig får du også mulighed for at vælge et brugernavn under et fast domæne fra en popopmenu, derved får du en internetadresse som hedder brugernavn.hostdomæne.de (eksempel) når du så har oprettet dig som bruger indtaster du brugernavn og adgangskode under ddns på NAS, og når den lyser grønt at det er registreret så skulle det gerne funge
Mvh

René
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér journalisten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2012 kl. 15:13
Og det er den bedste metode, når man vil tilgå NAS'en via internettet?
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér journalisten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2012 kl. 15:27
I øvrigt læser jeg en masse med nogle "porte"? Hvad er det?
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rhsin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2012 kl. 16:12
Ja den, eller at få en fast ipadresse med domæne.. men sidstnævnte koster jo.

porte er hvor NAS "lytter" på en given service.. feks: nedenstående er defaultporte og kan ændres)
http: 5000
HTTPS: 5001
FTP: 21
afp: 548
webdav: 5005
webdav via https: 5006
filestation: 7000
Mvh

René
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu