|
Synology NAS DS212J |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
journalisten ![]() Bruger ![]() Oprettet: 17-November-2008 Sted: Aarhus, Denmark Status: Offline Point: 59 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 11-Januar-2012 kl. 23:24 |
Hej folkens
Jeg har netop anskaffet mig en NAS DS212J og fået installeret en harddisk i den. Mine spørgsmål går på selve opsætningen af mapper, deling mv. 1) Først og fremmest skal jeg selvsagt have fuld adgang til alle mapper, og dertil er der oprettet en default administrator-konto automatisk, når man logger på første gang. Mit problem er, at jeg ikke kan udfylde en e-mail-adresse i kontoen - feltet er simpelthen gråt. Denne mail-adresse er relevant, når jeg vil modtage notifikationer om systemet o.lign. Skal den slettes, så man selv kan oprette en administrator-konto? 2) Dernæst vil jeg tilknytte en bruger, som kan have adgang (via en Mac) til enkelte mapper på NAS'en, dvs. downloade og uploade - intet andet. Det er lykkedes mig at give personen adgang til bestemte mapper, men mit problem er, at jeg ikke ved, hvilken type netadgang/privilegier, jeg skal vælge. Jeg har aktiveret https-forbindelse (Er det en gode idé?), men når jeg er ved at oprette en bruger og skal vælge "Privilegier", bliver jeg i tvivl om, hvad man skal vælge, og hvad der er bedst/mest sikkert. Mulighederne er "audio station", "download station", "ftp", "filbrowser", "file station", "Netværksbackup", "surveillance station" og "WebDAV". Jeg vil bare gerne have en meget sikker forbindelse, som stadig gør det muligt for den anden bruger at logge på over nettet og tilgå filerne. 3) Hvad betyder "domæneprivilegier"? (kontrolpanel --> fildeling og privilegier --> domæneprivilegier). 4) Bør man opsætte en firewall? I den forbindelse: hvad er PPPoE? 5) Har I andre gode råd til opsætningen? På forhånd tak for hjælpen.
|
|
![]() |
|
rhsin ![]() Guld medlem ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 19-Januar-2007 Sted: Århus Status: Offline Point: 5990 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
Mvh
René |
|
![]() |
|
KBAndersen ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 03-Oktober-2005 Sted: Taastrup, DK Status: Offline Point: 280 |
God information, for andre end kun trådstarter. Tak for det.
Mht. backup. Vil det så ikke være en god ide med en ekstern harddisk, som kan sættes et andet sted hen. Evt. hos en bekendt eller familie. Eller måske have den i en sikkerhedsboks. Det ville jo være surt ved evt. indbrud at alt forsvinder. |
|
Mvh
Kenneth B. Andersen |
|
![]() |
|
journalisten ![]() Bruger ![]() Oprettet: 17-November-2008 Sted: Aarhus, Denmark Status: Offline Point: 59 |
Det er glimrende svar, tusind tak, René!
Ved du noget om forskellene på adgangsmulighederne "audio station", "download station", "ftp", "filbrowser", "file station", "Netværksbackup", "surveillance station" og "WebDAV"? Det er disse, jeg kan vælge, når jeg opretter en ny bruger. WebDAV er vist mobiladgang og surveillance station kan jeg gætte mig til. Men de øvrige har jeg svært ved at vurdere forskellen på. Hvilket privilegium bør jeg give brugeren? Jeg kører uden RAID, så jeg kan udnytte den fulde harddisk. Jeg sørger så for at back-up'e de allervigtigste filer til en ekstern harddisk, så de ikke går tabt, hvis NAS'en går ned. I går forsøgte vi os med, at Mac-brugeren loggede på NAS'en via nettet, blot ved at indtaste ip-adressen i en browser. Men som jeg forstår på dig, er hastigheden hurtigere, hvis man benytter metoden med at "mounte" via skrivebordet? Kan du uddybe, hvad en DDNS-konto er? Med "automatisk blokering" mener du så den indstilling, hvor man kan blokere en bruger, der taster forkert x antal gange? Det har jeg nemlig skærpet, så der ikke skal meget til, før man spærres.
|
|
![]() |
|
rhsin ![]() Guld medlem ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 19-Januar-2007 Sted: Århus Status: Offline Point: 5990 |
jo præcist, det var derfor jeg nævnte det, jeg deler min data op i flere kategorier og uerstattelig data som fotos hjemmevideoer og dokumenter/data man selv har lavet skal man have en plan for der virker med backup på feks ugebasis hvor dataen ligger sikret (også i tilfælde af indbrud/brand/andet), musik film osv. kan oftest genskabes.. men husk lige det arbejde der kan gå ind i at rippe en film/musik samling.. så pt kører jeg backup af alt.. har rundet 4,5TB data og stiger.. ..
|
|
Mvh
René |
|
![]() |
|
|
|
Mvh
René |
|
![]() |
|
Jeg takker mange gange for svarene! Nu har jeg klart en bedre idé om, hvordan jeg får opsat den korrekt.
|
|
![]() |
|
Okay, jeg har muligvis misforstået nogle ting. Fordi min ip-adresse er dynamisk, kan jeg ikke koble på min NAS udefra, fordi ip-adressen hele tiden ændrer sig. Hvad gør jeg så? Er det i sådan et tilfælde, at man bruger "DDNS"? Jeg har læst lidt mere om det, men jeg forstår stadig ikke helt, hvad det konkret er.
|
|
![]() |
|
du skal registrere dig ved de udbydere som er på listen under ddns (kontrolpanel ->ddns) jeg selv bruger http://www.two-dns.de/ når du opretter dig får du også mulighed for at vælge et brugernavn under et fast domæne fra en popopmenu, derved får du en internetadresse som hedder brugernavn.hostdomæne.de (eksempel) når du så har oprettet dig som bruger indtaster du brugernavn og adgangskode under ddns på NAS, og når den lyser grønt at det er registreret så skulle det gerne funge
|
|
Mvh
René |
|
![]() |
|
Og det er den bedste metode, når man vil tilgå NAS'en via internettet?
|
|
![]() |
|
I øvrigt læser jeg en masse med nogle "porte"? Hvad er det?
|
|
![]() |
|
Ja den, eller at få en fast ipadresse med domæne.. men sidstnævnte koster jo.
porte er hvor NAS "lytter" på en given service.. feks: nedenstående er defaultporte og kan ændres)
http: 5000
HTTPS: 5001
FTP: 21
afp: 548
webdav: 5005
webdav via https: 5006
filestation: 7000
|
|
Mvh
René |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |