recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Set up problemer, hjælp søges
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Set up problemer, hjælp søges

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
placebo Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 15-Januar-2012
Status: Offline
Point: 9
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér placebo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Set up problemer, hjælp søges
    Sendt: 15-Januar-2012 kl. 19:25
Hej alle!

Jeg er i gang med at lave en opsætning af al mit elektronik gejl. Jeg skal lave det fuldstændig fra scratch. Jeg har ikke den store indsigt eller erfaring med det. Jeg har allerede læst en del om det, også her på sitet. Men hvis jeg stiller spørgsmål der allerede har været oppe, skal I være meget velkomne til at linke. 

Jeg kunne godt tænkte mig at have en rimelig holdbar løsning, hvor man ikke skal være god til at kode og rende og ændre småting altid for at det spiller. Her er mit elektronik:

iphone 4s (telefon)
macbook pro (bærbar)
ipod touch (mp3)
panasonic V20E 42" (fjernsyn)
ps3 (konsol)

Har desuden;
canon EOS 550D (spejlrefleks kamera)
iomega (ekstern USB harddisk)
NAD C375 (stereoforstærker)
NAD C515 (CD afspiller)
Behringer (højttalere)

Jeg skal ud at investere i en router og har ligeledes tænkt mig at købe en NAS fra Synology. Derudover havde jeg ikke tænkt mig at investere i mere. Men evt. har mulighed for at udbygge senere. F.eks. nye højttalere, en surroundforstærker, ipad, slingbox, stationær computer m.m. 

Jeg havde tænkt mig at køre mit internet kablet ind til min trådløse router. Denne skal kunne videreformidlet signalet trådløst samt kablet (dvs. med indbyggede porte; tror jeg næsten alle har) Den skal gerne have et kraftigt signal samt mulighed for at forlænge med et accesspoint (til senere hen). Kunne godt tænke mig en der har mulighed for at køre på begge frekvenser (dual band), derudover skal man kunne linus kode i den. (så kan jeg indsætte et script til automatisk logon -ved dog ikke hvordan det virker i praksis Confused
NAS'en fra Synology skal have 2 diske. Det er så meningen at jeg kan gemme den væk, så længe den bare får strøm, samt internet (regner med at det kører bedst kablet). Routeren skal altså forbindes til NAS'en derudover til min bærbare, med mulighed for flere computere bærbare/stationære kablet som trådløst. Hovedsagligt trådløst! Fjernsynes forbindes til ps3'en. Fjernsynes har ligeledes mulighed for at gå på internettet trådløst el. kablet. Men dette er ikke et krav, da jeg ikke tror jeg kommer til at bruge det særlig meget (det er ikke så anvendeligt, dårlig bruger interface). Forstærkeren forbindes til højttalere samt fjernsyn og ps3. 

routeren skal desuden kunne få min iphone og ipod touch til at gå på hjemmenetværket. 

Pointen er nu, at jeg vil have alle mine elektroniske ting synkroniseret og samlet på NAS'en. Og mulighed for at tilgå alt derfra. NAS'en skal så automatisk kopiere alt ønsket indhold og virke som en back-up. Hvorfra jeg kan tage sikkerhedskopier regelmæssigt med en ekstern USB harddisk (som ellers skal befinde sig andetsteds) Dermed er jeg sikret mod software/hardware nedbrud, tyveri, indbrud, brand, lynnedslag og hvad man ellers kunne forestille sig. 

Jeg vil gerne have alle mine billeder, musik, film, dokumenter samt programmer liggende på NAS'en. (dokumenter og programmer, skal kun være som backup. Programmer kan bare være navne, så jeg ved hvad jeg har liggende af software.) Billeder, musik og film skal regelmæssigt tilgås via ps3'eren så jeg kan se alle de flotte billeder jeg har taget med spejlreflekskameraet på fjernsynet, se alle mine film elektronisk, og høre min musik. Derudover kunne jeg godt tænke mig at kunne tilgå billeder, musik og film via computer. Til sidst kunne jeg godt tænke mig at kunne afspille musik trådløst (altså uden brug af media afspilleren (ps3). 

Jeg kører hovedsagligt OS X (lion) som styresystem, men bruger også windows (windows 7) til daglig. Som musikafspiller bruger jeg itunes. Film har jeg indtil nu set på ps3eren ved at sætte en DVD/blu ray i. Billeder har jeg indtil nu set på computeren eller med skærmstik på fjernsynet (via computeren) 

Min computer er for nyligt formateret og alle billeder, musik, film, programmer og dokumenter skal lægges ind igen. Derfor vil jeg også gerne gøre det rigtigt. Jeg ved at Synology kan tilgås via nettet (når man ikke er hjemme), samt at den understøtter itunes server. Jeg ved at man kan bruge ps3'en som medieserver (den skal være forbundet til NAS'en og hente indholdet derfra), dog ikke helt hvordan, skal der bruges programmer? 

Hvilket musikformat skal jeg rippe i? Kunne godt tænke mig FLAC, men der er umiddelbart ikke særlig meget der understøtter FLAC ? (som f.eks. min iphone, når jeg hører musik på farten..) Skal jeg så vælge et andet format? Eller have to formater så alting er gemt i FLAC + MP3 (virker lidt dumt?) 

Hvilket filmformat? Jeg har både DVD'er og blu ray (min mac kan dog ikke rippe blu ray, da der ikke er blu ray drev i... arbejder stadig på en løsning.. kan man rippe det via ps3'en?)

Hvilket billedformat? Har en del billeder i RAW. 

Er der en smart/hurtig måde at rippe alle sine ting på. Det tager jævnt lang tid med et optisk drev. Hvorefter alt skal kopieres til NAS'en. suk.. 

Kan det her overhovedet lade sig gøre og hvordan gør man det smartest.. skitse følger

På forhånd tak.

Redigeret af placebo - 18-Januar-2012 kl. 15:50
Til top
placebo Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér placebo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2012 kl. 19:36
Post Scriptum: Jeg vil benytte mig af Time Machine til automatisk back up af OS X. (skulle gerne starte hver gang jeg kommer på hjemmenetværket og sende det trådløst til NAS'en?) Windows kører via bootcamp og Parallels ved ikke om man kan lave back up af det på en smart måde. Ellers bliver det manuelt med en ekstern USB harddisk.   
Til top
placebo Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér placebo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2012 kl. 20:42
Til top
placebo Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér placebo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2012 kl. 21:50
Har kigget lidt mere på musikformater: 

Iphone 4s:

Understøttede lydformater: AAC (8 til 320 Kbps), Beskyttet AAC (fra iTunes Store), HE-AAC, MP3 (8 til 320 Kbps), MP3 VBR, Audible (formaterne 2, 3 og 4, Audible Enhanced Audio, AAX og AAX+), Apple Lossless, AIFF og WAV

Synology: 

Du kan afspille følgende multimediefilformater på Synology-produktet med DLNA/UPnP-aktiveret DMA:

Lyd: AAC, FLAC, M4A, MP3, Ogg Vorbis, PCM, WAV, WMA, WMA VBR, WMA PRO, WMA Lossless 
Billede: BMP, JPG (jpe, jpeg), GIF, ICO, PNG, PSD, TIF (tiff), UFO, RAW (arw, srf, sr2, dcr, k25, kdc, cr2, crw, nef, mrw, ptx, pef, raf, 3fr, erf, mef, mos, orf, rw2, dng, x3f)
Video: 3GP, 3G2, ASF, AVI, DAT, DivX, DVR-MS, ISO, M2T, M2TS, M4V, MKV, MP4, MPEG1, MPEG2, MPEG4, MTS, MOV, QT, SWF, TP, TRP, TS, VOB, WMV, XviD, RV30, RV40, AC3, AMR, WMA3 
Afspilningsliste: M3U, WPL

Itunes:

Supported Video Formats

·        MOV (QuickTime Movie)

·        MP4 (MPEG-4)

·         M4V

·         MPEG

·        AVI (Windows Video)

·        3GPP

·          3GPP2

·         DV (Digital Video)

·         Any other video formats that QuickTime can play

Supported Audio Formats

·        AAC (16 to 320 Kbps)

·        Protected AAC (from iTunes Store)

·        MP3 (16 to 320 Kbps)

·        MP3 VBR

·        Audible (formats 2, 3, and 4)

·        Apple Lossless

·        AIFF

·        WAV

·        Any other audio formats that QuickTime can play

Ipod touch

Understøttede lydformater: AAC (8 til 320 Kbps), Beskyttet AAC (fra iTunes Store), HE-AAC, MP3 (8 til 320 Kbps), MP3 VBR, Audible (formaterne 2, 3, 4, Audible Enhanced Audio, AAX og AAX+), Apple Lossless, AIFF og WAV

Playstation 3: The following types of files can be played under (Music).

·          Memory Stick Audio Format(ATRAC)

·           MP3

·          - MPEG-1/2 Audio Layer3

·          - MP3 Surround

·             MP4(MPEG-4 AAC)

·           WAVE(Linear PCM)

·          WMA

Fandt desuden dette link med sammenligning af lossless formater her på forum: 

http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=Lossless_comparison#External_links 

Umiddelbart er FLAC super godt, men det kan jeg ikke bruge? 

Skal måske i stedet overveje at bruge apple lossless? -men det understøtter ps3'en ikke? 

synology burde vel via itunes server? 

skal jeg overveje dlna i forhold til mit set up?

Til top
placebo Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér placebo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2012 kl. 22:11
Kom frem til at synology umiddelbart godt kan håndtere apple lossless, så blev der nævnt noget om gapless playback. her var det lidt uklart idet nogle sagde at ALAC ikke understøttede gapless playback mens andre sagde at det gjorde. Derudover blev det nævnt at det ikke var det store problem at konvertere imellem lossless formater (men det tager vel en krig?) 
Det største problem så ud til at være at få ALAC fra synology'en og ud til højttalerne. virkede ikke som om ps3'en kunne det. 

så støtte jeg også på upnp, skal jeg tage højde for det?  
Til top
placebo Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér placebo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2012 kl. 22:29
Det ser ud som om mpg4, m4a og mp4 er det samme. Og apple lossless (ALAC) går ind herunder. 

link: 

http://en.wikipedia.org/wiki/MPEG-4_Part_14
Til top
placebo Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér placebo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2012 kl. 21:08
Bump
Til top
placebo Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér placebo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2012 kl. 15:48
Bump
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Point: 4172
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SVP03 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2012 kl. 15:53
Det er ikke fordi vi ikke vil hjælpe.
Det virker bare uoverskueligt det du skriver.

Kan du ikke mere konkret komme med EN ting ad gangen vi kan svare på.
SVP03
Til top
placebo Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér placebo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2012 kl. 17:17
Jo sagtens, men tingene hænger jo sammen. Så produkterne skal jo helst være kompatible med hinanden. Jeg ønsker blot at få alle mine ting over på en NAS trådløst. Med mulighed for at hente det trådløst fra NAS'en. Så jeg kan se film og høre musik. :)
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu