recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - MKV hd audio + 24p
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

MKV hd audio + 24p

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Stereolab Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-Januar-2012
Status: Offline
Point: 797
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: MKV hd audio + 24p
    Sendt: 30-Januar-2012 kl. 22:54
Hej guys,

Jeg har googlet en hel del på emnet, men synes der er mange modstridende informationer, så nu bliver jeg nødt til at spørge eksperterne.

Er det muligt at rippe blu ray med DTS hd master audio og Dolby TrueHD til .mkv?

Kan en sådan mkv afspilles korrekt? Jeg vil gerne bitstreame lyden i fuld hd til receiver/processor.

Fungerer det med 1080p24 (24/23.976 Hz) uden stutter/judder/eller andre artifakter? Og synkroniserer lyden korrekt til billedet?

Hvis ja til overstående spørgsmål:

Hvilken hardware og software kræver det?

På forhånd tak for hjælpen,
Til top
msl Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-Oktober-2011
Point: 70
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér msl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2012 kl. 10:06
Citér Er det muligt at rippe blu ray med DTS hd master audio og Dolby TrueHD til .mkv?

Ja, og til det bruges: DVDFab Passkey Lite, MediaInfo, BDInfo.v.0.5.6, Clown_BD og MKVToolNix

Citér Kan en sådan mkv afspilles korrekt? Jeg vil gerne bitstreame lyden i fuld hd til receiver/processor.

Fungerer det med 1080p24 (24/23.976 Hz) uden stutter/judder/eller andre artifakter? Og synkroniserer lyden korrekt til billedet?

Både ja og nej, som det er nu må man gå på kompromis med enten billedsiden eller lydsiden.

For optimal billedkvalitet: Media Player Classic HomeCinem, MadVR, ReClock.

Citér Hvilken hardware

Det skulle altså ikke være så svært at finde svar på.
Til top
wiesel Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 25-August-2008
Sted: Valby
Point: 207
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér wiesel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2012 kl. 16:03
Jeg bruger følgende

MPC-HC x86 - http://www.xvidvideo.ru/media-player-classic-home-cinema-x86-x64/
LAV Splitters + Audio decoder & LAV CUVID decoder - http://1f0.de/downloads/
MadVR renderer - http://madshi.net/madVR.zip

MPC-HC har noget indbygget så den automatisk kan skifte hz, afhængig af filmen. Det fungerer fint hos mig.
Til top
Stereolab Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-Januar-2012
Point: 797
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2012 kl. 21:56
Tak for svarene.

@msl: Først og fremmest tak for informationen vedr. generering af mkv. Men hvad mener du præcis med at man enten må gå på kompromis med lyden eller billedet? Mht. hardware synes jeg faktisk det er lidt svært at finde rundt i det, fordi såvidt jeg kan læse understøtter mange (hvis ikke alle) grafikkort kun 24Hz og ikke 23,976Hz. Tager jeg fejl?

@wiesel: Tak for links! Dem vil jeg kigge videre på...
Til top
msl Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér msl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2012 kl. 09:17
Det er korrekt

ATI: 23.978

NVidia: 23.972

Intel U/UAC: 23.973

Det er her Reclock kommer ind og retter, men det er også her det går galt med lyddelen. ReClock + HD audio = PCM, jeg kan ikke høre forskel :-) Men det er jo værd at nævne nu hvor din overskrift er HD audio :-)

Jeg kan ikke anbefale et GFX, men du går vel ikke helt galt i byen med et ATI 5450. Jeg har selv et ret gammelt ATI 4850 som klare 8 channel PCM over HDMI og eftersom jeg vægter billedsiden højere, er det ikke noget problem... Øhm, andet end strømforbruget på sådan en fætter :-(

Måske Sapphire RADEON HD 6570 kunne være et godt valg.

Mere om Reclock

Redigeret af msl - 01-Februar-2012 kl. 09:36
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2012 kl. 11:32
Oprindeligt skrevet af msl msl skrev:

Det er korrekt

Det er her Reclock kommer ind og retter, men det er også her det går galt med lyddelen. ReClock + HD audio = PCM, jeg kan ikke høre forskel :-) Men det er jo værd at nævne nu hvor din overskrift er HD audio :-)

Jeg kan ikke anbefale et GFX, men du går vel ikke helt galt i byen med et ATI 5450. Jeg har selv et ret gammelt ATI 4850 som klare 8 channel PCM over HDMI og eftersom jeg vægter billedsiden højere, er det ikke noget problem... Øhm, andet end strømforbruget på sådan en fætter :-(

Fint nok du ikke kan høre forskel. Og også fint nok du vægter billedesiden mere end lydsiden.
Men kan du så se forskel på 23.978 og 23.972 og 23.973 ? Hvis nej, så er der jo ingen grund til at bruge reclock, og dermed heller ingen grund til at gå på kompromis med lyden Wink
Til top
msl Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér msl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2012 kl. 12:15
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Det er korrekt

Men kan du så se forskel på 23.978 og 23.972 og 23.973 ? Hvis nej, så er der jo ingen grund til at bruge reclock, og dermed heller ingen grund til at gå på kompromis med lyden Wink

Næ, det har du da ret i – men nu er jeg en af dem som bilder sig ind at kunne se og ikke høre forskellen :-) MEN jeg er ret sikker på at er man ikke klar over problemet, så ser man det sikkert ikke.
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2012 kl. 12:37
My point exactly! Wink
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2012 kl. 12:39
Hov jeg glemte lige at sige, at hvis man har i sinde at voldtage sine BD film i en MKV container, så er det i det hele taget ret ligegyldigt med kvalitet, uanset om det er lyd eller billede, eller begge dele.
(Med forbehold for, at man selvfølgelig har andre muligheder for at afspille BD end i en MKV container).
Til top
msl Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér msl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2012 kl. 13:44

Hov jeg glemte lige at sige, at hvis man har i sinde at voldtage sine BD film i en MKV container, så er det i det hele taget ret ligegyldigt med kvalitet, uanset om det er lyd eller billede, eller begge dele.

Det må du lige uddybe.
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2012 kl. 14:51

Det må du lige uddybe.

Det er blot min ekstreme overfølsomhed over for komprimering af billede og lyd helt generelt. Min opfattelse er, at de som søger og vil rippe til mvk (eller anden container udover ISO) oftest vil gøre det ud fra at gøre pladsen mindre, og derfor vælger at komprimerer.
Set i den sammenhæng, så er det svært at forestille sig, at disse personer samtidig skulle gå højt op i kvalitet (billede og lyd), når komprimering netop har den bivirkning at nedsætte kvaliteten.

Jeg ripper mine BDére i iso eller BDVM folder format. Dvs. ukomprimeret. Og så ripper jeg kun dem jeg mener at have behov for. Det samme gælder forøvrigt DVD film.

Til top
msl Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér msl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2012 kl. 16:00

Det må du lige uddybe.

Det er blot min ekstreme overfølsomhed over for komprimering af billede og lyd helt generelt. Min opfattelse er, at de som søger og vil rippe til mvk (eller anden container udover ISO) oftest vil gøre det ud fra at gøre pladsen mindre, og derfor vælger at komprimerer.
Set i den sammenhæng, så er det svært at forestille sig, at disse personer samtidig skulle gå højt op i kvalitet (billede og lyd), når komprimering netop har den bivirkning at nedsætte kvaliteten.

Jeg ripper mine BDére i iso eller BDVM folder format. Dvs. ukomprimeret. Og så ripper jeg kun dem jeg mener at have behov for. Det samme gælder forøvrigt DVD film.

Ved at rippe som jeg beskriver her forringer man ikke kvaliteten.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu