|
retningslinier for køb og salg tråde |
Besvar | Side 12> |
Forfatter | ||
pianomartin
Super bruger Oprettet: 13-August-2005 Status: Offline Point: 387 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 03-Februar-2012 kl. 07:59 |
|
Jeg håber ikke, at jeg bryder nogle regler ved at oprette denne tråd! I så fald er det ikke min hensigt.
Men for et par dage siden (den er vist forsvundet nu) var der en salgstråd fra en bruger, der ønskede at sælge en 16 GB iPad 1 til svimlende 3500,- (der var godt nok en del ekstraudstyr med). Det udløste selvfølgelig et hav af kommentarer fra folk, der mente, at det var ALT for dyrt. (en spritny 16 GB iPad 2 koster jo 3600). Desuden var der lidt debat omkring problemet i at reklamere for at genstanden havde en ekstra høj værdi p.g.a. en masse software, der nok ikke var helt lovligt. Tråden blev modereret med en venlig løftet pegefinger om at man skulle holde sig til emnet. Jeg skrev ikke selv noget i tråden, men læste den blot. Det generer mig egentligt at de nuværende retningslinier for køb og salg tråde i høj grad beskytter brugere, der forsøger at sælge en vare til en ublu høj pris. (Det kræver selvfølgelig at vi kan blive enige om, at 3500 kr er ALT for dyrt for en "oldgammel" ipad, når man kan få den nye version for ca. samme pris. - specielt fordi en iPad indeholder en sliddel - batteriet - som nærmest er umulig at udskifte. Derfor vil en brugt iPad alt andet lige have en kortere rest-levetid end en ny!) Jeg har ikke noget problem med, at man forsøger at sælge ting for dyrt på DBA. Går den, så går den, og får man solgt til åger-pris kan man grine af det, og køber kunne have sat sig bedre ind i tingene. Men "ånden" i recordere-forummet er, at folk er hjælpsomme overfor hinanden. Og jeg kan godt forstå at de brugere herinde, som i rigtig mange henseender er hjælper andre med deres problemer og spørgsmål, gerne vil advare mod en iPad 1 til så høj en pris. Men her kommer recordere's retningslinier ind og siger, at det må man ikke. De nuværende retningslinier for køb og salg tråde er så vidt jeg lige kunne se fra 2008. Er de tidsvarende i dag? Er det sådan vi ønsker dem. Jeg så gerne, at ordet var lige så frit i køb og salgstråde som i alle andre tråde - dvs man må skrive hvad man vil, men hvis det ryger helt ud i hampen kan en moderator skride ind. Dette er ikke et angreb mod RHSIN, som modererede tråden, for du gjorde det fuldstændig efter de gældende retningslinier. Mvh Martin Redigeret af pianomartin - 03-Februar-2012 kl. 08:02 |
||
SVP03
Guld medlem Oprettet: 15-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4172 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Er det ikke bare at lade være med at kommentere på folks salgsannoncer og lade dem skrive Bump igen og igen.
Hvis de ville vide hvad andre mener den er værd plejer folk at bede om det med et V.
|
||
SVP03
|
||
db89
Guld medlem Oprettet: 10-December-2008 Sted: Fredericia, DK Status: Offline Point: 1758 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Efter min mening så er et problem med køb&salg at selve "annoncen" fra nogle brugere virker lidt mangelfuld, fordi der ofte mangler blandt oplysning om hvor varen befinder sig og om den skal afhentes eller kan sendes. Lige pt har jeg feks set en salgstråd hvor en bruger spørger om hvor varen befinder sig, det resulterede så i en mindre diskussion blandt nogle brugere om det er iorden at skrive.
Andre gange undrer jeg mig nu også på at folk ikke bruger et øjeblik på at gøre deres annonce mere interessant ved feks at sætte billede osv ind, de værste er nok dem som nærmest kun indsætter et link til deres annonce på dba og ikke andet. |
||
Hold jer fra simplyelectronics.net
|
||
pianomartin
Super bruger Oprettet: 13-August-2005 Status: Offline Point: 387 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Den holdning er jo 100% i overensstemmelse med de gældende retningslinier! Hvis der er stor opbakning til den holdning, så er reglerne jo som de skal være! Jeg føler mig bare provokoret af at det er forbudt at råbe "vagt i gevær" når en bruger forsøger at sælge en gammel iPad 1 til samme pris som en fabriksny iPad2 koster!
|
||
SVP03
Guld medlem Oprettet: 15-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4172 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Men man kunne jo lave en "formular" som på Vagcars.dk
Når du trykker opret er der noglå få ting der skal udfyldes, herunder den evige hvor varen evt. kan afhentes.
Fabrikat:
Type:
Alder (dd-mm-åå):
Afhentes by:
Andet:
Pris:
Husk eventuelt billeder.
|
||
SVP03
|
||
kaizer
Guld medlem Oprettet: 08-Maj-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2346 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Bliver varen prissat for højt bliver den nok ikke solgt. Hvis det alligevel sker, er det i mine øjne købers egen fejl. De fleste tjekker vel priser når de køber noget; det være sig både køb af nyt og brugt udstyr, og så har man ikke gjort sit arbejde godt nok. Hvis man som "tilskuer" er utilfreds kan man sende pb'er til sælger (hvilket måske ikke hjælper så meget) eller til en evt. køber der viser interesse. Sidstnævnte løsning har jeg selv brugt nogle gange og dem jeg har advaret om en vare der er for dyr, har alle været tilfredse. Jeg mener ikke ordet i salgstråde skal være frit. I mine øjne kan det f. eks. være ligemeget hvorfor varen skal sælges eller hvad sælger skal have i stedet for. Salgstråde skal holdes til det det drejer som om: Salg. Hvad angår bump, tager det ind i mellem lidt overhånd. Personligt finder jeg det smagløst at bumpe sin egen tråd en eller flere gange i døgnet. Om det forgår ved at man laver et indlæg hvor der kun står bump, eller man laver et indlæg men lidt tilføjelser til den oprindelige tekst, er underordnet. Det virker lidt for ivrigt og en "billig" måde at komme øverst i køb/salg/bytte eller komme på forsiden på recordere.dk
|
||
Bruger udmeldt 38
-- Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg kan kun være enig med kaizer!
Det er på ingen måde recordere.dk's ansvar/opgave, at fortælle sælgere/købere, hvad tingene skal koste. Vi har - heldigvis - fri prisdannelse i Danmark. Som det nævnes vil en for høj pris medføre at en vare ikke sælges. Ingen klager jo over, hvis en pris sættes rigtig lavt - vel? Næææh, sælger har ret til, at bestemme en evt. salgspris. Du går vel heller ikke til brugtvognsforhandleren og fortæller, at han sælger de brugte biler for dyrt? Eller stiller dig ved indgangen, og fortæller evt. andre kunder, at andre steder er billigere. Og ja, køb- og salgtråde er 100% kun til korrespondance, omkring varen og evt. pris, mellem sælger og seriøst interesserede. Al debat vil blive modereret og henvist til de øvrige fora... M.v.h. P.S.: SVP03. Jeg synes også at en evt. formular - med obligatoriske felter - ville være at foretrække. Ofte er vareoplysningerne nemlig så mangelfulde, at det skriger til himlen...
Redigeret af Henrik B. - 03-Februar-2012 kl. 23:16 |
||
kfkv
Bruger Oprettet: 04-August-2006 Sted: Fredericia Status: Offline Point: 191 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg er helt enig med pianomartin. Lad dog ordet være frit. Kan ikke se problemet i, at brugere kommenterer på ublu priser - i et debatforum. I øvrigt bryder jeg mig ikke om den kloge narrer den mindre kloge mentalitet ifm salg af brugt udstyr.
|
||
------
Mvh Kasper |
||
shaman
Super bruger Oprettet: 02-April-2006 Sted: København Status: Offline Point: 319 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Korrekt. Men burde man ikke som et anstændigt menneske gøre det? Sælger har ganske rigtigt ret til at forlange hvad han lyster, men man har vel som medlem af et forum som recordere.dk også et ansvar overfor sine medmennesker og meddebatører at gøre opmærksom på det, når folk forlanger alt for høje priser?
Synes ikke at "går den, så går den" fortjener at respekteres, og dermed heller ikke forties...
Som køber ville jeg ihvertfald personligt sætte pris på at blive gjort opmærksom på at en pris var alt for høj, forudsat påstanden var veldokumenteret og saglig. Og det er vel her moderator rollen kommer ind i billedet, for desværre er det ikke altid saglige argumenter der ligger bag. Men bare at udelukke alle kommentarer om prisen, er for firkantet... synes jeg.
|
||
/Søren
Yamaha RX-V781 | Emotiva BasX A-150 | Teac AD-850 | Q Acoustics 3090C/3050w + Monitor Audio BX2 + Boston Acoustics SoundWareXS 5.1 SE | Sony DAV-SC8 subwoofer | Samsung UE82NU8005 | |
||
kfkv
Bruger Oprettet: 04-August-2006 Sted: Fredericia Status: Offline Point: 191 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Og hvis endelig moderator vil moderere, så synes jeg - i det konkrete tilfælde som denne tråd er udsprunget af - det burde være overfor at man annoncerer med piratkopieret software og bla. bruger det som argument for en høj pris. Og som forsvinder når man opdaterer den næste gang.
|
||
------
Mvh Kasper |
||
netsat_99
Bruger Oprettet: 09-Oktober-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 66 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Bakker 100% op om Pianomartin og kfkv synspunkter.
Et forum burde være et sted hvor man hjælper hinanden og ikke et sted hvor en sælger prøver at udnytte en mulig købers manglende vinden. Mange besøger jo netop recorder.dk for at få hjælp - hvis man selv havde den nødvendige viden, var det jo ikke nødvendigt at søge hjælp. /Johnny |
||
Jakabov
Guld medlem Oprettet: 06-Februar-2008 Sted: Vodskov Status: Offline Point: 1330 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Er 100% enig med Kaizer, er varen for dyr bliver den højst sandsynligt ikke solgt og det vil køber jo så finde ud af.
Generelt syntes jeg at salgstråde skal omhandle salg og intet andet, som Henrik B. også er inde på. Er man meget uening kan man jo altid sende en pb. Og til sidst, bliver nogen snydt hvis både sælger og køber er tilfreds? :-) Redigeret af Jakabov - 07-Februar-2012 kl. 14:57 |
||
Besvar | Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |