|
Bruge central TV-server som HTPC? |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
ShadowDK ![]() Bruger ![]() Oprettet: 27-September-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 200 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 13-Februar-2012 kl. 17:44 |
Hej allesammen,
Jeg håber på at i kan hjælpe mig lidt på vej mht. mit klient/server setup: Spørgsmålet er kort sagt om der er noget i vejen for at bruge sin server der indeholder tunerne og harddiske som HTPC og se TV på den samtidig med at den skal servicere de andre computere med TV-tuner og steame til et mindre antal enheder? Serverens funktion(Uanset om det er HTPC eller "ægte" server)
Jeg har to valg:
|
|
![]() |
|
Psymon ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 25-September-2011 Status: Offline Point: 304 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det kræver lidt mere kraft end en dedikeret klient vil kunne nøjes med, men med en ssd til styresystem, en god sjat ram og en i3 processor skulle det ikke være noget problem.
Har selv haft alt-i-en løsning, og det fungerede fint, gik kun over til server/klient opdeling, da jeg gerne ville have at min server kørte linux. Ved at mbw2001 køre htpc/server setup som du beskriver med dvb-s tuner, og han har vist ikke problemer med det. Fordelen ved fragmenteret setup, har som jeg har set det, været mulighed for lowpower server der var allways on, og kun tænde klienter når de skulle bruges, men med de nye cpu, kan man opnå rimelig kraftige maskiner som stadig er rimelig økonomiske, og så ryger den fragmenterede ide en lille smule.
|
|
![]() |
|
MCenterFreak ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 09-Februar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5446 |
Sludder og vrøvl!! Det kan køre på en strikkepind Har det selv kørende på minimal konfiguration, og den trække under 10% CPU En SSD ville være vildt overkill
|
|
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-) |
|
![]() |
|
MCenterFreak ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 09-Februar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5446 |
Ja det har jeg faktisk kørende her http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=98365&PID=998456
|
|
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
|
![]() |
|
Psymon ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 25-September-2011 Status: Offline Point: 304 |
Mit indlæg skulle forstås som at jeg på ingen måde ville anbefale at køre det på f.eks. en Atom platform. Da jeg ikke vil mene at det vil give en god oplevelse at køre server og klient på sådan en platform, hvis der pludselig skal leveres TV til flere kilder på samme tid.
|
|
![]() |
|
ShadowDK ![]() Bruger ![]() Oprettet: 27-September-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 200 |
Jeg ville køre det med en i3, 8 gb ram og en 128 gb SSD - Jeg sparer lidt ved at købe igennem arbejdet ;)
|
|
![]() |
|
Badsted ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 25-November-2004 Sted: Ølstykke DK Status: Offline Point: 1042 |
Jeg har også en klient - server løsning, hvor jeg indtil for nyligt brugte en dual core Atom maskine som server. Jeg har dog valgt at bruge en dedikeret hardware klient (SageTV HD300) og medfølgende SageTV som server.
Jeg kører godtnok DVB-T, men har aldrig oplevet at serveren manglede kræfter. Dog er det vigtigt med en god forbindelse mellem klient og server. Jeg oplevede en del venten da jeg forsøgte at køre trådløst, men med 100 mb kablet er der ingen ventetid. Jeg har opgraderet til en Core2Duo, da jeg også gerne ville kunne streame til min iPad, men den er ikke helt kraftig nok, så der skulle jeg nok ha' været oppe i en i3 eller i5. Fordelen ved en dedikeret hardware klient (altså en ikke-windows maskine) er i mine øjne, at man slipper for at spekulere på codecs mv. Jeg ved godt, at der findes personer herinde, der er så dygtige, at de kan få det til at fungere, men jeg syntes, at jeg brugte alt for lang tid på at rode med codecs og endeløse opdateringer. Min SageTV HD300 fungerer altid og jeg kan optage fra samtlige af mine FTA kanaler på en gang. Man kan ikke købe SageTV mere, da de blev købt af Google, men de skulle netop være på vej med en ny løsning (?). Ellers kan man måske købe en brugt HD300 på ebay? Mvh Henrik Badsted |
|
![]() |
|
Man behøver ikke rode med codecs hvis man har win 7. De er indbygget i win 7. Når maskinen er fædigkonfigureret, slår man bare opdateringer fra. Så står den bare og snurrer uden man behøver gøre noget som helst. Min server og mine klienter kører 100% stabilt, uden jeg behøver at pille i noget som helst
|
|
|
![]() |
|
Badsted ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 25-November-2004 Sted: Ølstykke DK Status: Offline Point: 1042 |
Det har du nok ret i. Jeg gav op, da jeg nåede Vista.
En anden fordel ved 'min' løsning er et temmelig lavt strømforbrug. Min Atom maskine brugte måske 25 W når den kørte og 4 W i standby. Med WOL var den også kun tændt, når der var brug for den. Klienten bruger 10 - 12 W, når den kører og slukkes helt sammen med TV'et på vægkontakten, så ingen standby strøm der. Det er godt for miljøet og pengepungen :-) (Min nye maskine bruger 24 W i standby!!! ![]() |
|
![]() |
|
jonaskp ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-Juli-2006 Sted: Brønshøj Status: Offline Point: 2272 |
Spørgsmålet er jo også hvad årsagen er til at du vil have en "server". Hvis det blot er fordi tv-delen kører som en seperat serversoftware (som i MediaPortal fx.) så kan du jo sagtens køre dette på den samme maskine som din klient.
Hvis du derimod ønsker en server hvor du også skal køre alt muligt andet på samt at den skal agere lagerplads (altså noget med en masse harddiske) og den derfor skal stå tændt altid, så er spørgsmålet om det er fedt at have stående i stuen. Du kan blot trække lange HDMI kabler og USB (til remote) fra der hvor din server kan stå i fred, men spørgsmålet er om det bliver for dyrt/besværligt i forhold til blot at købe en ekstra lille klient. Kort sagt kommer det meget an på hvad dit formål med "serveren" er - og dette skal specificeres før du kan træffe en beslutning.
|
|
![]() |
|
Min begrundelse for at starte med en klient - server løsning var, at jeg ofte havde brug for at genstarte en hængende klient, men det duede bare ikke, så længe serveren stod og optog, hvis både klient og 'optager-server' lå på samme maskine....
|
|
![]() |
|
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
der er en lidt tilsvarende tråd på version2.dk under Peter Toft's blog-indlæg efter han testede den nye Fit-pc3 den kan ses her http://www.version2.dk/blog/digital-video-med-linux-hvilken-hw-bruger-du-43489
Især Mark Urups løsning er faktisk meget interessant. Den er ikke mulig med en standard windowsmaskine (men windows server 2008 r2 findes i en multiseat udgave også!) så hvis man skal teste af er det nok lettest med en linux version. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |