|
Køb af SSD |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
ICMP ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 17-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 24 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 26-Februar-2012 kl. 19:33 |
Hej folkens.
Jeg er i gang med at undersøge market for nye SSD disks og har derfor nogle spørgsmål. Disken skal installeres i en MacBook Pro medio 2009 som har en s-ata II controller. Jeg har et budget på 1500 kr, så en 120 GB model må være det der er råd til. 1. Hvilken disk vil i vælge? 2. Vil man kunne udnytte read write hastighederne på 500 MB/S som de nyeste modeller har, hvis man har s-ata II interface? 3. Har læst på nogle andre forumer, at nogle SSD modeller kan være ustabile. Hvordan tester man om den er det?
|
|
![]() |
|
Steve Jones ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-Juli-2010 Status: Offline Point: 1809 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
1) Se google
2) nej 3) Hvad mener du med ustabil?
|
|
![]() |
|
htpcdude ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 06-September-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 300 |
Jeg vil kigge her: http://eshop.macsales.com/
Så er du sikker på at få noget der passer sammen med din mac. Jeg har selv skiftet disk i en 13" hvid macbook med et af deres sæt. |
|
![]() |
|
Zulu ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-December-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 775 |
Hvis du virkelig vil vide noget om SSD'er, så tag og læs nogle af Anands artikler om emnet:
The SSD Anthology: Understanding SSDs and New Drives from OCZ The SSD Relapse: Understanding and Choosing the Best SSD Artiklerne er godt nok fra 2009, men hvis du tager udgangspunkt i dem, og så læser nogle af hans nyeste artikler og tests, som fx Intel SSD 520 Review: Cherryville Brings Reliability to SandForce, så er du godt rustet til at træffe et oplyst valg. |
|
![]() |
|
Steve Jones ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-Juli-2010 Status: Offline Point: 1809 |
En mac er altså standard PC-komponenter og bør derfor behandles derefter. Du behøver altså ikke købe til overpris. Enhver SSD vil passe i din Mac. Du bør bare bruge google til at finde en anmeldelse. Med Sata 2 porte kan det næsten være lige meget hvilken man køber, sålænge den er til SATA 3. Dermed er man garanteret at den mætter SATA2 forbindelsen.
|
|
![]() |
|
ICMP ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 17-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 24 |
Tak for svar! Specielt tak til Zulu, der linker til noget konkret om SSD.
Nu kan jeg få en bedre forståelse om hvad man skal vælge.
Har hørt dårligt om nogle OCZ modeller, der efter noget tids brug crasher. Derfor ville jeg gerne lige høre om folk har nogen mening til dette. |
|
![]() |
|
fhansen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 08-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1349 |
Ellers kig lidt på HWT.dk. Her laves også test af forskellig hardware.
|
|
![]() |
|
michael9000 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 01-November-2009 Status: Offline Point: 786 |
Redigeret af michael9000 - 28-Februar-2012 kl. 00:04 |
|
![]() |
|
Theilo ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 16-Marts-2010 Sted: Horsens,Danmark Status: Offline Point: 1226 |
Jeg har denne her fra OCZ http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4998828 og har ikke oplevet problemer
|
|
Samsung Le37-r81,Pioneer VSX-529, Bose Am5, Zaptor, Squeezebox duet,Squeezebox Radio, Synology ds212+
|
|
![]() |
|
dbugdk ![]() Bruger ![]() Oprettet: 16-August-2009 Status: Offline Point: 87 |
Jeg har en OCZ Agility 3 120gbog har oplevet en hel del problemer med Blue screens. Faktisk så ofte som een gang dagligt i snit. Det var dog på en "gammel" firmware version (2.11 mener jeg da var). Efter at have fået den op på seneste version har jeg ikke oplevet problemer.
|
|
![]() |
|
LarsR ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 03-Marts-2012 Status: Offline Point: 1 |
For lige at præcisere, så er det SandForce SF-2281 controllerne der har været MANGE problemer med. Det vil sige, rigtig mange af de "hurtige" SSD'er såsom OCZ Agility 3, Vertex 3, Kingston SSNOW, Corsair Force-serien mv.
De fleste problemer skulle dog være ordnet vha. firmware opdateringer, men jeg har indimellem selv haft små-problemer med mine Vertex 3 drev - men det er yderst sjældent efter jeg opdaterede firmwaren i dem. Når dit budget er omkring de 1.500kr, ville jeg helt klart gå efter en 120 GB Intel 520 Series SSD. Du kan se den på min hjemmeside omkring SSD Diske: http://ssddisk.dk/ssd/intel-520-series/#120gb Den kører på samme "problemfyldte" controller, men Intel har formået at fjerne samtlige problemer vha deres firmware, så udover at være en af de hurtigste drev på markedet pt., så er det også det mest stabile.
|
|
Kører siden http://ssddisk.dk
|
|
![]() |
|
frode3 ![]() Ny bruger ![]() ![]() Oprettet: 18-April-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11 |
du ku også tjekke samungs nye serie 830 de kører på samsungs egen controller og er lige så stabile som intels
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |