recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Anbefaling til DVB-T Antenne
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Anbefaling til DVB-T Antenne

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
sbugge Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 33
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sbugge Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Anbefaling til DVB-T Antenne
    Sendt: 12-Marts-2012 kl. 20:59
Hejsa,

Jeg bor i et hus i Søborg en lille kilometer fra Gladsaxe Senderen, så der burde være signal nok.

På min skorsten er fastspændt et 2" rør med masser af mærklige UHF antenner.

Jeg har på fornemelsen, at det er totalt 'overkill' i disse digitale tider, så jeg kan godt tænke mig at købe en mindre DVB-T antenne, som jeg f.eks. kan spænde fast i tag sternen, der hvor antennekablet alligevel løber ned.

Nu er spørgsmålet bare om hvilken DVB-T antenne, som vil være god til det?  Jeg betaler gerne lidt ekstra for at få en driftssikker.  Jeg kan i dag også se alle de ukodede svenske kanaler (SVT1 HD, SVT2 HD, TV4 Malmø, TV6 osv.) i god kvalitet.

Alle anbefalinger vil være værdsatte.

Venlig hilsen

Søren
Til top
Lytro Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-Maj-2010
Sted: Nejede,Hillerød
Point: 363
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lytro Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2012 kl. 22:38
Hvis det virker -- hvorfor lave det om.

Lynge Smile
Hvorfor skriver du ikke i din PROFIL, hvilken landsdel du bor. Det ville hjælpe på nogle svar. :-)
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2012 kl. 22:49
Oprindeligt skrevet af sbugge sbugge skrev:

Nu er spørgsmålet bare om hvilken DVB-T antenne, som vil være god til det?

Der findes ikke (uanset hvad butikkerne forsøger at proppe ind i hovedet af folk) DVB-T antenner. Der findes UHF antenner i bedre eller ringere kvalitet.

Alle de der "små smarte digitalantenner" er og bliver kompromis. Dårlige modtagere, ofte kombineret med en lille støjfyldt forstærker der bruger strøm og ikke forbedrer dit signal.

Det allerbedste er en passiv UHF antenne - hvilket lyder meget som det du har i forvejen.
Måske du bare skal købe en enkelt ny og så ellers bestemme dig for, hvor stor den skal være, ud fra hvor mange kanaler du ønsker at få in (Sverige eller ej).

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2012 kl. 23:27

,,, en lille kilometer fra Gladsaxe Senderen, så der burde være signal nok.

På min skorsten er fastspændt et 2" rør med masser af mærklige UHF antenner.

Nu er spørgsmålet bare om hvilken DVB-T antenne, som vil være god til det?  Jeg betaler gerne lidt ekstra for at få en driftssikker.  Jeg kan i dag også se alle de ukodede svenske kanaler (SVT1 HD, SVT2 HD, TV4 Malmø, TV6 osv.) i god kvalitet.

Hvis du kan se Gladsaxe mastem, er der ret sikkert et meget, meget  kraftigt signal derfra - men fra Sverige er nok en anden sag. 

Det er endda muligt- så tæt på - at du kan klare dig med antenne mod Sverige og så få Gladsaxe ind 'bagfra'.    Det ville jo være nemt, hvis du kun havde brug for en antenne.

Start med at tage et par billeder af antennerne og af dit samlefilter og post dem her. (kun antennerne og en beskrivelse af ca retningerne for hver antenne - ikke dit hus eller  din nøjagtige adresse).
Du kan også downloade earth.google.com og finde retningerne til senderne. 

Der er 3 sendere, jeg  tænker, du kunne ønske.
  • Gladsaxe - DR+ Boxer - ca vest,   kanal  53, 51,  54, 31, 59  og muligvis kanal 23(mux6)
  • Hörby  ca 83 grader, 77 km , kanal 33 (se-mux2),  43 (se-mux2) og 30 (se-mux6, SVT-HD) , samt
  • Borup Alle  ca 160 grader,  5km, kanal  35 evt. kanal 39  Kanal København over Open Channel - delvist DB-T2 forsøg.

Kanal København kræver nok en mindre antenne monteret til lodret polarisering (lodrette pinde).

Lars  Smile

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
sbugge Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sbugge Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2012 kl. 18:06
Tak for svarene!
Jeg smutter op på taget i weekenden og tager nogle foto af antenne arrangementet.

Søren
Til top
skyking Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-December-2011
Sted: Danmark
Point: 348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skyking Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2012 kl. 17:22
Held og Lykke, evt. sammen med hjælpsomme naboer
En noget indforstået Joke, do not answer!
Til top
sbugge Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sbugge Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2012 kl. 18:41
Jeg har fladt tag Smile

Søren
Til top
sbugge Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sbugge Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2012 kl. 20:35
Hej igen,
Så har jeg trodset højderne!  Som i kan se er der to store og en lille antenne samt en box der samler (og forstærker?) signalerne.  På et af billederne kan i se Gladsaxe Senderen i baggrunden.

Jeg føler at dette arrangement spændt fast min 'vakkelvorne' skorsten måske er overkill i dag.  Men det ved i jo meget bedre end jeg ved det, så alle råd er værdsatte.

Venlig hilsen

Søren

Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2012 kl. 00:58

Hej igen,
Så har jeg trodset højderne!  Som i kan se er der to store og en lille antenne samt en box der samler (og forstærker?) signalerne.  På et af billederne kan i se Gladsaxe Senderen i baggrunden.

Jeg føler at dette arrangement spændt fast min 'vakkelvorne' skorsten måske er overkill i dag.  Men det ved i jo meget bedre end jeg ved det, så alle råd er værdsatte.

Øverste er mod Hörby, og bortset fra den lille skade er den vel OK til det.  Det kan være den kun dækker kanal 21-43 (de analoge SVT kanaler), men jeg  tror den er wideband.

Den mellemste vil jeg tro går mod Hove, men  den synes rigelig stor til det - derfra fik du analog TV2 og DR1 - nu kommer alt også fra Gladsaxe.

Den lille er også en UHF antenne, men jeg kan ikke komme på  en sender i den retning den har nu.   I den analoge tid blev der sendt  noget   SBS fjernsyn på kanal 60 fra Gladsaxemasten. 

Du bor meget tæt på masten, måske ligefrem lidt under antenne 'beamet' 

Hvis du ændrer noget kan det jo ske, at det ikke virker, så vejret skal være godt eller du skal bestille en prof. installatør.

Men jeg tror du evt. kan  få alt ind på din sverigesantenne  - Sverige forfra og Gladsaxe fra siden - og det kunne være  en prøve værd at montere et kabel direkte mellem den og en boks og så prøve.

Det er nok muligt, du skal have en ny boks (masteforstærker), der kan ophæve tabet hvis du splitter signalet til flere fjernsyn.

Den boks, der nu samler antennerne, er nok ikke god, hvis den er opsat før 1 november 2009. Der skal ikke filtre i samleboksen. 
Har du prøvet at tune muxen på UHF kanal 54 (uanset at den er kodet, kan kvaliteten aflæses).

Vi skal have låget af og helst et firma og modelnummer.

Du kan så overveje om du kan og vil  fange Kanal København med en af de andre antenner (drejet med pindene lodret og rettet med ca 160 grader - TDC Borups Allé)

Lars     Smile

/
     |----------                        <---  fra  Sverige 75-80 km
      \  /
        /
       /
      * fra Gladsaxe

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Dotman Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 20-November-2007
Point: 194
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dotman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2012 kl. 07:34
Hvis det virker, så vil jeg ikke lave noget om!!!

De små "Digitalt Antenner" er ikke lige så gode som din gode gamle UHF antenne.

Du skal også være opmærksom på at nogen steder har folk problemer med at Svensk tv forstyr modtagelsen af Dansk tv, jeg tror din opstilling er bedst med hensyn til dette.
Til top
DIY! Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-August-2004
Point: 67
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DIY! Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2012 kl. 08:46
Hej.

Bare lige kort om mine erfaringer med små DVB-T antenner...

Jeg har prøvet med en TRIAX UFO 120 - dvs en god og dyr DVB-T - og i teorien fungere den fint - dvs henter signal ind fra 360 eller 90 grader, alt efter hvordan man monterer den.

Problemet er bare at med så "åben" en modtager vinkel er den ekstremt følsom for støj i området - det være sig busser eller knallerter som kører forbi - hos mig var det nok til at give kraftig pixelering på skærmen - selvom antennen hang 6 meter oppe.

Så jeg er gået tilbage til en Standard UHF antenne (som dem du har), da de er meget mere retningsfølsomme, og derved bedre skærmer uvedkommen støj af.

Hvis du trods advarsler har lyst il at prøve med en DVB-T antenne - ja så har jeg en TRIAX UFO du gerne må købe :-)

http://www.triax.dk/Antennemateriel/Antenner/UFOogtilbehoer/UFO.aspx?productId={B0E0EDAC-4805-48F8-82CD-774980F66BC4}&Tab=0

mvh

Anders

Til top
bruger udmeldt 23 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 25-December-2010
Point: 2017
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2012 kl. 15:35
Kan sådan en UFO-tingest godt hive Sverige indQuestion

Og hvis din skorsten er vakkelvorn, er det da bedre, at få gjort noget ved denne, og så beholde dine gode antenner!Smile

Redigeret af turbo2 - 20-Marts-2012 kl. 15:38
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu