recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Normalisering af mp3 filer?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Normalisering af mp3 filer?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Schulz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-September-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 845
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Schulz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Normalisering af mp3 filer?
    Sendt: 21-Marts-2012 kl. 19:24
Hvilket program skal man bruge for at få normaliseret sine mp3 filer. De skal helst ikke ødelægges. Jeg vil blot have lige høj volume på de forskellige numre/album. Jeg er ikke interesseret i at få boostet med ekstra bas eller få fjernet noget dynamik. Det skal bare være noget der gør jeg ikke skal skrue op og ned på volumen for at få ens lydstyrke. Det skal selvfølgelig gerne være noget der virker på alle afspillere.

Forslag? Smile

Edit: Det må også gerne virke på FLAC filer...

Redigeret af Schulz - 21-Marts-2012 kl. 19:25
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6693
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2012 kl. 21:22
Du kan sætte et metatag ind i filerne, der hedder REPLAYGAIN. Det gør at afspilleren (hvis den forstår tagget) selv indstiller lydstyrken.
Fordelen er at filerne ikke ændres.

Prøv at google replaygain.

Hvis du bruger Windows, kan Foobar2000 bruges til at sætte replaygain tag.

Redigeret af Brixen - 21-Marts-2012 kl. 21:24
Venlig hilsen
KB
Til top
Schulz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Schulz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2012 kl. 23:32
Det var meget brugbar info, takker. Der er desværre det "lille" problem at replaygain selvfølgelig ikke understøttes i itunes. Det kommer vel næppe bag på nogen. Tror bare der er en vej, og det er at skifte sin Ipod til en cowon med mulighed for afspilning af FLAC og så kan den formodentlig læse replaygain tag. Så skal jeg bare have en anden afspiller end Itunes... 
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2012 kl. 23:39
Jeg tror iTunes laver noget lignende. Når jeg smider filer i Apple lossless ind i iTunes, bliver de scannet for lydstyrke.
Men jeg ved det ikke sikkert.

Jeg har alt musikken liggende i iTunes på en NAS, men afspiller på Sonos.

Det meste har jeg rippet, men noget har jeg købt i iTunes, så det blev for besværligt at holde de to slags adskilt.

Redigeret af Brixen - 21-Marts-2012 kl. 23:43
Venlig hilsen
KB
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2004
Point: 1660
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DrageMester Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2012 kl. 23:47
MP3Gain burde kunne gøre, hvad du efterspørger for mp3 filer (men ikke FLAC).
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2012 kl. 00:04
MusicBee kan dække alle de behov du nævner og mere til. Den kan bl.a. normalisere både mp3-filer og flac-filer (uden at tampe med andet end metadata), organisere hele musiksamlingen og meget mere.
Til top
Schulz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Schulz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2012 kl. 00:17
Itunes kan godt gå ind og skrive noget i taggen, men syntes jeg har læst nogen steder at det kan fucke op i noget at det andet meta data og hvor svært er det at lave tilbage hvis det er??. Desuden er jeg så hamrende træt af, at alt hvad der har med Apple at gøre, kører sit helt eget spor. Enten skal man hoppe med på den vogn, med Iphone, Ipad, Macbook's osv., eller også skal man lade være... Jeg hører nok til dem der lader være. Alt deres synkronisering med Ipod og Iphone osv. for at overføre musik er heller ikke særligt smart i mine øjne. Nå nok om det...Wink

Jeg har selv DBpoweramp som tilsyneladende også kan lave de replaygain, vist også for FLAC. Men i første omgang lader jeg det lige ligge og lever med problemet, når pengene er til en ny afspiller så tager jeg det op igen. I mellemtiden kan jeg jo finde mig en alternativ løsning til Itunes...?? 
Til top
Schulz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Schulz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2012 kl. 00:20
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

MusicBee kan dække alle de behov du nævner og mere til. Den kan bl.a. normalisere både mp3-filer og flac-filer (uden at tampe med andet end metadata), organisere hele musiksamlingen og meget mere.

Det ser spændende ud. Hvordan fungerer det med bærbare afspillere?
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2012 kl. 08:15
Jeg bruger det bl.a. med en Sandisk Sansa Clip+ og det fungerer fint. Afspilleren er direkte supporteret i programmet og jeg kan definere synk-regler med afspilleren osv.
Til top
Schulz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Schulz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2012 kl. 14:31
Så er det lille emne jeg startede tråden med endt ud i en større gang tankespin om hvorvidt jeg bare skulle til at gå ned ad æble-vejen alligevel. Kæresten, datteren og mig selv har Ipod's, selv har jeg Iphone (gammel dog) og kæresten vil have en Ipad, jeg bruger pt. itunes som afspiller anyway, jeg mangler bare en macbook eller lignenede så er skridtet taget fuldt ud. Håber at fremtiden bringer Sonos indendøre, det kører også med Itunes, ...så hvorfor egentligt ikke tænker jeg lige pludselig Hmmm? Wacko
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2012 kl. 14:41
Oprindeligt skrevet af Schulz Schulz skrev:

Så er det lille emne jeg startede tråden med endt ud i en større gang tankespin om hvorvidt jeg bare skulle til at gå ned ad æble-vejen alligevel. Kæresten, datteren og mig selv har Ipod's, selv har jeg Iphone (gammel dog) og kæresten vil have en Ipad, jeg bruger pt. itunes som afspiller anyway, jeg mangler bare en macbook eller lignenede så er skridtet taget fuldt ud. Håber at fremtiden bringer Sonos indendøre, det kører også med Itunes, ...så hvorfor egentligt ikke tænker jeg lige pludselig Hmmm? Wacko

Så skal du bare konvertere dine FLAC filer til Apple Lossless. Dem spiller Sonos også.

Venlig hilsen
KB
Til top
Schulz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Schulz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2012 kl. 15:15
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Så skal du bare konvertere dine FLAC filer til Apple Lossless. Dem spiller Sonos også.

Kan ALAC filer tagges på sammen måde som FLAC filer?
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu