recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Billig 42-50" HTPC skærm/tv
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBillig 42-50" HTPC skærm/tv

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
ziphnor Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 09-Juni-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 306
Direkte link til dette indlæg Emne: Billig 42-50" HTPC skærm/tv
    Sendt: 16-Juli-2006 kl. 10:31
Hej,

Jeg er begyndt at lede efter en ny skærm til min HTPC(MediaPortal, ikke MCE), i størrelse 42-50". Jeg erstatter hermed et 50" rear pro lcd tv som blev ved med at gå i stykker, og har ikke meget lyst til at gå ned i størrelse :)
Da jeg går rimelig meget op i sort dybde(har endnu ikke set en LCD som var god nok, inkl mit RP LCD-TV) har jeg indtil videre droppet at købe LCD, og satser på plasma i stedet.

Jeg skal bruge en skærm med min. 1xHDMI eller DVI som accepterer skærmens native resolution fra en PC's DVI udgang, helst i både 50Hz og 60Hz(alt. 60Hz og 75Hz) og viser den 1:1 (altså uden skalering). HDCP/"HD-ready" support er jo altid rart men ikke nødvendigt da jeg ikke er interesseret i støtte nogen form for DRM, og boykotter HD-DVD/Bluray( i det mindste indtil HDCP/AACS beskyttelsen kan omgås  ). Hverken analog eller digital tuner er nødvendig, det sidder altsammen i HTPC'en. Højtalere er hellere ikke påkrævet. Alt i alt skal jeg bare bruge en kæmpe monitor :)

Jeg ser helst minimum en ægte 16:9 opløsning, helst min 1280x720 opløsning, hvilket stort udelukker 42" plasma TV :) Så *muligvis* vil jeg nøjes med 1024x768 eller lignende, selvom det ikke giver kvadratiske pixels. Er der nogen der har erfaring med at tilslutte displays med ikke kvadratiske pixels til en PC? Hvor slemt er det?

Prisrammen for 50" er max. 20k, og max 15k for 42".

Jeg har overvejet følgende:
LG 42PM1M / LG 42PM1MA (sidste nævnte 10-11k) :
http://www.hifipriser.dk/Listprices.asp?ID=179248

LG 50PM1M / LG 50PM1MA (sidstenævnte ca. 19k):
http://www.hifipriser.dk/Listprices.asp?ID=205303

Inden for prisrammen lader der ikke rigtig til at være nogen konkurrenter i 50", den eneste er en medion i følge hifipriser.dk og medion vil jeg helst undgå. De to LG skærme står på LG's hjemmeside som Plasma monitorer og ikke TV, hvilket signalerer at de bør egne sig til HTPC brug :
http://nordic.lge.com/sv/proddivergent.do?categoryId=050103& amp; amp;modelCategoryId=&parentId=0501

På 42" lader der til at være mere råde-rum og jeg hører gerne alternative forslag, men jeg er lidt bekymret om de 'deforme' pixels samt at gå fra 50" -> 42" (selvom mit 50" har stået på et værksted de sidste par måneder og jeg lige nu har et 28" CRT sat til min HTPC via VGA->SCART :)

Jeg håber at nogen here har erfaringer med 50" LG'en eller kan hjælpe med anbefalinger på 42".

Redigeret af ziphnor - 26-Juli-2006 kl. 19:51
Til top
Johnny37 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 25-Maj-2005
Point: 185
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2006 kl. 10:39
Samsung PS-50C7H koster 21,200 i tyskland :-) skal selv købe et til september, når jeg flytter.... Ellers er jeg klar på et fælleskøb
Til top
ziphnor Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2006 kl. 11:10
Oprindeligt skrevet af Johnny37 Johnny37 skrev:

Samsung PS-50C7H koster 21,200 i tyskland :-) skal selv købe et til september, når jeg flytter.... Ellers er jeg klar på et fælleskøb

Har dårlige erfaringer med at løbe i tyskland. Jeg købte mit RP LCD der som er gået i stykker 3 gange det sidste halve år( en af reparationerne tog 2 1/2 måned! ). Jeg kan ikke få et nyt uden at gå igennem den tyske butik(kun nye reparations forsøg), så nu prøver jeg at få pengene tilbage i stedet. Det kompliceres så af at det danske rep. center kun udsteder dokumentation på dansk mens den tyske butik kræver det på engelsk eller tysk(påstår at sony tyskland ellers ikke vil acceptere det ).

Vil dog stadig godt høre hvad du har du af info om samsungen ? Links, anmeldelser,etc? Egner det sig til HTPC-brug?

Redigeret af ziphnor - 26-Juli-2006 kl. 19:52
Til top
ziphnor Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2006 kl. 22:46
Efter at have læst lidt mere, er jeg også blevet interesseret i:
LG 50PCR1 (og 42PCR1), i tyskland kan 50" fås for omkring 19k, det er så lige en generation forud for 50PM1M.

Redigeret af ziphnor - 26-Juli-2006 kl. 19:52
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu