recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - SSD
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

SSD

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Kling Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 01-Juni-2009
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kling Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: SSD
    Sendt: 02-April-2012 kl. 07:05
Nogen der har erfaring med en ssd som primær og den traditionelle som lager?
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7246
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2012 kl. 07:30
Ja det er en rigtig god løsning.

Styresystem på ssd og film musik osv på de roterende.
Til top
Kling Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kling Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2012 kl. 10:51
Er der ingen ulemper?
Til top
Infinity Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-September-2007
Sted: Denmark
Point: 1078
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Infinity Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2012 kl. 11:13
Jo SSD'er er små/dyre og de står af oftere end gode harddiske.
Men de er uunværlige når først man har oplevet at Photoshop ect. loader på  få sekunder.
- Du vil aldrig gå tilbage til en harddisk til dit os og dine programmer igen.
mvh Infinity
Til top
Steve Jones Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Juli-2010
Point: 1809
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2012 kl. 11:26
Oprindeligt skrevet af Infinity Infinity skrev:

Siger hvem? - SSD har færre bevægelige dele. hvorfor de overlever hvis man er uheldig og tabe sit udstyr (eller et hændeligt uheld indtræffer; små børn som vælter ting ned fra deres plads, man snubler i en ledning etc.)

SSD'ere er vel ved at være på et stadie hvor de er lige så pålidelige som HDD'ere i MBTF?
Til top
bleed_blue Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-September-2005
Sted: Støvring
Point: 389
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bleed_blue Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2012 kl. 14:46
Jeg har haft SSD i 2½ år (Intel X-25M) og det har fungeret upåklageligt. Nu kan jeg slet ikke forestille mig at undvære.
Til top
SandSand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Februar-2006
Sted: Valby
Point: 525
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SandSand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2012 kl. 15:22
ssd er dyrt men sikke en forskel. Ville dog stadig holde mig til intel
Til top
Kling Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kling Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2012 kl. 16:05
Tak for input. Er lidt i tvivl om hvad der kan stå af, i forhold til en traditionel.
Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Marts-2008
Point: 1349
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fhansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2012 kl. 16:33
Oprindeligt skrevet af Kling Kling skrev:

Tak for input. Er lidt i tvivl om hvad der kan stå af, i forhold til en traditionel.

Det behøver du ikke være. Hvis ikke du har den store indsigt i det tekniske, og det måske ikke betyder så meget for, så glem det. Det lyder som at du mest er interesseret i at vide om det kan betale sig for dig at "opgradere" til SSD.
Du opnår langt hurtigere læse-/skrivehastigheder med SSD. De er så også en pæn sjat dyrere end alm. motoriserede harddiske pr. GB. Grunden til dette er at de alm. harddiske har haft længere tid på markedet, og der findes mange producenter og stor produktion. SSD er stadig "dyre" grundet en endnu lille udbredelse og mængde produktion. Det skal nok komme. SSD har også lidt under nogle fejl som har resulteret i total nedbrud af maskiner. Det følger med, da SSD stadig er i en udviklingsfase. Det skal nok komme, men der går nok en 5 års tid, før end at vi ser nogle "gode" priser på SSD. Det er nu pt. til at komme i nærheden for alm. dødelige, men man skal undersøge markedet, og evt. afvente tests og brugererfaringer, førend man vælger at købe. Der findes så vidt jeg har læst mig til, rigeligt modeller, som er stabile og fungerer rigtigt godt, med et godt udvalg af features. Jeg kan dog ikke henvise til nogle bestemte, da jeg ikke selv har sat mig ind at skulle købe en selv pt.
Hvorfor skal du købe SSD?: Du vil gerne opnå et performance boost i dine programmer og spil. Det opnår du gennem den hurtigere læse-/skrivehastighed. Ellers giver SSD ikke rigtigt noget andet, på et generelt niveau, andet end hvis man har en bærbar PC, da strømforbruget at mærkbart mindre end alm. harddiske.
Du skal ikke købe SSD til alm. dataopbevaring. Det er unødvendigt og for dyrt. Der køber du en alm. Hvis du kun vil have en harddisk, men gerne vil nyde godt af begge teknologier, så skal du investere i en Hybrid harddisk. Det er en alm. harddisk med SSD hukommelse monteret, hvor du så installerer fx. OS og programmer på. Den alm. del af disken lægger du alt dit alm. data.

Håber du er blevet klogere. Du kan gå ind på EDBpriser.dk og se lidt priser på SSD diske, og evt. blive afklaret om hvorvidt du vil investere de penge det koster for sådan et bæst.

Mvh

Frank
Til top
bleed_blue Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-September-2005
Sted: Støvring
Point: 389
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bleed_blue Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2012 kl. 16:36
Jeg vil lige tilføje, at en SSD ikke er egnet til bittorrent, selvom det naturligvis heller ikke er noget vi bruger. Det slider meget på en SSD.
Til top
michael9000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-November-2009
Point: 786
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér michael9000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2012 kl. 22:56
Tillad mig at redigere lidt i hansie's svar Wink
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Ja det er en rigtig KANON god løsning.
Styresystem på ssd og film musik osv på de roterende.
Det er den bedste perfomance-investering man kan lave på en halv-ny PC. Windows starter hurtigt (jeg har kun 16 sekunder fra power til klar - uden sleep/hibernate), og næsten alle programmer starter på 1-2 sek.

Og så lige et +1 til Intel X-25M (G2) her fra...

Edit:
Alle de saftige detaljer om SSD kan du finde her, hvis du bladrer et par år tilbage

Redigeret af michael9000 - 02-April-2012 kl. 22:59
Til top
Infinity Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-September-2007
Point: 1078
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Infinity Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2012 kl. 23:52
Oprindeligt skrevet af Steve Jones Steve Jones skrev:

Oprindeligt skrevet af Infinity Infinity skrev:

Siger hvem? - SSD har færre bevægelige dele. hvorfor de overlever hvis man er uheldig og tabe sit udstyr (eller et hændeligt uheld indtræffer; små børn som vælter ting ned fra deres plads, man snubler i en ledning etc.)

SSD'ere er vel ved at være på et stadie hvor de er lige så pålidelige som HDD'ere i MBTF?
Det siger jeg. Jeg har haft to OCZ Vertex 2 diske der er stået af. Rimeligt irriterende - og første omgang byttede OCZ en 60 GB disk til en 55 GB disk Angry med lavere hastighed. Den slags sager er der MASSER af på OCZ's support forum.
Anden gang fik jeg disken byttet til en Cosair, som kommer fra samme samlebånd som OCZ, men jeg skulle ikke have mere med OCZ at gøre efter den dårlige service de ydede mig.

Læs også:

Vil du brænde din SSD hurtigt af ? - Defragmenter den nogle gange og puf så står en ramkreds af og hele disken er død. Læs fx hos EDBpriser om de mange brugere der advare mod d e tidlige SandForce controllere, der alt for ofte står af.

Du kan læse meget mere om SSD på
og

- men alt i alt :
Jeg vil ikke undvære min SSD og skal snart have en større, og gerne en Intel, hvis jeg kan finde den til en rimelig pris.
mvh Infinity
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu