recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Antivirus nødvendigt?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Antivirus nødvendigt?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
AndersHP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér AndersHP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Antivirus nødvendigt?
    Sendt: 13-April-2012 kl. 11:40
Ja, jeg ved godt at overskriften sikkert vækker furore, men her kommer tråden så alligevel:

Som "IT administrator" for mine forældre, der går på nettet og tjekker lidt mails ind imellem, vil jeg sige at 80% af deres pc-problemer skyldes antivirusprogrammet selv. Jeg er selv Mac bruger, og er gabende træt af Antivirus programmer, der ikke bare passer sig selv..

Jeg har altid installeret Avast! på deres maskiner, men den gratis version skal alligevel fornyes hvert år via mail, og den kommer konstant op og fortæller om at betalingsversionen er bedre end den gratis..

Spm 1: Er det virkelig nødvendigt at bruge antivirus når man har en opdateret Windows 7 maskine, og ikke bevæger sig rundt på skumle internetsider? Mine forældre kunne ikke drømme om at køre suspekte filer, faktisk ikke engang dem der skal køres ind imellem, uden at spørge mig til råds først LOL

Spm 2: Hvis svaret er "JA DA - Der lurer vira overalt på www.strikketøsen.dk!", hvilket antivirus program er så bedst til at passe sig selv, uden at kræve noget som helst opmærksomhed af brugeren?

God weekend folkens!

Redigeret af AndersHP - 13-April-2012 kl. 11:46
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Marts-2007
Point: 2814
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2012 kl. 11:57
1) Ja, det er nødvendigt.
2) Microsoft Security Essentials ligger man ikke meget mærke til.

Til top
GreedyDK Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-September-2011
Sted: Odense
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér GreedyDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2012 kl. 11:58
Jeg er skiftet fra Avast over til Microsoft Security Essentials, netop pga. de reklamer fra Avast. MSE kører super og viser ingen forstyrrende elementer ;-)
Til top
Roland Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Maj-2009
Sted: Kbh's Vestegn
Point: 1220
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Roland Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2012 kl. 12:01
Jeg plejer i den slags tilfælde, at bruge Microsofts egen antivirus program Microsoft Security Essentials ! Det passer sig selv og kan sættes til at opdatere i baggrunden. Har endnu ikke fået nogen tilbagemeldinger om, at de maskiner jeg har installeret på, er blevet angrebet af virus.

Jeg bruger selv Norton Internet Security 2012, da jeg selv færdes alle mulige steder og har bank over nettet. Gider godt bruge lidt over 1 kr. om dagen for at sikre min maskiner, så godt som muligt.
Det kører i øvrigt dejligt smooth og uden problemer på min pc og bærbar. 
Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar
PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q
Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks
Til top
AndersHP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-August-2008
Point: 262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér AndersHP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2012 kl. 12:13
Det var 3 stk. MSE anbefalinger på 4 minutter, så tror jeg at jeg siger tak for hjælpen - det prøver jeg :D
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2004
Point: 7912
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2012 kl. 13:21
Her kommer lige endnu en anbefaling til MSE.....  Smile
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Beanie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: DK
Point: 1597
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Beanie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2012 kl. 13:39
En mere herfra. Tænk Har lige lavet omfattende test af antivirus og MSSE er endda bedre end Bullguard som jeg har svpret til i mange år. Bevares, man mister online backup-delen.
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-April-2009
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2012 kl. 13:48
+1 til MSE. 

Har samme "problem" hos mine forældre og MSE fungerer rigtig godt, og med et minimalt footprint. Bruger det også selv, og det fungerer langt bedre end alt andet jeg har prøvet (Norton, AVG, Avast, Bullguard, McAfee).
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Point: 3802
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2012 kl. 14:13
Er sikkerhedssele altid nødvendig, hvis man selv kører forsigtigt.
Skadelige scripts kører på selv ansete hjemmesider, så uanset hvor forsigtig man er, vil sikkerhedssele altid være bedre.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Status: Online
Point: 6683
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2012 kl. 14:26
Her kommer en anden vejledning: http://jravn.dk/?p=141
Øvelsen går ud på at lave en begrænset brugerkonto, så man forhindrer malware i at kunne køre.

Se selv på Jesper Ravns side, men her er er resume:

"Hvis i ligesom mig, er blevet træt af skulle rense inficerede pc’er for malware (famile, venner og nabo).
Så kunne nedenstående punkter være løsningen til at sikre dem fremover på en nem og enkel måde.
Gælder for XP (Prof), Vista og Windows 7

1. Hold OS og applikationer opdateret (Microsoft, Adobe, Java mfl). Brug evt PSI fra Secunia.
2. Brug kun windows egen firewall (er default aktiveret).
3. Disable autorun/autoplay.
4 Kør altid med en Limited User Account (LUA). Benyt “Fast User Switching” til en admin account, når man skal installere ny software.
   Hvis man har software der ikke kan afvikles med LUA, så afinstallerer skidtet og find et alternativt program.
5. Aktiver Software Restriction Policy (SRP). I Vista home versionerne hedder det “Parental Controls”.
6. Installer Antivirus (AV er i denne sammenhæng det svageste defense layer og kan betragtes som valgfrit).

Ovenstående kan sættes op på ca 10 min. Nemmere kan det da ikke blive."

Venlig hilsen
KB
Til top
Sploink Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2007
Sted: Vestegnen
Point: 3215
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sploink Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2012 kl. 14:27
Kan også kun anbefale MSE Thumbs Up  
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4945
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2012 kl. 14:36
Tilskriver mig også MSE og anbefaler LogMeIn til når forællerne lige skal have lidt hjælp til det de har oppe på skærmen.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu