recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kellers HTPC setup - tanker?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kellers HTPC setup - tanker?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Jesper Keller Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 31-Januar-2012
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 326
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesper Keller Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Kellers HTPC setup - tanker?
    Sendt: 23-April-2012 kl. 12:26

Hej alle sammen

Nu er jeg også blevet interesseret i en HTPC, da jeg ikke føler min gamle Synology lever op til mine krav længere.

Mit formål med denne HTPC er at:

- Dele dokumenter (film, billeder, musik) via Plex og DLNA

- Dele dokumenter (film, billeder, musik) via HDMI kabel

- FTP Server

- MySQL server

På et senere tidspunkt er planen at jeg skal kunne spille musik gennem to Squeezeboxe som jeg køber på et senere tidspunkt. Den ene Squeezebox til at styre musik i køkken og badeværelse via forstærker i køkkenet som er sat til højtaler i loftet i begge rum. Den anden Squeezebox i stuen med lyd alteret.

Jeg er ikke særlig hardware fikseret og har derfor spurgt en god ven til råds. Han har i mange år arbejdet med netværk og har selv lavet mange servere i sin tid. 

Til mit setup har vi fundet frem til dette:

Kabinet: Lian Li PC-Q08B

Motherboard: Intel Desktop DH67CF

Processor: Core i3 I3-2120T 2.6 GHz

Ram: 2x 4gb MB DDR3 1333 MHz, vidst nok fra Kingston

PSU: 650 Watt Antec EA-650 Platinum

Blæser: Scythe Samurai ZZ SCSMZ-2000

Tanker:

Tænker på at vente på de nye Ivy Bridge Chipsets til I3 som udkommer Q3 2012 - Han siger man er fremtids sikret med dette chipset, men hvad har I af tanker til dette?

http://en.wikipedia.org/wiki/Ivy_Bridge_(microarchitecture)

Serveren vil kører 24/7, men skal fra start af ikke bruges som Media Player, da jeg pt ikke har tv i stue.

Til at begynde med vil jeg bruge 3 mindre harddiske som jeg har hjemme. 

1x 200gb 7200 RPM Harddisk (Kan ikke huske producent)

1x 1000gb 5400 RPM Harddisk Western Digital (Kan ikke huske model nummer)

1x 500gb 5400 RPM Harddisk Western Digital (Kan ikke huske model nummer)

Hvad har folk af erfaringer med software og hardware til et lign setup.

Vil gerne hører jeres erfaringer :)

Hilsen Jesper :)

Til top
michael9000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-November-2009
Point: 786
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér michael9000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2012 kl. 03:43
Tænk på strømforbruget - det reducerer også varmeudviklingen (læs blæserstøj).

Processor: Core i3 I3-2120T 2.6 GHz

Thumbs Up

Ram: 2x 4gb MB DDR3 1333 MHz, vidst nok fra Kingston

Ikke det dyreste, men 4GB er rigeligt til en HTPC.

Motherboard: Intel Desktop DH67CF

PSU: 650 Watt Antec EA-650 Platinum

Overdimensioneret psu og ikke særlig effektiv ved den lave belastning.

Kig efter Intels DH61ag (elller hvad det nu hedder) som kun skal have en ekstern adapter.

Angående Ivy Bridge, så er det ikke noget jeg ville vente på til en htpc.

Edit: hva fa'en sker der lige med min linjeafstand i IE9?!

Redigeret af michael9000 - 24-April-2012 kl. 03:46
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesper Keller Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2012 kl. 08:40
Tak for svaret Michael9000 :)
Tja du har nok ret i at Ivy Bridge til en server måske vil være et overkill, men hvad hvis jeg skal bruge den som medie center, samt server.
Vil flere ram så ikke være en fordel?
Til top
Bygone Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Kolding,Denmark
Point: 973
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bygone Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2012 kl. 09:29
2x4gb koster 100 mere end 1x4 eller 2x2gb så jo nup du bare det, sker der ihvertilfald ingen skade af.
Jeg har bygget min htpc med dh67cf og en picopsu strømadapter og det fungerer perfekt. Forskellen mellem dh67cf og dh61ag er ikke de store, nogen har meldt de har haft problemer med dh67cf og usb enheder og wake up af pc fra sleep mode, jeg her ingen probs haft på min derhenaf. dh61ag har den fordel den har strømenheden on board så du ikke skal købe en seperat picopsu til den, så det er lidt et spørgsmål om hvad du vil lege med og selv beslutter.

dh61ag kør sata2 interface og bærbar ram
dh67cf kør sata3 interface og alm ram

men begge vil kunne udfylde dit behov fint.
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesper Keller Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2012 kl. 10:52
Oprindeligt skrevet af Bygone Bygone skrev:

Tak for svaret Bygone.
Jeg har fulgt din HTPC tråd og må sige jeg er imponeret. 

Vil den power supply til DH61 kunne give strøm til 3x harddiske?
Til top
michael9000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-November-2009
Point: 786
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér michael9000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2012 kl. 12:04
Oprindeligt skrevet af Jesper Keller Jesper Keller skrev:

[QUOTE=Bygone]
Mmmm, dh61ag har kun 2 SATA + 1 ekstern SATA, så det bliver måske et problem.

Nu skriver du jo server, så måske vil det være en fordel at gå efter et 67 med RAID - til når du en gang skal opgradere til flere hdd'er - video fylder af h.. til når man først begynder at optage tv

Til top
Bygone Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bygone Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2012 kl. 12:17

Tak for svaret Bygone.
Jeg har fulgt din HTPC tråd og må sige jeg er imponeret. 

umiddelbart kunne jeg ikke forestille mig det var et problem, men har som sagt ikke haft den mellem hænderne, den on board strømforsyning er en 90w, så kan man jo lave et regnestykke over hvad diskene kontra ram kontra cpu kontra motherboard forventes og bruge, og så bruge et splitter kabel på de medfølgende, umiddelbart tror jeg du kan men uden og vide det.
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesper Keller Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2012 kl. 12:21
Oprindeligt skrevet af michael9000 michael9000 skrev:

[QUOTE=Bygone]
Mmmm, dh61ag har kun 2 SATA + 1 ekstern SATA, så det bliver måske et problem.

Nu skriver du jo server, så måske vil det være en fordel at gå efter et 67 med RAID - til når du en gang skal opgradere til flere hdd'er - video fylder af h.. til når man først begynder at optage tv

Ville bare kører det eksterne kabel ind i kabinettet for at få plads til det tredje internt.
Men hvilken PSU vil du så anbefale til DH67, som er fornuftig med strøm niveau og noise, men stadig til en god pris? :)
Til top
Bygone Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bygone Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2012 kl. 12:32
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=649513 jeg bruger den her. 150w. Husk på selvom der kun er 2 stik på dem der følger med kan du sagtens få et splitter kabel fra et alm molex stik ud til 2-3 sata power stik.

Eneste jeg vil lave af anmærkning til dh67cf er som også beskrevet under min htpc, at kølerippen på motherboard chipsættet bliver meget varm.

Redigeret af Bygone - 24-April-2012 kl. 12:34
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesper Keller Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2012 kl. 12:36

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=649513 jeg bruger den her. 150w. Husk på selvom der kun er 2 stik på dem der følger med kan du sagtens få et splitter kabel fra et alm molex stik ud til 2-3 sata power stik.

Eneste jeg vil lave af anmærkning til dh67cf er som også beskrevet under min htpc, at kølerippen på motherboard chipsættet bliver meget varm.

Til mindre end 700kr, som var den jeg oprindeligt havde i tankerne at bruge.

Redigeret af Jesper Keller - 24-April-2012 kl. 12:36
Til top
Bygone Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bygone Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2012 kl. 12:37

voldsom stor psu power for så lille en maskine :)...men ok har du kabinettet den kan sidde i.

jeg kiggede lige på dh61ag, der er kun 2 sata stik på bundkortet så du kan kun få 2 hdd på den.
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesper Keller Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2012 kl. 13:03

voldsom stor psu power for så lille en maskine :)...men ok har du kabinettet den kan sidde i.

jeg kiggede lige på dh61ag, der er kun 2 sata stik på bundkortet så du kan kun få 2 hdd på den.

Har du ret i ja. Det er noget af et monstrum at sætte til en så lille maskine, men i mit tilfælde er det et spørgsmål om købe billigt.
Selvfølgelig hvis du har andre forslag som er billigere end de to der er blevet nævnt, som stadig vil passe må du gerne sige til :)
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu