recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Problemer med NAS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Problemer med NAS

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
jimjim86 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 23-August-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 126
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jimjim86 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Problemer med NAS
    Sendt: 02-Maj-2012 kl. 14:21
Hej
Jeg har lige anskaffet mig en WD my book live due, 6 tb.
Alt fungerer mere eller mindre. Jeg har så erfaret i dag, da jeg kom hjem, at min stationære ikke længere kan se min NAS? Jeg kan ikke logge ind på den fra min PC - som om den ikke kan findes på netværket mere???
Jeg har ingen problemer med at tilgå den fra min mobil eller over internettet.
Jeg har stofa - nogle ideer til hvad der er galt?
ved ikke om dette er info som kan bruges ift. mit problem

mvh. Jimmy
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2012 kl. 14:29
Det er ikke sikkert det hjælper på dette problem, men for din egen skyld. KØB EN ROUTER.

BS
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jimjim86 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2012 kl. 14:31
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Det er ikke sikkert det hjælper på dette problem, men for din egen skyld. KØB EN ROUTER.

BS
Er under omdeling i dag - har bare ikke modtaget den endnu :)

Så det råd er fulgt, hehe.

Jeg forstår bare ikke hvorfor jeg pludselig ikke kan komme ind på min NAS fra min stationær når jeg kan via min mobil og internet browser.

Til top
len61 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Januar-2007
Sted: Ama'r
Point: 1499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér len61 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2012 kl. 14:59

BS
Som BS, skriver køb en router (det's opgave er at distribuere ip'er ,som dhcp og/eller statisk)
Lauri Törni/Larry Thorne

Soldier under 3 Flag's
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jimjim86 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2012 kl. 15:01
Oprindeligt skrevet af len61 len61 skrev:

BS
Som BS, skriver køb en router (det's opgave er at distribuere ip'er ,som dhcp og/eller statisk)

Det er som sagt også gjort - er bare ikke modtaget endnu :)

Var bare interesseret i om nogle kunne fortælle mig hvad der lige er gået galt fra i går til i dag - siden jeg ikke længere kan tilgå min NAS fra min stationære  - men fint kan det via remote eller web access
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jimjim86 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2012 kl. 16:02

Så kom min router og jeg er igang med at opsætte mit netværk og router.

Jeg er ikke den skarpeste på dette område så jeg vil derfor høre om der eventuelt er nogle der kan guide en "noob" som mig :)

Jeg er nået så langt at der er net igennem og min router fungerer. Jeg skal nu finde ud af alt det med DHCP/statisk/dynamisk - hvad vælger man osv : / ?

Jeg har en NAS tilkoblet og skal senere også have min Dune HD MAX koblet til

Håber nogle kan hjælpe :)
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19651
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2012 kl. 17:02
Oprindeligt skrevet af jimjim86 jimjim86 skrev:

Jeg er nået så langt at der er net igennem og min router fungerer. Jeg skal nu finde ud af alt det med DHCP/statisk/dynamisk - hvad vælger man osv : / ?

Hvad der skal kunne tilgås fra andet udstyr tildeler du en fast IP adresse (NAS). Alt andet lader du bare køre DHCP (computere, telefoner osv)

Klaus

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jimjim86 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2012 kl. 17:35
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Hvad der skal kunne tilgås fra andet udstyr tildeler du en fast IP adresse (NAS). Alt andet lader du bare køre DHCP (computere, telefoner osv)

Klaus

Okay - hvad kaldes det hvis det skal tilddeles en fast IP? altså hvordan sørger jeg for at den blive ved med at have samme IP.

Er godt klar over det nok lyder som et meget dumt spørgsmål :) Men er ikke så skarp til lige præcis dette
Til top
Markh Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-August-2006
Sted: København
Point: 317
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Markh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2012 kl. 17:46

Klaus

Okay - hvad kaldes det hvis det skal tilddeles en fast IP? altså hvordan sørger jeg for at den blive ved med at have samme IP.

Er godt klar over det nok lyder som et meget dumt spørgsmål :) Men er ikke så skarp til lige præcis dette

Den nemmeste måde er at du bare konfigurerer IP-adressen på den pågældende enhed. Så behøver du ikke involvere DHCP på nogen måde. Når det er sagt, kan det godt lade sig gøre at DHCP tildeler en fast IP adressen til en given enhed. Hvad det lige hedder på din router, ved jeg ikke, men nogen kalder det "Host reservation" eller tilsvarende.

Men der er ingen grund til at bruge DHCP i dette tilfælde. Bare husk at DHCP serveren ikke skal tildele de faste IP adresser. Sæt f.eks. DHCP serveren til at tildele IP adresser fra x.x.x.100 - x.x.x.199, og giv dine enheder en fast IP adresse udenfor det range.

x.x.x afhænger af hvad din router har af IP-adresse - det kan f.eks. være 192.168.0 eller 192.168.1.

/Mark
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jimjim86 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2012 kl. 18:06
Oprindeligt skrevet af Markh Markh skrev:

Klaus

Den nemmeste måde er at du bare konfigurerer IP-adressen på den pågældende enhed. Så behøver du ikke involvere DHCP på nogen måde. Når det er sagt, kan det godt lade sig gøre at DHCP tildeler en fast IP adressen til en given enhed. Hvad det lige hedder på din router, ved jeg ikke, men nogen kalder det "Host reservation" eller tilsvarende.

Men der er ingen grund til at bruge DHCP i dette tilfælde. Bare husk at DHCP serveren ikke skal tildele de faste IP adresser. Sæt f.eks. DHCP serveren til at tildele IP adresser fra x.x.x.100 - x.x.x.199, og giv dine enheder en fast IP adresse udenfor det range.

x.x.x afhænger af hvad din router har af IP-adresse - det kan f.eks. være 192.168.0 eller 192.168.1.

/Mark

Okay, på NAS'en skal jeg så bare skifte til statisk IP? og indtaste dens IP eller hvad?
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jimjim86 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2012 kl. 18:46
Har det noget at gøre med Videresendelse fra port/Portudløsning ? ift. at lave fast ip til min NAS?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19651
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2012 kl. 20:11
Oprindeligt skrevet af jimjim86<div>Okay, på NAS'en skal jeg så bare skifte til statisk IP? og indtaste dens IP eller hvad?</div>
[/QUOTE jimjim86
Okay, på NAS'en skal jeg så bare skifte til statisk IP? og indtaste dens IP eller hvad?
[/QUOTE skrev:

Jeps. Du skal bare selv holde styr på hvilken adresse den har.

Herhjemme har routeren LAN adresse 19

Jeps. Du skal bare selv holde styr på hvilken adresse den har.

Herhjemme har routeren LAN adresse 192.168.1.1, computere (og andet skrammel) får tildelt adresser via DHCP i området 192.168.1.10 til 192.168.1.200, min NAS har så adresse 192.168.1.250 som fast adresse (indtastet i NAS'ens opsætning).

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu