|
Vejret/TV signal |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | ||
nesager ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 05-November-2006 Sted: Nordvestjylland Status: Offline Point: 1854 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 04-Maj-2012 kl. 08:59 |
|
Hej.
Oplevede i aftes noget mærkelig,først forsvandt alle kanaler på Mux5,og senere på aftenen var der kun DR1/ DR2 og den regionale kanal tilbage.. Her til morgen mangler der kun Mux5,har aldrig oplevet det før,har haft Boxer de sidste 2½ år. Modtager fra Videbæk senderen,hvad kan være årsag til det? (Kan det være noget med vejret) Bruger Humax boks,og det har altid kørt godt,måske lige med undtagelse af Mux5 Mvh. |
||
![]() |
||
Ham_Der ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 29-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1259 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Var det ca ved 22:30 tiden? På det tidspunkt oplevede jeg det samme. Jeg sad og så Star Trek på Zulu da signalet forsvandt.
Jeg bor i Østjylland og modtager fra Aarhus med en ellers velfungerende tagantenne. Jeg tror ikke jeg prøvede mux5, men mux1 og 2 var der heller ikke. Lige først var signalet meget dårligt på DR1, inden det forsvandt helt. Kl ca 23 var signalet tilbage igen. Mux 5 virker her nu. |
||
![]() |
||
digitalt.tv ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 27-November-2005 Status: Offline Point: 720 |
|
Det er nok vejret. Det har været godt vejr til fremmed tv-signaler langvejs fra i de seneste dage, så det kan være dem, der har påvirket din modtagelse.
|
||
![]() |
||
nesager ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 05-November-2006 Sted: Nordvestjylland Status: Offline Point: 1854 |
|
Det begyndte ca. kl 21,og jeg har ikke Mux5 i dag. |
||
![]() |
||
|
Plejer ellers at opleve at der er flere kanaler når det er "godt" vejr. Har aldrig oplevet at kanalerne forsvinder. Mvh. |
||
![]() |
||
bruger udmeldt 23 ![]() -- ![]() Oprettet: 25-December-2010 Status: Offline Point: 2017 |
|
Kender godt dette fænomen: MUX 1 & 2 forsvinder - ind kommer en masse tyske DVB T-kanaler. Skal man så tage MUX 1 & 2, så er man henvist til at hente dem fra fx Tommerup- eller Hedensted-senderne! Sådan kan signalerne altså te sig her i Aars, når vejret driller.
|
||
![]() |
||
|
Så det er åbenbart noget man skal leve med,eller er der noget man kan gøre for at undgå fænomenet?
|
||
![]() |
||
bruger udmeldt 23 ![]() -- ![]() Oprettet: 25-December-2010 Status: Offline Point: 2017 |
|
Dette kan jeg så desværre ikke svare på. Men det burde da ikke være noget, man skal leve med, men måske ER digitale signaler slet ikke så robuste som det gode, gamle analoge signal? Eller findes der bokse, som er bedre end andre til at adskille kanaler?
|
||
![]() |
||
|
Har både en Triax 405 og Humax HD+,og det var galt på begge,og jeg prøvede på mit tv,og det var det samme. Mvh. |
||
![]() |
||
Infinity ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-September-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1078 |
|
Et TOTALT ukvalificeret svar!
Ifølge Boxers Kundeservice sprang en sikringsboks på Videbæk senderen og det berørte midtjylland incl lokale hjælpesendere, der får signalet fra Videbæk senderen.
|
||
mvh Infinity
|
||
![]() |
||
|
Hej. Det lyder også mere sandsynlig. Det kunne så være rart,hvis Boxer lige havde sat det på deres hjemmeside. Eller DigiTv havde oplyst om det.Det berørte jo også Mux1 Mvh. Redigeret af nesager - 04-Maj-2012 kl. 22:48 |
||
![]() |
||
reslfj ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 14-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2247 |
|
Lad os nu forudsætte at der er 'vejret' dvs. et såkaldt 'lift', hvor en eller flere fjerne sendere komme ind med langt større styrke end normalt - det kan være op til 100.000 gange kraftigere (men det normale er at det meget fjerne signal næsten nul) i et meget lille del af al tid. I 'gamle analoge dage' kunne der komme en skygge på skærmen, hvis det var samme kanal som man modtog eller man kunne få et svagt signal, hvis den fremmede kanal anvendte en kanal som ikke blev brugt i ens eget område. Med digitalt signal vil radiobølgerne blive blandet og det betyder, at der modtages flere fejl, når modtagere forsøger at udtrække de digitale informationer af de modtagen DVB-T/T2 modulerede radiobølger. Der kræves et signal, der er omkring 200-400 gange kraftigere end den samlede støj - inklusiv det/de fjerne signal(er) for at modtage DVB-T/T2 fjernsyn. Ellers kommer der for mange fejl og intet igennem modtageren til skærmen og højtaleren. Det har fx været ret almindeligt med sådan støj langs kysten fra Skagen til syd for Sæby, hvor kanal 29 anvendes til dk-mux1 fra Tolne og til en svensk mux fra Borås. Bla. derfor har man opstille hjælpesendere i både Skagen, Frederikshavn og Sæby. Udover at sende med et rimeligt kraftigt signal, er disse sendere lodret polariseret og det giver med en lodret antenne yderligere et relativt bedre dansk kanal 29 signal og mindre svensk kanal 29. I netop dette tilfælde er Borås ikke så langt væk, men UHF signaler kan til tider løbe langt over havvand (Kattegat). Man kan ikke helt undgå, at der kan komme generende signaler ind, men det er ikke ret tit, der er de nødvendige forhold. Det rammer naturligvis mest, hvis man bor lidt langt fra egen sender. Hvis man har en god retningsbestemt antenne, vil man normalt kun kunne få et fejlsignal ind fra samme retning, hvor ens antenne peger. Hvis man således har en god retningsbestemt antenne, der fx dækker +-30 grader, så vil kun 60grader / 360 grader = 1/6 af alle mulige retninger, hvorfra generende støj kan komme fra - det nedsætter naturligvis sandsynligheden for fejl til - her - 1/6 af hvad fx en UFO antenne. Så. Det kan og vil ske. men sjældent og med gode antenneforhold - endnu sjældnere. Lars :) * Det er nu også ret muligt, at netop jeres problemer har andre mere tekniske årsager - kunne jeg tro. |
||
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |