recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Digital Foto
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Opbevaring af elektronblitz
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Opbevaring af elektronblitz

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
bruger udmeldt 23 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 25-December-2010
Status: Offline
Point: 2017
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Opbevaring af elektronblitz
    Sendt: 06-Maj-2012 kl. 20:25
I brugsforvildningen til en elektronblitz, som jeg har fået, står der, at når sidste billede er taget, skal man blot slukke den efter at kondensatoren er ladet op - dette skulle forlænge levetiden. Der er tale om en Braun Hobby 23BC. Men fiser strømmen ikke ud fra kondensatoren efter længere tid, som ved batterier? Så man bør vel sætte batterier i, tænde blitzen og fyre den af en gang imellem ved tryk på den røde testknap, hvis man ikke bruger den i meget lang tid? Selv om blitzen er af ældre dato, kan den sagtens bruges med nutidens moderne, digitale spejlreflekskameraer.

Redigeret af turbo2 - 06-Maj-2012 kl. 20:34
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Point: 1758
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér db89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2012 kl. 22:30
Pas nu lidt på med gamle blitz på digitale spejlreflekskamera, nogle af de gamle blitze sender for høj en spænding retur til kameraet og dermed kan noget af elektronikken blive brændt af.
Hold jer fra simplyelectronics.net
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2012 kl. 06:39
Oprindeligt skrevet af db89 db89 skrev:

Pas nu lidt på med gamle blitz på digitale spejlreflekskamera, nogle af de gamle blitze sender for høj en spænding retur til kameraet og dermed kan noget af elektronikken blive brændt af.

Gør Braun Hobby 23BC da det?

Kameraet er et Canon EOS 350D, og jeg har ikke oplevet fejl på det efter brug af blitzen - okay... Nu har den da også kun været påsat et par gange - derfor spørgsmålet om opbevaring i længere tid.

Redigeret af turbo2 - 07-Maj-2012 kl. 06:51
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Point: 1758
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér db89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2012 kl. 10:38
Prøv evt at se denne tråd, der står lidt om brug om gammel flash og der er henvisninger til andre sider om det.
Hold jer fra simplyelectronics.net
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2012 kl. 16:55
Takker for advarslen - så vil jeg prøve at få målt styrken, når jeg alligevel skal ned til Expert en gang efter en modlysblænde... Har lige prøvet at sætte min Macro Ring Lite MR 14EX på kameraet og trykke på udløseren - denne blitz fyrede godt nok af som den skulle, så burde jeg vel ikke have ødelagt noget i kameraet?
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2012 kl. 17:00
Den er ikke egnet til Canon EOS-kameraer: http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html Der er én, som har målt den til 225 volt. Så håber ikke, jeg har svidet noget af i kameraet!

Den ryger til min lille, ydmyge samling af gamle kameraer - se den her, hvis nogen har lyst:

OPDATERET

Fik målt på blitzen, som anvist i linket, og voltmeteret viste ca. 200 volt

Redigeret af turbo2 - 08-Maj-2012 kl. 15:34
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2012 kl. 06:52
Prøver lige igen!

Slet ingen, som ved, om jeg har brændt noget i kameraet af ved at bruge den Braun-blitz? Der kommer ingen fejlmeddelelser, den anden blitz, en Canon Macro Ringlite jeg har, virker, ved tryk på kameraets udløser.

Eller er det "kun" en risiko der er, hvis man bruger blitzen i længere tid og ikke når det kun er et par billeder. Har læst mig frem til, at der sendes en konstant strøm til kameraet ved automatisk indstilling af Braun-blitzen - ikke, når den bruges på kameraets "halvautomatiske" programmer, og manuelt, og så skal stå på ISO 200, og kameraet skal have samme ISO-indstilling. Blitzen fyrede ikke af, når den stod i det grønne felt, altså den automatiske indstilling.

Den har som sagt kun været brugt på kameraet til to billeder.
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Point: 1232
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2012 kl. 07:46
Det er vidst ret svært at svare dig på. Den høje spænding kan gøre skade, men det er ikke sikkert at det har været tilfældet. Hvis alting virker som det skal, så pak den gamle Braun væk og vær glad.

/ask
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2012 kl. 15:35
Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:

Det er vidst ret svært at svare dig på. Den høje spænding kan gøre skade, men det er ikke sikkert at det har været tilfældet. Hvis alting virker som det skal, så pak den gamle Braun væk og vær glad.

/ask

Det gør jeg så, takker for advarslen, og SÅ kan vi vist godt vende tilbage til det, der var trådens egentlige emne - gentager lige mig selv, fra første post:

"I brugsforvildningen til en elektronblitz, som jeg har fået, står der, at når sidste billede er taget, skal man blot slukke den efter at kondensatoren er ladet op - dette skulle forlænge levetiden. Der er tale om en Braun Hobby 23BC. Men fiser strømmen ikke ud fra kondensatoren efter længere tid, som ved batterier? Så man bør vel sætte batterier i, tænde blitzen og fyre den af en gang imellem ved tryk på den røde testknap, hvis man ikke bruger den i meget lang tid?"

Som nævnt længere oppe, har jeg også en Canon Macro Ringlite - her står INTET om længere tids opbevaring. Elektronik har jo selvfølgelig også udviklet sig i alle disse år.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu