|
Chromapure |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
Visca Blaugrana ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 24-April-2005 Status: Offline Point: 155 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 13-Januar-2012 kl. 22:48 |
Hej,
jeg har gennem et par aar brugt eye one display 2 og HCFR og har haft rigtig gode erfaringer med med, men har nu besluttet mig for at opgradere, og tror jeg har lagt mig fast paa Chromapure standard og i1Display Pro se her http://www.chromapure.co.uk/catalog/product_info.php?products_id=120 jeg har downloaded calman's demo, men syntes det virker meget rodet. der er uden tvivl mange muligheder for at saette sit eget workflow, jeg syntes jeg meget godt om den maade Tom Huffman goer det paa, men nu startede jeg ogsaa med http://www.curtpalme.com/forum/viewtopic.php?t=10457 ethvert indput vil vaere kaerkommen |
|
![]() |
|
tvkartoffel ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1998 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg bruger calman og har i det store hele haft gode erfaringer med det til projector og TV. Når man har fået kigget funktionerne igennem er det ikke så vanskeligt at bruge og meget er forklaret så man har en ide om hvad man skal stile efter. Jeg har også brugt HCFR og fået gode resultater med det ud fra den samme guide som du henviser til. Generelt synes jeg at det tager længere tid at kalibrere med calman end med HCFR, men min subjektive vurdering er så også at resultatet bliver bedre. Jeg er dog ikke helt tilfreds med calmans funktionaliet og måde at vise/måle resultaterne. Nu er jeg på ingen måde ekspert, så måske har jeg misforstået noget, men den måde calman viser gamma forløbet fra 0 til 100% er lidt besynderligt da 100% altid rammer det samme sted uanset hvordan indstiller TVet eller projektoren. Mellem HCFR og calman får man markant forskellige resultater når man måler gamma på min projektor da den generelt har lavere og lavere gamma jo længere man kommer mod 100%. Jeg har set det debatteret andre steder og jeg ved ikke helt hvad jeg skal tro er rigtigt, men jeg foretrækker faktisk HCFR på det punkt.
Calman kan også kun måle farver ved 100% mætning, og man kan derfor ikke rigtig måle hvordan farvedekoderen virker (eller ikke virker). Konkret har jeg haft det problem at farverne på min projektor bliver meget blege hvis jeg tvinger primær og sekundærfarverne på plads i CIEdiagrammet. Formodentlig skyldes det at dekoderen i projektoren ikke er lineær, så alle farver under 100% mætning vil være undermættede hvis de ellers passer ved 100%. Dette kan man desværre ikke undersøge med calman.
Jeg ved ikke om chromapure er anderledes, men hvis den kan måle farver ved mindre end 100% mætning ville jeg nok overveje om ikke det er vejen at gå.
MVH
|
|
![]() |
|
Visca Blaugrana ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 24-April-2005 Status: Offline Point: 155 |
Hej TV kartoffel.
mange tak for dit indlaeg, rigtigt godt st hoere fra en som er bruger. det lyder umidelbart som en stor mangel fra calman er det den nyeste versin du bruger vil da mene at kunne maale farver ved andet end 100%, det kan chromapure ihverttilfaelde http://www.chromapure.com/movies/21/acm/acm.html det er vel naermest et krav, jeg har selv kalibreret mit eget tv ved 75% med hcfr da det gav et meget bedre resultat jeg kan faktisk rigtigt godt lide hcfr, det er bare manglen support af metere der er problemet, men omvendt nu har jeg heller aldrig proevet andet. hvilket meter bruger du til calman? |
|
![]() |
|
tvkartoffel ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1998 |
Selv tak.
Jeg har det samme meter som du bruger. Det var egentlig min mening at jeg ville opgradere det til et i1 Display Pro (retail) som er understøttet af calman i den version jeg har. Jeg er dog kommet fra det da jeg alligevel ikke synes farvekalibreringen virker optimalt i calman. Jeg er dermed enig med dig i at det er en væsentlig mangel ved programmet at det ikke kan måle mætning. Man kan omgå problemstillingen ved at bruge et regneark, men det er jeg ikke kommet videre med. Min version er 4.3.2 som er lidt gammel, men ifølge release notes er funktionen ikke kommet med i de nyere udgaver. Nu kender jeg ikke chromapure, men det ser da interessant ud. Mon ikke der findes en "chromapure vs. calman" tråd et eller andet sted. F.eks på avforums eller avsforum.
EDIT: Spectracal lovede på deres forum, i juni 2010, at funktionen ville komme med. Så den kommer jo nok en dag... Hmm
MVH Redigeret af tvkartoffel - 14-Januar-2012 kl. 21:24 |
|
![]() |
|
Der finds mange chromapure vs calman tråde, men jeg har ikke rigtigt kunne finde nogle direkte sammenligninger,.
Jeg har lige chekket demo udgaven af calman og der er ganske rigtigt ikke nogen mulighed for at måle 25, 50 og 75% mætning. Jeg har kigget manualen igennem for chromapure og her kan man som i videoen godt måle dem, dog ser det ikke ud til at man kan kalibrere til dem uden et excel ark, men jeg har sent Tom en email hvor jeg spørger om det måske findes i den nye version siden manualen ikke er for den nyeste version. Det ville være rigtigt rart hvis det enten er der eller vil blive inplemeret da jeg som sagt har bedre erfaringer med det på mit tv i stuen. |
|
![]() |
|
Fandt lige denne side http://homecinemaguru.com/?p=1120 hvor der er en god beskrivelse af hvordan man kan tjekke resultatet af sin kalibration
|
|
![]() |
|
welliis ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 04-Januar-2012 Status: Offline Point: 34 |
Man kan omgå problemstillingen ved at bruge et regneark, men det er jeg ikke kommet videre med.
![]() |
|
![]() |
|
lige en opdatering,
jeg har ikke koebt chromapure endnu, men regner med neste uge engang, dog ahr jeg vaeret i kontakt med tom Huffman, og han har bekraeftet foelgende. man kan kalibrere tit CMS til 75% (virkelig en god funktion) naar man kalibrere sit CMS indstiller man baade primary og secondary farverne til reference gamut, saa hvis man vil indstille efter custom gamut, skal man bruge et regne ark, - se evt her http://www.chromapure.com/web/SecondaryBrightnessCalculation.xls jeg har skrevet til tom, for at spoerge om det er noget der vil blive implementeret i fremtiden, dog uden svar. selv goer jeg foelgende 1: indstil hue og saturation for primaries saa godt som muligt til reference gamut 2: indstil lightness beregnet i ovetstaaende regneark 3: indstil hue, saturation & lightness for secondaries start for fra, igen og igen til der ikke er flere aendringer, det tager lidt tid, men er det vaer. Jeg er dog ikke sikker paa at jeg kan goere det samme i chromapure men mon ikke det skulle virke. |
|
![]() |
|
lige et yderlig spoergsmaal til det ovenstaaende.
mit TV i stuen har problemer med at vise 100% saturation, ville I goere som ovenstaaende og includere et coustom gamut, eller ville I calibrere til 75% saturation? |
|
![]() |
|
nu ved jeg ikke om der er nogle Chromapure brugere herinde, men hvis der er saa har jeg lavet en AVCHD disk som indeholder 100% saturated 25, 50, 75 & 100 % stimulus test billeder (godtnok kun i vindue format (disse billeder findes ikke paa AVSHD 709 test disken), men hvis der er behov for full screen versioner saa vil jeg da gerna lave dem.
Jeg har verificeret test billederne og de er 100% noejargtige. disken kan findes her http://www.2shared.com/file/-EcaaQ3F/AmpLiu.html hvis der er nogle oensker saa sig endelig til :) |
|
![]() |
|
jeg kalibrerede til 75% saturation, og maa indroemme at det blev meget bedre end et coustom gamut, godt nok er 100% saturation ikke 100% paa plads, men hvor meget matrial er lige optaget ved 100% saturation% ikke ret meget! |
|
![]() |
|
nu ser det godtnok ikke ud til at der er mange som har downloaded window versionen men eftersom jeg har haft brug for en full-screen version (til et Plasma TV) ville jeg nu alligevel uploade den her
http://www.2shared.com/file/GIpF32UT/AmpLiu-full.html test billederne er verificeret 100% hvis nogen har brug for noget hjaelp med dem, sig endelig til :) |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |