recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Elendige danske untertekster
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketElendige danske untertekster

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Einar Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 02-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 20
Direkte link til dette indlæg Emne: Elendige danske untertekster
    Sendt: 22-Juli-2006 kl. 19:21

I god tid før den første danske DVB-undsendelse var jeg i "stilling" med en indkøbt USB-optager for at kunne lade den + min PC lave nogle kvalitets-optagelser fra fjernsynsudsendelserne (håbede jeg da)

Det var overraskende, at da udsendelserne startede, så var der ikke danske undertekster på nogle af dem. Det var så det, som vi alle i mellemtiden har lært at kalde "problemet med de danske undertekster".

Imponerende iøvrigt, at Danmark igen er foregangsmænd og sender i en standard, som ingen andre vist gør...

Da man jo ikke skal give op så let, har jeg efterfølgende købt alle de USB-sticks, som jeg hørte om skulle kunne danske undertekster - men fik hver gang en lang næse. Sidst så jeg på recordere.dk at Hauppauge DVR-900 skulle kunne - straks købte jeg også sådan en - men det virkede heller ikke - dvs. efter nogen søgen fandt jeg ud af, at kan skulle trykke på CC knappen - og så virkede - men de %€#§ tekster kom bare alligevel ikke med i optagelserne.

Så læste jeg, at DVBviewer var LØSNINGEN og købte og downloadede sådan en - men den ville ikke finde min Yakumo-stick, som den ellers skulle kunne ifølge deres egen hjemmeside...

Efter nogle timers søgning fandt jeg ud af, at det nok hænger sammen med at der skulle være installeret nogle BDA-drivere. Jeg ved ikke hvad eller hvordan med BDA-drivere, så jeg skrev til Yakumo - på engelsk, som de vel skulle kunne forstå. Svaret kom hurtigt: Vi kan desværre ikke forstå henvendelser på danish - så vær venlig at skrive til os på engelsk. Det gjorde jeg så (igen), men de svarede aldrig.

Efter nu at have brugt 2 1/2 måned plus xxxx kroner på de &%€#§ (undskyld) danske undertekster prøver jeg her, om en af jer mange eksperter har fundet de vises sten - helst ville jeg bruge min Yakumo-stick med DVBviewer - fordi Yakumoen giver langt det bedste billed - men samtidig har jeg for en sikkerheds skyld købt en ekstra selector plus et ekstra selector-kort til vores kabelTV og forbundet det til et videoindgangskort på PC'en og så kan jeg endelig lave mine optagelser uden problemer med de tumbede danske undertekster

Men det ville nu være sjovt at kunne bruge DVB, som det skulle kunne bruges...

Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2006 kl. 19:40

Når man anvender DVBviewer står subtitles perfekt og de kan også optages (*.TS-format).

Hvis dit kort står i listen over supported kort for dvbviewer og der kan skaffes BDA-drivers til kortet, så burde det virke.

BDA-driver er reelt den type  driver, som MCE bruger, men altså også DVBviewer. 

Ligeledes burde dit hauppauge kort kunne virke med BDA-drivers.

Subtitles er først frem et spørgsmål om det valg af software, og så vidt jeg er orienteret er det kun DVBviewer, der både kan vise og optage dem...

Bemærk det er vigtigt at der installeres BDA-udgaven af driverne til TV-kortet, evt. andre driver skal fjernes.... 

Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2006 kl. 23:35

Ja men det er da underligt at det virker, men kun sporadisk med Hauppauges egen software (WinTV 2000) på et PVR 900 kort. Nu har  jeg i tre dage kunnet se DR2 med perfekte undertekster (fra Bornholm), men ingen eller forsinkede undertekster på DR1 og TV2. Jeg mener der må være noget galt i det der bliver sendt, når det virker på en af kanalerne i den samme MUX, men ikke i de tre andre!

Hvis det virker perfekt i en kanal, men ikke i de tre andre på samme MUX, så må det være udbyderen der har et problem, det kan da ikke være fejl i modtagerens HW/SW

Eller hvad mener i andre?

Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Point: 5362
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2006 kl. 10:44
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Ja men det er da underligt at det virker, men kun sporadisk med Hauppauges egen software (WinTV 2000) på et PVR 900 kort. Nu har  jeg i tre dage kunnet se DR2 med perfekte undertekster (fra Bornholm), men ingen eller forsinkede undertekster på DR1 og TV2. Jeg mener der må være noget galt i det der bliver sendt, når det virker på en af kanalerne i den samme MUX, men ikke i de tre andre!

Hvis det virker perfekt i en kanal, men ikke i de tre andre på samme MUX, så må det være udbyderen der har et problem, det kan da ikke være fejl i modtagerens HW/SW

Eller hvad mener i andre?

Kører med Terratec Cinergy 1400 DVB-T kort med BDA driver, og har prøvet forskellige SW løsninger. Og det har været en blandet fornøjelse.
Den med kortet leverede Cinema 3 sw kunne slet ikke vise noget da Digi-TV startede omlægning ca. 1 marts. Kunne kun vise signal styrke, som var fin. 
Virkede tidligere i forsøgsperiode i nordjylland, men med periodisk frysning af billede pga. Terratecs sw.

Der var mange som havde samme og værre problemer, så fandt et hack på tysk forum så man kunne bruge Leadtek WinFast-DTV sw.
Men det kan ikke vise subtitles. (Der er muligvis kommet ny version der kan, har ikke tjekket)

Terratec er så kommet med Cinema 4 som kan vise subtitles, men igår hvor jeg lige prøvede det igen vistes teksterne der kun i kortvarige glimt (DR1)

Og min erfaring på det jeg har set på DR2, er at alle udsendelser har været med hardcodet undertekster i billedet, som på det analoge net.
Ved ikke hvorfor, men det bliver sikkert ændret med tiden??
Og som svenskerne åbenbart også gør, ud fra andre indlæg på forum.

Så det er forklaring på hvorfor nogle har problem på DR1 + TV2, men ikke DR2.

For mig at se er problemet at softwaren ikke er tilpasset Nordig standarden der anvendes.

Der er ikke mange lande der anvender undertekster, de fleste synkroniserer lyden (men det lyder forkert når John Wayne snakker tysk). 
Derfor er der problemer når sw skal tilpasses til sendeformatet.

Så i øjeblikket er bedste løsning DVBViewer, som kan vise og optage subtitles uden problemer.

Kører med Chaintech GeForce2 MX400/200 grafikkort, som godt nok har S-video/composite output, men i så ringe kvalitet at jeg ikke bruger maskine som HTPC.
Så iøjeblikket er udfordringen at få optagelser over på DVD med ProjectX - IfoEdit m.m med undertekster, men det er ikke ligefrem let.
Her er der meget at lære endnu   

Hvis ikke DVBViewer folkene kan overtales til at lave en løsning, de ser ud til at have ekspertisen til det.  

Mvh JørgenT

Redigeret af JørgenT - 23-Juli-2006 kl. 11:08
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2006 kl. 12:33

#JørgenT

Er det ikke muligt at forbedre din S-video forbindelse?

Bruger selv sådan en løsning og synes det fungere OK.

Synes det pt. er meget omstændeligt procedure at gå via DVD, blot for at få en RGB-forbindelse i stedet...

Hvis man kører en HTPC-løsning er det jo lige let at bibeholde optagelserne i *.TS formatet og slippe efterbehandling (måske lidt trimning) ....

Endelig en HTPC med LCD/plasma/projector løser vel også problemstillingen.. 

Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2006 kl. 14:40

#Jørgen T

Det lyder som en rigtig god forklaring. Det vil sige at det i virkeligheden slet ikke virker med Subtitles. Jeg vil få det bekræftet i aften ved at slå CC (Closed Caption) fra på DR2. Viser den så fortsat undertekster er det fastslået at det ikke virker.

Da jeg tidligere kontaktede Hauppauge for at få deres kort til at fungere med MCE og subtitles fik jeg ellers fået følgende svar fra Hauppauge:

"As it is now subtitles work with our own software WinTV2000 but MCE does not support subtitles with DVB-T, so this is really a Microsoft issue."

Jeg sendte i går en forespørgsel til Hauppauge, og venter nu på deres svar.

Er der nogen der har fået WinTV2000 til at virke med subtitles på enten DR1 eller TV2 (via DVB-T)?

Kan DBViewer vise subtitles i Trial versionen?

Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2006 kl. 16:00
DVBviewer har i trial version kun support af nogle Technisat TV-kort, øvrige TV-kort (f.eks. Haupauge) kræver licens.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu