recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp, SSD langsommere end forventet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp, SSD langsommere end forventet

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
MichaelJDK Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 26-April-2011
Status: Offline
Point: 37
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MichaelJDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp, SSD langsommere end forventet
    Sendt: 16-Maj-2012 kl. 12:11
Hej.

Jeg har købt mig en Samsung 830-series 64GB SSD.
Disken understøtter SATA III, og det samme gælder motherboardet.

Først lidt info:

Motherboard: Asus E35M1-M Pro m. AMD E-350 APU. Der er tale om en 1,6 GHz dual-core (men det ved de fleste vel snart)
RAM: 4 GB PC-1066 (valgt da motherboardet kun understøtter 1066, men 1333 kan vælges i BIOS, såeh... set i bakspejlet... men det er noget helt andet Wink)
SSD: System disken. Samsung 830-series 64 GB version.
OS: Windows 7 x86 DK med alle opdateringer installeret.
HDD: 1x1TB til TV-optagelser og 1x2TB til data.

Desværre skuffer hastigheden fælt... Den er ikke ret meget hurtigere end min gamle 1TB Samsung disk... eller, jo, det er den... Windows Experience vurderer den til 7,9 og det er jo fint. Desværre er boot tiden kedelig. Faktisk er den kun i ringe grad hurtigere end min SATA-disk var.
Jeg tænker selvf. at APUen er flaskehalsen, men alligevel... boot-tiden er vel 2½ minut eller noget.
32 bit systemet er valgt pga. min Hauppauge kortlæser som skal bruges til vores Boxer kort. (der er ingen driver til x64)

Nu sad jeg og legede lidt (igen) med det i aftes, vha. http://www.passmark.com/products/pt.htm

men jeg kom ikke frem til noget, altså lige bortset fra at skrivehastighederne var helt i bund! Seq. writes var helt nede på 3,88 MBps.
Jeg er klar over at 256 GB versionen er hurtigere end min 64 GB version (pga. af størrelsen), men alligevel... 3,88 MBps!? Det er jo en gammel SATA disk det der Dead (og inden nogen spørger, jo, programmet er sat op til at teste på SSDen og ikke en af de andre diske Wink)

Alle drivere er installeret, og på SSDens medfølgende driver CD er et program som hedder "SSD Magician" eller noget i den dur, og der kan firmware opdateres, OS kan optimeres, TRM kan udføres osv. - altsammen er gjort, og benchmarken i dét program tester også min SSD med læsehastigheder på ~600 MBps læsehastighed og 101 MBps skrivehastighed. Lidt skuffende? Ikke at jeg går så meget op i om det er 100 eller 180 MBps, men er lidt træt af at systemet skal bruge 2-3 minutter på at blive klar - med en SSD, og efter at have slået diverse ubrugelige Windows tjenester fra.

Nogen inputs?

Mvh,
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 6683
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2012 kl. 12:25
Din CPU er ikke ret hurtig - måske kan den ikke trække mere. Så jeg tror den er flaskehalsen.

Venlig hilsen
KB
Til top
ehelmer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 06-Januar-2004
Point: 333
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ehelmer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2012 kl. 14:33
Oprindeligt skrevet af MichaelJDK MichaelJDK skrev:

Jeg har købt mig en Samsung 830-series 64GB SSD. ....

Desværre skuffer hastigheden fælt... Den er ikke ret meget hurtigere end min gamle 1TB Samsung disk... eller, jo, det er den... Windows Experience vurderer den til 7,9 og det er jo fint. Desværre er boot tiden kedelig. Faktisk er den kun i ringe grad hurtigere end min SATA-disk var.....
Jeg har også købt en SSD disk i den tro at den ville være væsentlig hurtigere end min harddisk. Min er en 'Intel SSD SC2 CT 120'. Jeg er også blevet skuffet hvad angår hastigheden, den er nok lidt hurtigere end en harddisk, men forskellen er så lille at jeg ikke mærker det i praksis. Spild af penge!!

Erik Helmer Nielsen
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7132
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2012 kl. 14:47
Bruger en 120 gb SSD fra kingston V200 serien i mit mediecenter under win 7 64 bit.

Boot tid ca 20 sekunder.   hvilket er helt ok
( i 3 CPU )
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spawn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2012 kl. 15:01
i7 cpu og 120gb ssd disk, boot tid for win7 32bit, 10 sekunder

tror flaskehalsen er din cpu
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2012 kl. 15:10
Oprindeligt skrevet af ehelmer ehelmer skrev:

Desværre skuffer hastigheden fælt... Den er ikke ret meget hurtigere end min gamle 1TB Samsung disk... eller, jo, det er den... Windows Experience vurderer den til 7,9 og det er jo fint. Desværre er boot tiden kedelig. Faktisk er den kun i ringe grad hurtigere end min SATA-disk var.....
Jeg har også købt en SSD disk i den tro at den ville være væsentlig hurtigere end min harddisk. Min er en 'Intel SSD SC2 CT 120'. Jeg er også blevet skuffet hvad angår hastigheden, den er nok lidt hurtigere end en harddisk, men forskellen er så lille at jeg ikke mærker det i praksis. Spild af penge!!

Erik Helmer Nielsen

1. Hvad er det for en SSD? Hverken Google eller Intel kender dén betegnelse!
2. Hvis den ikke er hurtigere, så skal du nok kigge andre steder i dit system!

M.v.h.
Til top
Scratch Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-Juni-2008
Point: 54
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Scratch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2012 kl. 15:15
Har en ældre stationær Q9550, med en vertex 120 gb, boot tid er 18 sek. I min bærbar har jeg en i7 Sandy bridge + en A-data 120 gb ssd, der er min boot tid mellem 9-11 sek. (Begge Win7 64bit) 
Kan du teste den i et andet system ?
Silence is golden when you can't think of a good answer.
Til top
McNiklas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-Oktober-2007
Sted: 4100 Ringsted
Point: 1691
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér McNiklas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2012 kl. 16:46
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Erik Helmer Nielsen

M.v.h.

Til top
TobiasKM Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-August-2008
Point: 746
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TobiasKM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2012 kl. 16:53
Hvis der ikke sker mærkbare forbedringer, så er der enten noget i vejen med SSD disken, eller også er der andre ting i systemet der agerer flaskehals istedet.

Da jeg fik min Vertex2 i min MacBook Pro, så var der markant forbedring både i opstartshastighed og i koldstart af gængse programmer. 
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2012 kl. 16:58
Oprindeligt skrevet af McNiklas McNiklas skrev:

[QUOTE=MichaelJDK]Jeg har købt mig en Samsung 830-series 64GB SSD. ....

...hurtigere end min harddisk. Min er en 'Intel SSD SC2 CT 120'. Jeg er også blevet skuffet hvad angår hastigheden, den er nok lidt hurtigere end en harddisk, men forskellen er så lille at jeg ikke mærker det i praksis. Spild af penge!!

Erik Helmer Nielsen

M.v.h.

Nu var det Helmers disk jeg spurgte til: 'Intel SSD SC2 CT 120' Wink

M.v.h.
Til top
McNiklas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-Oktober-2007
Sted: 4100 Ringsted
Point: 1691
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér McNiklas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2012 kl. 17:24

Oprindeligt skrevet af McNiklas McNiklas skrev:

[QUOTE=MichaelJDK]Jeg har købt mig en Samsung 830-series 64GB SSD. ....

...hurtigere end min harddisk. Min er en 'Intel SSD SC2 CT 120'. Jeg er også blevet skuffet hvad angår hastigheden, den er nok lidt hurtigere end en harddisk, men forskellen er så lille at jeg ikke mærker det i praksis. Spild af penge!!

Erik Helmer Nielsen

M.v.h.

Nu var det Helmers disk jeg spurgte til: 'Intel SSD SC2 CT 120' Wink

M.v.h.

Jamen det var det da ogsåTongue  jeg kan sku heller ikke lige finde den intel derConfused
Til top
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Status: Online
Point: 1695
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér azrael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2012 kl. 00:55

<SNIP>

Jeg tror også, at det er din CPU, der er for langsom. Eventuelle andre muligheder kunne være en defekt SATA port og/eller et defekt kabel.

Er det for øvrigt en eksisterende installation af Windows 7 eller geninstallerede du efter du installerede SSDen som systemdrev? Ved en frisk installation genkender Windows 7 nemlig at det er ved at blive installeret på en SSD og optimerer tingene lidt.

Redigeret af azrael - 17-Maj-2012 kl. 00:56
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu