|
Forslag til mediecenter-setup med YouSee |
Besvar ![]() |
Side 123 5> |
Forfatter | |||
ZrednaZ ![]() Bruger ![]() Oprettet: 19-Marts-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 51 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 23-Maj-2012 kl. 02:51 |
||
Hej! Jeg er flyttet ind et sted med et digitalt DVB-C-signal fra YouSee, og jeg leder efter en optager - tja, vel egentlig en hel mediecenter-løsning. Jeg vil gerne kunne: - Optage/afspille ukodede kanaler. Optagelserne skal kunne tilgås fra andre klienter, hvis jeg vælger at udbygge løsningen til flere fjernsyn i fremtiden. - Optagelser sker vha. EPG - Afspille MKV'er fra et netværksdrev - Mindre vigtigt: kunne afspille blu-ray-skiver - Mindre vigtigt: understøttelse af YouSee Plus on demand-tjenester (selvom det nok ikke kan lade sig gøre uden en dedikeret YouSee-ready boks, hvis jeg ikke tager meget fejl)? I forvejen har jeg kun et tv med DVB-C-tuner. Jeg har hverken NAS eller HTPC i forvejen, så løsningen skal indeholde det hele - altså også et sted at gemme optagelserne. Jeg har læst lidt på forummet og har fået et par idéer til et setup: - Synology NAS - HD HomeRun - Klient i stuen (ved ikke hvilken - forslag?) Men det er alligevel mange apparater. Jeg kunne også kombinere dem og nøjes med en HTPC i stuen. Men så bliver der vel tale om et always-on-mediecenter i stuen med harddiske - i så fald skal det være passivt kølet. Jeg har heller ikke et overblik over, hvad de forskellige løsninger koster. Det var mine tanker indtil videre... hvad kan I forslå?
Redigeret af ZrednaZ - 23-Maj-2012 kl. 02:53 |
|||
![]() |
|||
benzon ![]() Bruger ![]() Oprettet: 22-Juli-2007 Status: Offline Point: 92 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Puha altså det er meget på en gang :D
Har selv en HDHomeRun er yderst tilfreds dog er jeg Stofa Tv kunde, så skal ikke kunne udtale mig om YouSee og HDHomeRun. Jeg skal selv ud og investere i nogenlunde det samme som du har i tankerne, jeg har valgt at der skal en NAS til, da jeg egentlig ikke vil have det til at ligge på HTPC, overvejer nemlig og smide en SSD i for at det køre hurtigst muligt :) Dog vakler jeg mellem i3 og i5 da de siger i3 ikke er god til transcoding, men ok ved heller ikke om jeg kommer til at bruge det lige pt. Men ville jo være dumt og investere i et maskineri der ikke kan transcode, da jeg har en PS3. |
|||
![]() |
|||
avh ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-Juli-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2891 |
||
Man kan lave en egentlig klient/server løsning med dvbviewer og mediaportal. Her har man en serverdel der varetager alle optagelser. Når det er ukodet kanaler, kan man med et passende antal tunere, optage og se alle tænkelige kombinationer af kanaler samtidigt fra alle klienter... HTPC løsninger har et problem i forhold til udbyderens egne tjenester (start forfra f.eks.). Det kan ikke lade sig gøre.. Andre muligheder som DR.dk/nu og play.tv2.dk kan til en vis grad løse nogle af denne mangel. Problemet bliver at der på klienterne, skal køre et antal programmer.. Det er svært at integere dem i et samlet bruger-interface og styre dem med en enkelt fjernbetjening.
Redigeret af avh - 23-Maj-2012 kl. 08:18 |
|||
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
|
|||
![]() |
|||
DiscomanDK ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 10-Februar-2008 Sted: Skanderborg, DK Status: Offline Point: 1423 |
||
Hejsa.
Mit forslag til setup er lig det jeg har derhjemme: Kabinet: http://www.proshop.dk/Kabinet/LC-Power-LC-1320mi-Desktop-2280047.html Bundkort: http://www.proshop.dk/Bundkort/Intel-BOXDH61AG-Mini-ATX-LGA1155-MB-Box-2277121.html?utm_source=edbpriser&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite CPU: http://www.proshop.dk/CPU/Intel-Core-i3-2100-Sandy-Bridge-2243855.html Ram: http://www.proshop.dk/RAM/Kingston-4GB-DDR3-1333MHz-ValueRAM-2204725.html Kølepasta: http://www.proshop.dk/Systemtilbehoer-(koelepasta-mv.)/Zalman-STG2-Super-koelepasta-(3.5gr)-2221774.html CPU Køler: http://www.proshop.dk/Koeling-og-blaeser/ARCTIC-COOLING-Alpine-11-GT-2317429.html SSD Harddisk: http://www.proshop.dk/Harddisk/OCZ-Vertex-Plus-Series-SSD-32-GB-2242567.html 2TB lager harddisk: http://www.proshop.dk/Harddisk/Seagate-2000-GB-Green-64MB-2238234.html TVTuner x 2 http://www.mm-vision.dk/produkter/vis.asp?varenr=61851&menu= Jeg har personligt ovenstående setup. Men jeg har ikke en HD Homerun men bare to forskellige USB tv tunere og det virker altså upåklageligt. Og jeg har købt begge to til 200 kr / stk. i den blå avis så det har jeg sparret en del penge på. Jeg bruger udelukkende Media Portal og jeg har ikke EPG mulighed for optagelse på tvet. Men jeg har udelukkende på min iPhone, iPad og Computer mulighed for at programere den. Det virker super godt og der er ingen problemer. Mit setup larmer overhovedet ikke og jeg ville ikke være nervøs for at ha en harddisk i den. |
|||
![]() |
|||
Brasch ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 14-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 645 |
||
jeg kan anbefale tunerne fra digital devices, jeg synes de fungerer bedre end alle andre jeg har prøvet. Ud over dem man kan købe hos bla. mm-vision, så er der i deres egen netshop også nogle bundles, hvor man kan spare lidt, f.eks. 2x dual tuner og dobbelt CI
|
|||
![]() |
|||
strandvasker ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Online Point: 2423 |
||
Jeg foreslår at du starter med at købe en tuner, om det lige bliver en hdhomerun eller en usbtuner er op til dig. Når du har fået tuneren hjem giver du dig til at leget med windows media center, mediaportal, dvbviewer, xbmc og hvad de nu ellers hedder, prøver at optage og afspille lidt forskelligt med de forskellige programmer, så får du lynhurtigt en ide om hvad du ønsker og også hvad der skal til for at opnå det. Jeg læste mig blå i hovedet inden jeg gik igang, der er så mange programmer og muligheder og så meget der ser fedt ud, men reelt havde jeg ikke skyggen af ide om hvad jeg ville før jeg kastede mig ud i det. Jeg købte et par tunere og gav mig til at lege og kort tid efter vidste jeg hvad jeg ville og hvad jeg ikke ville og kunne gå igang med at købe stumper hjem til lige præcis det. |
|||
![]() |
|||
ZrednaZ ![]() Bruger ![]() Oprettet: 19-Marts-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 51 |
||
Jeg siger mange tak for inspirationen indtil videre folkens - det er super! ![]()
Hvorfor kan man ikke programmere via en fjernbetjening med dit setup? Er det bare et spørgsmål om at købe en fjernbetjening eller kan det ikke lade sig gøre?
Skal man virkelig ud i noget selvbyg for at få en fornuftig løsning? Hvis det er den bedste løsning, gør jeg bare det, men det havde jeg ikke forventet.
Det er slet ikke nogen ringe idé... Et andet spørgsmål: Hvis man nu har en flagskibs-HTPC med tunere i stuen, hvad kunne så være en passende (billigere) klient til soveværelset kun til afspilning af optagelser?
Redigeret af ZrednaZ - 23-Maj-2012 kl. 20:55 |
|||
![]() |
|||
espersen ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 02-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 284 |
||
"starter med at købe en tuner" - bemærk at langt fra alle DVB-C -tunere kører nemt under Windows Mediacenter - bestiller derfor selv en HDhomerun
Windows bruger jeg selv pga. den har det hele i eet og samme fine brugerinterface og ser TV, optager TV, film på NAS (MyMovies-plugin), musik, billeder.
|
|||
;o)
|
|||
![]() |
|||
gigabyte ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-Januar-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 543 |
||
Discomans liste ser fornuftig ud, men husk ALTID 2 ens rammoduler i bundkortet (dual channel, giver højere gfx ydelse). og 8GB RAM koster ca 320,-.
SSD'en er lige lille nok, og en 64GB (eller størrer) vil være, meget hurtigere (flere Flash ram kanaler internt)
Ang kabinet: LC power er billigt med MEGET dårlige psu'er, men da du har PSU på bundkortet så går det
nok.
Ang tunere: HD Homerun, har den fordel at den ikke afsætter effekt inde i dit kabinet, og selv om Digital Device kun bruger 5-8 watt, for 2 tunere, så er det effekt, og effekt er lig varme, og varme = støj..
Mvh Gigabyte
|
|||
100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK
|
|||
![]() |
|||
||
Ok - jeg har indtil videre bestilt en USB-tuner (TERRATEC Cinergy HTC Stick HD) - den skulle gerne ankomme inden weekenden, og så jeg kan jeg begynde at lege med mediecenter-software. Så kan jeg altid bestille endnu en tuner, når det bliver mere seriøst. ![]() Jeg fravalgte en HDHomeRun, da jeg læste, at den havde nogle issues med EPG via et YouSee-signal... Og jeg fravalgte et PCI-kort, da jeg gerne vil holde det lidt fleksibelt. Måske får jeg en kraftig bærbar i overskud, som kan stå og gøre tjeneste som mediecenter. Dog ender jeg nok med at købe noget i stil med Discomans løsning. For andre begyndere, der læser med: Jeg kan anbefale http://digitalt.tv/ - de har mange gode artikler.
Redigeret af ZrednaZ - 24-Maj-2012 kl. 11:35 |
|||
![]() |
|||
DiscomanDK ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 10-Februar-2008 Sted: Skanderborg, DK Status: Offline Point: 1423 |
||
Hejsa..
Jeg formulerede mig lidt forkert før. Selvfølgelig kan du programmere via fjernbetjeningen, hvis du bruger Media Portal som Front end. Men jeg bruger kun Media Portal som Back-end også ser jeg mine film, optagelser, serier osv. igennem XBMC. Derfor har jeg ikke muligheden og bruger kun mobilen, hvilket egentlig også fungere fint for mig. Jeg bruger så heller aldrig min til Live tv. EPG via Yousee er dårligt uanset om du har USB tuner eller HD homerun. Men Media Portal kan grabbe de fleste kanaler fra Ontv eller DR. Fungere uden problemer det gør jeg. |
|||
![]() |
|||
||
Som en opfølgning kan jeg lige fortælle, hvad min løsning ender med: Jeg var egentlig parat til at smide 5-6k efter en god HTPC-server/klient-løsning, men jeg er utilfreds med, at jeg ikke ville kunne bruge YouSees on demand-tjenester i en sådan løsning. Derfor ender det nok med, at jeg køber eller lejer YouSees standardboks til 89 kr./md. For at kunne styre boksen både i stuen og soveværelset vil jeg bruge en ret low-tech-løsning: Et langt HDMI-kabel samt en trådløs IR-extender. Da jeg kun er mig selv i husstanden, er manglen på samtidighedsunderstøttelse ikke et problem. Dermed mangler jeg selvfølgelig stadig en måde at afspille MKV-filer fra et netværksdrev. Løsningen herpå kunne være en billig medieboks såsom en WD TV Live eller Boxee box. Det kan også være, at medieboksen bliver en PS3, så jeg også får Blu-ray-kravet dækket. De koster trods alt kun 1600,-. Det skal lige undersøges nærmere. Desuden køber jeg nok en NAS til at bruge som netværksdrevet. Således kommer jeg vist nogenlunde rundt om alle kravene i mit første indlæg.
Redigeret af ZrednaZ - 29-Maj-2012 kl. 19:29 |
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123 5> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |