recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lynspørgsmål: Hvid eller grå dug?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lynspørgsmål: Hvid eller grå dug?

Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
Zamenhof Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 06-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 41
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Zamenhof Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Lynspørgsmål: Hvid eller grå dug?
    Sendt: 19-Maj-2012 kl. 16:13
Skal jeg vælge en hvid dug (gain 1,1) eller grå dug (gain 0,8)
til min projektor (Epson LCD TW6000, lumens 2200, kontrast 40.000:1)?

Lærredet skal hænge i en stue med hvide vægge,
hvor jeg forsøger at mørklægge helt,
men nok ikke undgår enkelte sprækker med lysindfald.

Jeg er ved at researche mig ihjel i spørgsmål,
så nu har jeg altså brug for at slå genvej
ved at få serveret svaret her på recordere.dk.
Til top
Just Curious Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Maj-2010
Sted: Frederikssund
Point: 519
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Just Curious Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2012 kl. 15:43
Personligt har jeg aldrig fortrudt mit indkøb af et gråt fastrammelærred selv med med hvide vægge og en mørklægning der kun er 95% lystæt og bevares det er ikke de helt store bjergtagende billedpræstationer jeg kan forvente når det er lyst udenfor - men til lidt god bold og div. Xbox spil er mit lærred faktisk helt hæderligt... Cool men når det så er mørkt i lokalet så er der ingen hvide der kan hamle op med mit grå lærred - selv med hvide lofter og vægge og et par stearinlys tændt ... mit råd vil være, køb dig et gråt og nyd dine film optimalt i mørke og alt det andet selv med lys på - du har jo også helt op til 2200 lumen at gøre godt med Thumbs Up 
Proj: JVC DLA-X5000/ 156" AT 16:9 diy lærred/ AVR: Marantz Av7704/ BD: OPPO UDP-203/ L/C/R: JBL PRO 3252N/
Surr & Back: 6xJBL PRO 8320/ Atmos: 4xJBL Control 1/ Eff. Forstærker effekt: Ca. 2800 W
Til top
Zamenhof Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 06-Maj-2006
Point: 41
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Zamenhof Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2012 kl. 16:26
Tak for et godt input. Jeg er også mest til det grå lærred,
men jeg synes bare, at jeg har læst, at man mest brugte dem før i tiden.

Projektoren kan jo vise 3D, så der er ikke råd til at klatte for mange lumens væk.
Men som du siger, kan jeg jo gemme de store 3D-film til, når det er helt mørkt udenfor.

Redigeret af Zamenhof - 20-Maj-2012 kl. 16:27
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Just Curious Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2012 kl. 19:06
Hvis du køber via nettet så har du jo 14 dg. returret - bare sådan hvis du skulle fortryde købet - det koster naturligvis returporto - eller hvis du bor i nærheden af Lyngby kunne du også overveje at kontakte John fra Qualityscreen - han er en fornuftig (ejer) sælger, der ikke helmer før du er tilfreds.

Nu har jeg ikke set din projektors billedkvalitet med egne øjne - men efter at have læst de forskellige tests som er lavet om den, ser det ud til at du har købt dig en stjerne til prisniveauet.

Det er nok klogt at sætte den optimalt op til 2D visning, hvis man da ellers skal tro de fleste brugere herinde af 3D udstyr, som efter et stykke tid kun bruger 3D funktionen til at imponere venner og bekendte, da det vist for det meste kun er irriterende at se film med.

Men stort held og lykke med den - og så ville det være fedt at høre hvad du syntes om den, da jeg selv overvejer indkøb af samme model.

Proj: JVC DLA-X5000/ 156" AT 16:9 diy lærred/ AVR: Marantz Av7704/ BD: OPPO UDP-203/ L/C/R: JBL PRO 3252N/
Surr & Back: 6xJBL PRO 8320/ Atmos: 4xJBL Control 1/ Eff. Forstærker effekt: Ca. 2800 W
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2012 kl. 19:29
Under langt de fleste forhold, bliver der i dag, som du selv er inde på, anbefalet hvid dug. Det er noget sludder, hvad Just Curious skriver, at en hvid dug ikke kan hamle op med hans i mørke. Moderne projektorer leverer i dag et sort-niveau, der er langt bedre end blot nogle få år tilbage.
De 2200 lumen er der jo ikke efter en kalibrering, og når der køres i cinema-mode...
Mit råd er: Køb du roligt et hvidt lærred og glæd dig blot over de gode billeder...
Til top
Therock Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juni-2011
Sted: Randers
Point: 581
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therock Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2012 kl. 08:52
Hej,

Jeg har også Greyline 0,8 Gain.. Og det fungere perfekt med min BenQ w6000 i forhold til hvid gain 1.0. Har fået et, i mine øjne et langt bedre og meget roligere billede ved at at bruge gråt lærred.

Det har i hvertfald haft en stor effekt på mit setup, skal selvfølgelig ikke kunne sige hvordan det virker på din Påtænkte Epson

Bare til info

Redigeret af Therock - 21-Maj-2012 kl. 08:53
Stereo: | Dali Mentor 1 | 2 x Dali Mentor Sub | Denon 4311 | Cambridge Audio Azur 851W |
Video:| LG CX 65" |
Til top
submaniac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 13-Oktober-2007
Point: 471
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér submaniac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2012 kl. 09:31
Jeg bruger en grå dug. De påstår det er gain 1.0 - aner det ikke men det fungerer fint. I en stue med hvide vægge og ikke 100% lyskontrol hjælper det på sortniveau. Jeg må knibe øjnene fra mørk til lys scene så mangler hvert fald ikke lysoutput selvom det er en grå dug.

Mine "black bars" er også en anelse mørkere end hvad de ellers ville have været til et punkt hvor man ikke ligger mærke til dem i 21:9 film.

Jeg har haft hvide lærreder før, men i en normal dansk stue med hvide vægge, har jeg personligt altid fået det bedste resultat med et gråt lærred.
Til top
Therock Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juni-2011
Sted: Randers
Point: 581
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therock Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2012 kl. 10:14
Oprindeligt skrevet af submaniac submaniac skrev:

Jeg bruger en grå dug. De påstår det er gain 1.0 - aner det ikke men det fungerer fint. I en stue med hvide vægge og ikke 100% lyskontrol hjælper det på sortniveau. Jeg må knibe øjnene fra mørk til lys scene så mangler hvert fald ikke lysoutput selvom det er en grå dug.

Mine "black bars" er også en anelse mørkere end hvad de ellers ville have været til et punkt hvor man ikke ligger mærke til dem i 21:9 film.

Jeg har haft hvide lærreder før, men i en normal dansk stue med hvide vægge, har jeg personligt altid fået det bedste resultat med et gråt lærred.

Yes, det med black bars er en yderlig gevinst ved greyline
Stereo: | Dali Mentor 1 | 2 x Dali Mentor Sub | Denon 4311 | Cambridge Audio Azur 851W |
Video:| LG CX 65" |
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Just Curious Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2012 kl. 11:42
Sludder eller ej - må jeg sige at der er intet som 12 års erhvervserfaring i branchen der ikke gentagne gange har bevist at gray er et sikkert hit når lysforholdene er til det.

Man går jo heller ikke i biffen med forventningen om at lyset i lokalet kun er nedskruet til "hyggeniveau" vel? 
(næææ der skal sku være kulsort så man kan se hvad man har betalt for)

Det er helt korrekt at de nyeste projektorer leverer et betydeligt bedre sortniveau i eco / cinema mode, men selv med det faktum, kan du ikke afvise at et gray lærred hjælper gevaldigt på slutresultatet både i kalibreret eller lige ud af boksen - resultatet er indiskutabelt, hvis du selv har observeret forskellen og ikke bare som flertallet herinde hælder ud af sin "store viden" vha. andres internet eller fagblade tests. 

Zamenhof: Der er intet der kan overskygge DIN personlige oplevelse af slut produktet opsat på din egen væg og selv om det kan være en lang proces er det "skide skægt hele vejen" (næsten) - men tro mig når jeg siger at med gray "går du ikke galt i byen" spørg de forskellige leverandører om vareprøver - de koster normalt lidt, men det er godt givet ud i det lange løb Geek

Det er trods alt dig der (gerne dagligt), skal få "ståpels !!" når du oplever at dine massivt beskattede "lommepenge" manifesterer sig i en projektor løsning der til pengene performer optimalt i din hjemmebiograf.  Big smile  

Redigeret af Just Curious - 21-Maj-2012 kl. 12:32
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2012 kl. 12:32
Oprindeligt skrevet af Just Curious Just Curious skrev:

Sludder eller ej - må jeg sige at der er intet som 12 års erhvervserfaring i branchen der ikke gentagne gange har bevist at gray er et sikkert hit når lysforholdene er til det.

Man går jo heller ikke i biffen med forventningen om at lyset i lokalet kun er nedskruet til "hyggeniveau" vel? 

Det er helt korrekt at de nyeste projektorer leverer et betydeligt bedre sortniveau i eco / cinema mode, men selv med det faktum, kan du ikke afvise at et gray lærred hjælper gevaldigt på slutresultatet både i kalibreret eller lige ud af boksen - resultatet er indiskutabelt, hvis du selv har observeret forskellen og ikke bare som flertallet herinde hælder ud af sin "store viden" vha. andres internet eller fagblade tests. 

Det er bestemt ikke "indiskutabelt" at en grå dug er bedre, slet ikke i et mørklagt rum. Essensen i en grå dug er at man sænker lysstyrken, både for indfaldslyset og for projektorens lys. Hvis man har lys nok i projektoren (hvilket ikke nødvendigvis kan læses ud af specifikationerne), så giver en grå dug en gevinst. Men har man ikke dét, så er det bestemt ikke uden omkostninger at vælge en grå dug. Et for mørkt billede er lige så skidt som et udvasket sort-niveau. Derfor kan man ikke sige at en grå dug altid er bedre.

Det der undrer mig lidt, er at du anbefaler ordentlig mørklægning, OG grå dug. Normalt er gevinsten ved en grå dug at du mindsker indfaldslysets påvirkning af billedet, dvs jo ringere mørklægning, jo større gevinst ved en grå dug. I et teoretisk perfekt rum, er der ingen kontrast-forbedring overhovedet ved en grå dug, bare lavere lysstyrke.

800 lumens på gain 1.0 giver, i et teoretisk perfekt rum, nøjagtigt det samme som 1000 lumens på gain 0.8.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Just Curious Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2012 kl. 13:19
Jeg mener ikke at jeg har anbefalet 100 % mørklægning men derimod taget hensyn til Zamenhofs muligheder der i den grad ligner min egen virkelighed, samt det faktum at der er rimeligt lang vej op til hvide kvalitet lærreder med ISF godkendelse der kan honorere samme forventning til billede gengivelse som et billigere gray kan. (forskellen er mere end 10.000 kr. i indkøb) ligeledes gør jeg opmærksom på at det er mine egne erfaringer efter at have installeret mere end 900 lærreder, skoleklasser, udstillinger, mødelokaler, auditorier og (hjemme) biografer samt alt det løse - så lidt erfaring tror jeg nok jeg kan påberåbe mig.  Nemlig praktisk erfaring !!
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2012 kl. 13:27
Oprindeligt skrevet af Just Curious Just Curious skrev:

Zamenhof: Der er intet der kan overskygge DIN personlige oplevelse af slut produktet opsat på din egen væg og selv om det kan være en lang proces er det "skide skægt hele vejen" (næsten) - men tro mig når jeg siger at med gray "går du ikke galt i byen" spørg de forskellige leverandører om vareprøver - de koster normalt lidt, men det er godt givet ud i det lange løb Geek

Det er trods alt dig der (gerne dagligt), skal få "ståpels !!" når du oplever at dine massivt beskattede "lommepenge" manifesterer sig i en projektor løsning der til pengene performer optimalt i din hjemmebiograf.  Big smile  

Jeg har virkelig brudt min hjerne mange gange med om dette kan være rigtigt.

Hvis man har lys stue, som jeg har, og man slukker alt lyset og ruller skodderne for, så der er helt mørkt, vil man efter min erfaring få et billede med ret grå "sort" med et hvidt lærred. Det bliver vi næppe uenige om, men hvis man bytter til et gråt lærred under de samme omstændigheder (ikke laver noget om i stuen og mørklægger helt), vil man efter hvad jeg kan resonere mig til, få et billede med mørkere "sort", men man får også en mørkere hvid da skærmen reflekterer mindre.
Da rummet nødvendigvis må reflekterer præcis lige så mange % af billedets lys tilbage på skærmen, som det hele tiden har gjort må nettoeffekten blive at kontrastniveauet er præcis det samme som før. Ikke?

Sort er ganske vist knapt så grå, og det er jo godt, men jeg har svært ved at se at man opnår andet ved en grå skærm end hvad man ville kunne opnå ved at sætte et gråt filter foran optikken. - I hvert fald hvis dene eneste lyskilde i rummet er projektoren selv.

Nu har jeg ikke selv prøvet så det er muligt at jeg er galt på den...

MVH

Redigeret af tvkartoffel - 21-Maj-2012 kl. 13:30
Til top

Besvar Besvar Side  123 5>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu