|
Stereolab's stuebio med AT-lærred |
Besvar ![]() |
Side 123 8> |
Forfatter | |
Stereolab ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 27-Januar-2012 Status: Offline Point: 797 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 01-Juni-2012 kl. 05:30 |
Velkommen til Stereolab's stuebio med AT-lærred Jeg bor pt i USA i forbindelse med arbejde men forventer at vende hjem til Danmark i September 2012. I denne tråd kan du indtil videre følge mine overvejelser og planlægningen af en ny hjemmebio til en lille lejlighed. Da rummet ikke er dedikeret til bio, men en stue, vil det i høj grad handle om at træffe de rigtige kompromiser. Oversigt: Side 1: Valg af akustisk transparent dug. Side 2: Skitse af rummet, 95" 16:9 lærred. Side 3: Ny skitse af rummet, 103" 2.35:1 lærred. Side 4: Forløbig udstyrsliste. Side 6: Surround pre/pro tilføjet. Side 7: Målemikrofon tilføjet. Originalt indlæg 01-06-2012: Har kigget lidt i en rapport(/salgsmateriale) fra Brawn Consulting lavet for Stewart Filmscreen hvor de sammenligner en unavngivet AT-vævet dug med StudioTek 130 og Firehawk. De sidstvævnte to med mikroperforering. I mørke omgivelser opgives følgende resultater: MGCO3 Woven AT StudioTek FireHawk Reflectance Std.: Fabric: 130 ANSI Black: <.5 FL .42 FL .61 FL .39 FL ANSI White: 72.9 FL 52.31 FL 86.34 FL 81.6 FL Contrast Ratio: 145:1 125:1 142:1 173:1 Altså er den vævede dug under industri-standarden. De laver også testen i ambient light og der ser det selvfølgelig helt dårligt ud for den vævede dug (http://www.stewartfilmscreen.com/residential/resources/wp_perforated_screens/wp_perforated_screens_residential.pdf). Mit rum kan 100% mørkelægges, men har hvidt loft, mens siddevæggene muligvis bliver sorte vha. gardiner. Det skal nævnes at der er forholdsvist højt til loftet (hvis det har nogen betydning), og film ses uden lamper tændt. Da jeg kommer til at sidde tæt på dugen (2.5-3.5 meter) er mikroperforrering udelukket, samt de fleste vævede duge på markedet. Den eneste mulighed der er tilbage er Screen Excellence Enlightor 4k (som jeg umiddelbart kan se det)? Er der nogen der har en idé om Screen Excellence Enlightor 4K vil fungere i mine omgivelser? Eller er det totalt no go? Hvis jeg har forstået det rigtigt virker Enlightor 4K vel bare som en almindelig hvid dug (dog med AT-funktionalitet, og et marginalt lavere gain)? Jeg har forresten ikke kunne finde nogen steder hvor der står hvor langt man skal placere højttaleren fra lærredet. Er 3-5 cm nok? Mikroperf kræver 30 cm til orientering. Nu blev flere af spørgsmålene rimeligt specifikke for Englightor 4K, men andre bud på lærreder er meget velkomne. Redigeret af Stereolab - 24-Juni-2012 kl. 03:57 |
|
![]() |
|
p.las ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4156 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Bortset fra de lyse vægge , var jeg der jeg var for ca et halv år siden. Jeg vil sige at enlighter dugen fungere lige så godt som andre gode hvide dug. Man fatter ikke at det at det er en AT dug. Selv med lyset tændt uden lys fra projektoren er det simpelhen umuligt at se huller - de er så små at man ikke kan se dem selv fra en halv meters afstand. Overfladen fra dugen ligner noget man ser på en våd serviet. jeg syntes at det er meget svært at forklare. Men faktum er at det ikke ligner en AT dug uanset hvor tæt du er på. Så dit valg er i virkeligheden ret enkelt. Enlighter 4K........du vil blive imponeret. Det blev jeg i hvertfald - og er det stadig . edit - 5cm fra lærredet er ingen problem Redigeret af p.las - 01-Juni-2012 kl. 09:32 |
|
![]() |
|
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Nu er der jo meget andet end kontrast, som udgør et godt lærred. Hvis man skulle bruge disse målinger til at afgøre kvaliteten af lærrederne, så skulle en Firehawk jo også være klart bedre end en Studiotek. Det er den ikke, den er bare anderledes. Jeg synes ikke dine forhold lyder specielt slemme, så jeg mener ikke du bør gå specifikt efter et lærred med gain. Hvis du har lys nok (edit: I projektoren forstås), så synes jeg afgjort du skal gå efter 4K dugen. Dét jeg har set hos p.las er MEGET overbevisende. DISCLAIMER: Jeg forhandler både Stewart og Screen Excellence.
Redigeret af Otto J - 01-Juni-2012 kl. 07:17 |
|
![]() |
|
Stereolab ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 27-Januar-2012 Status: Offline Point: 797 |
![]() |
|
![]() |
|
Du har bestemt ret mht lærrederne. Kontrasten er bare en af overvejelserne. Hvad er lys nok? Tænker 2.1 meter bredt 2.35:1-lærred. Throw ratio omking 1.4. Hvor mange lumens skal projektoren så kunne levere for et godt resultat? |
|
![]() |
|
Har fundet følgende ligning:
fL=(lumens*screen gain)/SqFt of the screen Mener at kunne huske at omkring 20 fL er et godt tal? SqFt of the screen = 2.1m * 2.1m / 16*9 * (3.28 feet/m)^2 = 26.69 SqFt Screen gain = 0.9 (antaget) lumens = fL*SqFt/Screen gain = 20 fL * 26.69 SqFt / 0.9 = 593.11 lumens Altså, hvis jeg ikke har regnet forkert, kræver det 593 lumens ud af projektoren for 20 fL. Kan læse mig til (på projectorreviews.com) at JVC DLA-X30 (RS45) kan levere 892 lumens efter kalibrering (i best mode). Så den projektor vil være et fint valg til mit brug? |
|
![]() |
|
tvkartoffel ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1998 |
Her er lidt at gå i krig med:
Jeg får det samme som du gør så jeg tror du har regnet rigtigt. 20fl er ret meget. Det svarer til 20fl x 3,43 = 68,6cd/m2. Man kan godt leve med en hel del mindre. Det giver dog god plads til at lampen mindsker i lysstyrke med tiden, så det er fint. Ellers skal du tage tage tallene fra projectorcentral med en hel håndfuld salt da det er som regel er meget utydeligt hvad der egentlig menes med "best mode". MVH
Redigeret af tvkartoffel - 02-Juni-2012 kl. 19:21 |
|
![]() |
|
Tak for linket!
![]() |
|
![]() |
|
OK, prøver lige igen efter at have læst Ottos indlæg i linket ovenfor.
Lumens = lysstyrke i cd/m2 x pi x lærredets areal i m2 / lærredets gain Den idelle lysstyrke er 41 cd/m2 Lærredets areal = 2.1 m * 2.1m / 16 * 9 = 2.48 m2 Lærredets gain = 0.9 (antaget) Lumens = 41 cd/m2 * pi * 2.48 m2 / 0.9 = 354.93 lumens Da jeg planlægger et throw ratio på 1.4 bruges der ikke zoom og derfor kan jeg vel regne med at der ikke er noget tab der. Over projektorlampens levetid kan et lystab på 50% forventes. Altså kræver det en projektor der kan levere omkring 710 lumens kaliberet ved ny lampe. Hvis jeg ellers har regnet rigtigt denne gang og hvis man kan stole på projectorreviews.com så kan JVC DLA-X30 med sine 892 lumens fungere fint til min opsætning. Lyder det fornuftigt? Noget andet jeg har spekuleret lidt over er: I et CIH setup hvor man bruger zoom-metoden vil man vel have forskellig lysstyrke i 16:9 og 2.35:1. Umiddelbart ville jeg forvente et lysstærkere billede i 16:9, da det har mindre areal, men på den anden side så zoomer man og taber derved lidt lysstyrke. Er det nødvendigt med 2 kalibreringer? |
|
![]() |
|
tvkartoffel ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1998 |
Det ser fornuftigt nok ud. Jeg kan ikke forestille mig at den projektor ikke skulle have lys nok til et 210cm bredt lærred. - Det giver ca. 95" diagonalt. Nu har jeg ikke tidligere regnet på CIH med zoom, men hvis du vil dét, så tror jeg ikke du kan bruge dine beregninger da du skygger en del af projektorens lys væk med de sorte bjælker (som er uden for lærredet). Prøv at se om ikke dette ser rigtigt ud? Lad os sige at du vil have et lærred der er 1m højt. Med et 1:2.4 scopelærred vil det være 2.4m bredt. og have et areal på 2,4m2. Hvis projektoren har f.eks 500 lumen ved min. zoom (bredest muligt billede) som du skal bruge ved scopefilm så vil du ikke kunne udnytte alt lyset da en del af det er uden for lærredet. Jeg orker ikke lige skrive regnestykket, men jeg får det til ca. 26% der er uden for lærredet. Så har du kun 370 lumen tilbage at gøre godt med på dit 2.4m2 lærred. Det får jeg til ca 44 cd/m2 reflekteret lys ved gain 0,9. Til gegæld er dit 16:9 billede nu kun 1m højt. Det giver at billedareal på 1,77m2 og projektoren kan levere alt lyset til lærredet (500 lumen minus det der går tabt ved at zoome). Hvor meget der går tabt skal jeg ikke kunne sige præcis, men jeg ved at min epson projektor taber omkring 35% ved fuld zoom, så lad os anslå 15% tab. Det give 425 lumen til 1,77m2 lærred. Det får jeg til 69cd/m2 ved gain 0,9. Der er altså ret stor forskel på den reflekterede lysstyrke alt efter om man ser 16:9 eller scope med zoom metoden. - I hvert fald efter hvad jeg lige kan beregne. Jeg tror nok JVC projektoren har en manuel iris der kan stilles til at afpasse lyset, emn jeg ved ikke om den kan bruges med sammen med hukommelsen til zoomfunktionen. Har den lille JVC i det hele taget motorzoom med hukommelse? MVH
|
|
![]() |
|
I min beregning er tænkt et 2.35:1 format lærred, der er 2.1 meter bredt. Da jeg regner lysstyrken lader jeg som om det er et 2.1 meter bredt 16:9 format lærred. Så udregningen burde stadig være god. Eller er der noget jeg misforstår?
Ja, den lille JVC skulle gerne har motoriseret zoom memory: "All new JVC Procision projectors add a Lens Memory function with three memories that allow those settings to be stored for different picture formats. This makes it easy to view multiple picture formats, such as 16:9 HDTV and Cinemascope movies, at a constant image height on a Cinemascope screen, without any annoying black bars." Så er spørgsmålet om den manuelle iris kan programmeres sammen med lens memory funktionen, det ved jeg ikke. |
|
![]() |
|
Hvis du regner dit 2,1m brede lærred som et 16:9 lærred, selv om det i virkeligheden er 2.35:1 så holder din lysstyrkeberegning for det tilfælde at du ser scopefilm, men tænk lige over hvor lille et 16:9 billede du så får. Jeg får det til 72" diagonal. Det sku ikke meget, men det bliver til gengæld lysstærkt ;-) Nu ved jeg ikke om det betyder noget, men scopefilm på TV har teksterne nede i den nederste sorte bjælke (uden for et scope lærred). Det har jeg set flere brokke sig over. Det er heller ikke alle blu ray afspillere der kan flytte teksterne op i billedet. Jeg vil sige at du bør overveje det nøje inden du vælger et scopelærred. Specielt hvis det ikke kan være større end 2,1m. MVH
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123 8> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |