recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NAS til multi-users
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

NAS til multi-users

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Bravooskar Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 17-Juni-2012
Sted: Svendborg
Status: Offline
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bravooskar Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: NAS til multi-users
    Sendt: 17-Juni-2012 kl. 19:50
Hej alle.

Ja igen et NAS spørgsmål. Men dog er dette lidt ud over det sædvanelige.

Jeg er om bord på et skib, hvor vi ønsker en NAS server til besætningen. Den skal bruges til film, musik og billeder. 
Inden jeg bliver lynchet skal jeg sige, at vi har lov til at fremvise og udlåne filmene til skibets besætning. Det er en aftale Handelsflåden Velfærdsråd har med filmselskaberne, hvor vi får lov til at udlåne film til besætningen og fremvise dem på storskærm. Aftalen gælder i et år pr. film og derefter skal den destrueres. Musik bliver kun licensfri musik og billede bliver besætninges egne. Så der er ingen problemer med rettigheder og deslige.

Tilbage til spørgsmålet. Vi er 13 personer om bord og vi har et godt trådløst N-net i skibet. Når vi er flest på, er vi ca. 8 - 10 personer på. Filmene skal rippes i et format, hvor det bliver nemmest for serveren at streame det. Det er kun DVD-film vi får, så det sætter også en begrænsning i kvaliteten. 
Men hvilken NAS vil I foreslå til dette?. Vi har selv kigget på Synology DS411 http://www.edbpriser.dk/nas-lagringsserver/synology-disk-station-ds411-id-5339803.aspx Men vi kan ikke blive klog på, om den kan trække 8 bruger der ser film. 

En anden del af spørgsmålet er også, hvilket format er bedst at rippe DVD'erne I? Det bliver kun computere og tablets der kommer til at kunne streame det. Vi har kigget på DVDFab. Men hvad er bedst. ISO, MKV...... eller lignende...?

RAID opsætningen. Hvilken RAID vil I anbefale? Her tænkes også på bedst mulig afvikling af filmene.

Håber I kan give et kvalificeret foreslag på ovenstående.

Mvh

Bravooskar
Til top
Bravooskar Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 17-Juni-2012
Sted: Svendborg
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bravooskar Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2012 kl. 07:39
Op igen :)
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Point: 1259
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2012 kl. 08:20
NAS'en kan godt levere til 8 brugere der ser film, men det vil kræve at i benytter et kablet netværk. På det trådløse deles man om den samlede forbindelse, så her vil i nok hurtigt ramme nogle begrænsninger når der er mange på (på samme accespoint).

/ask
Til top
Candyman Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 19-Maj-2012
Sted: Aarhus, Danmark
Point: 24
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Candyman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2012 kl. 00:30
I skal gå efter en lidt større NAS fra Qnap en af dem med 8 harddiske i et raid. Det der gør disse lidt større NAS dyrere er at de har indbygget en kraftig processor og mere ram. Samt netdelen er dedikeret til at køre hurtigt.

Der findes masser af billige NAS bokse på markedet der kun kan køre med dataoverførsel på ca. 50-70 Mb i sekundet, hvor den ovennævnte kører med 220 Mb i sek.

At påstå at en langsom SOHO NAS (og det er der mange der er) kan afvikle film fra 8 forskellige brugere på samme tid er noget vrøvl. Til professionelt IT bruger man helt andet hardware med specielle SAS raiddiske i og controllere monteret, men det er så dyrt at det vil være uinteressant for de fleste.

Check hastigheden på de NAS du overvejer og regn med 50 Mb i sek. pr. bruger der ser film.

Alternativet er at bygge din egen filserver og sætte på skibets netværk men regn med en pris på mindst 20.000 kr med software licenser og hardware.
PCH C200, C300, Oppo BD-P93, Onkyo NR-TX1009, Samsung 55" Smart TV, Epson EH-TW5500, 120" screen, Wired cat. 6 network, Qnap TS410 NAS.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2012 kl. 08:52
Ja, det skal ikke være de mindste NAS. Men at regne med 50Mb/s per bruger er nok lidt i overkanten når OP snakker om DVD kvalitet film.

Jeg vil umidelbart tro at de hurtigere for problemer med deres net hvis de investerer i en større NAS.

/ask
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Candyman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2012 kl. 21:23
Hej

50 Mb pr. sekund var ud fra at man også kunne streame Blu-ray - skibe er jo moderne nu om dage Smile

En større NAS giver ikke netværksproblemer??? Den virker på samme måde som de små den er bare mere tolerant overfor diskfejl og kører væsentligt hurtigere.

Prøv at kopiere data til din NAS med et kopiprogram der viser hastigheden som filerne flyttes med f.eks. det gratis TeraCopy som er hurtigere end Windows indbyggede. Hvis du f.eks. flytter data med 50 Mb i sekundet så prøv samtidigt at kopiere noget andet fra den samme NAS eller skriv til den. Hastigheden kan alt efter hvilken NAS du har nemt blive halveret, prøv så at starte en tredje og fjerde process op, jeg tror du bliver overasket over hvor meget det påvirker hastigheden (der er stadigvæk langt til de 8 samtidige brugere). Hvis din SOHO NAS klarer det og stadigvæk kan streame en videofilm vil jeg gerne vide hvad det er for en model - for så er jeg køber næste gang jeg mangler en.

Det segment af NAS markedet der er beregnet til hjemmebrug er ikke specielt hurtige fordi producenterne udemærket godt ved at alm. mennesker hellere vil spare penge. Til en multiuser installation som den på skibet kan man vælge imellem at gå op i semiprof udstyr eller have utilfredse brugere.
PCH C200, C300, Oppo BD-P93, Onkyo NR-TX1009, Samsung 55" Smart TV, Epson EH-TW5500, 120" screen, Wired cat. 6 network, Qnap TS410 NAS.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2012 kl. 07:44
Oprindeligt skrevet af Candyman Candyman skrev:

En større NAS giver ikke netværksproblemer??? Den virker på samme måde som de små den er bare mere tolerant overfor diskfejl og kører væsentligt hurtigere.

Det var selvfølgeligt en fejl formulering. Det jeg mente var at de nok rammer loftet for deres net hurtigt, og muligvis før NAS'ens performance er begrænsende (specielt ved de store).

Oprindeligt skrevet af Candyman Candyman skrev:

Prøv at kopiere data til din NAS med et kopiprogram der viser hastigheden som filerne flyttes med f.eks. det gratis TeraCopy som er hurtigere end Windows indbyggede. Hvis du f.eks. flytter data med 50 Mb i sekundet så prøv samtidigt at kopiere noget andet fra den samme NAS eller skriv til den. Hastigheden kan alt efter hvilken NAS du har nemt blive halveret, prøv så at starte en tredje og fjerde process op, jeg tror du bliver overasket over hvor meget det påvirker hastigheden (der er stadigvæk langt til de 8 samtidige brugere). Hvis din SOHO NAS klarer det og stadigvæk kan streame en videofilm vil jeg gerne vide hvad det er for en model - for så er jeg køber næste gang jeg mangler en.

Ja, der vil klart kunne opstå problemer. Kører med en synology DS712+´og har lige pt 5 HD streams kørende samtidigt uden problemer. Jeg kan desværre ikke starte flere samtidigt lige nu, idet jeg kun har 3 enheder der kan læse filerne og min bærbar begynder at kaste op ved mere end 3 samtidige streams. Der er dog stadigt et stykke op til 8 streams.

/ask
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Candyman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2012 kl. 21:20
Hej Jakob
Jeg er faktisk ret imponeret af hastigheden på din Synology DS712+ Kan se at den har 1 Gigabyte ram og 1,8Ghz processor hvilket er imponerende for en "lille" NAS. Du kan få en 4 disks Qnap med 2 Ghz processor for 4200 kr. men de fedter med rammen der er kun 500 Mb. Din Synology bruger garanteret rammen som extern writecache som på en rigtig raidcontroller siden den er så hurtig, er der batteri backup af rammen i den og hvilke harddiske har du hældt i den?

Giver dig dog 100% ret i at de ikke får 8 samtidige brugere til at kunne streame på det trådløse medmindre de kører med de nye routere der har 2 frekvensbånd så det er dobbelt op med båndbredden.
Men der er sikkert en flaskehals et eller andet sted. Et er teoretiske hastigheder noget andet er real life LOL
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Point: 4951
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2012 kl. 18:38
Man kan jo næppe komme over den teoretiske maksimale overførselshastighed på 125 MB i sekundet for Gigabit Ethernet, medmindre man har en form for kompression eller bundler 2 netværksforbindelser.

Spørgsmålet er om 8 brugere der trækker 15 MB i sekundet kan deles af en SoHo NAS hurtigt nok. Det er jo ikke synkron disk tilgang, når man har 8 brugere på samme tid. Så jeg tvivler på at de små kan klare det. Måske er løsningen 3 små NAS med samme film på alle, frem for 1 stor. Så har i også en vis form for redundans hvis den ene skulle stå af midt i stillehavet Wink

Jeg mener man kan få dem til at stå og spejle på hinaden, så filmen kun skal lægges ind ét sted.

Redigeret af Cyberguyen - 02-Juli-2012 kl. 18:43
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Point: 3850
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kim.t Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2012 kl. 18:43
Nogle af de størrer Synology NAS har faktisk 2 netværkskort. Har ikke lige gidet google hvilke modeller det er.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Point: 4951
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2012 kl. 18:58
Kan godt se at Synology har Link Aggregation på nogle af deres modeller. Så skal man bare have en intelligent switch og en masse diske i for at opnå en hurtig asynkron tilgang.

Det er nok en god ide at lave det RAID 5 og så have en ekstra disk liggende på skibet til når den går.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2012 kl. 07:36
Ja, 2 SOHO NAS ville nok kunne klare det, og hvis de så kan sættes op til at spejle hinanden ville det være nemt at finde filmene.

Nu spørger jeg af ren nysgerrighed, hvordan sikrer man sig så at brugerne bliver koblet på den NAS med mindst belastning? Eller vil det praktiske nemmeste bare være at give adgang for 4 brugere til hver NAS?

De større QNAP har i øvrigt også Link Aggregation, men jeg har faktisk ikke selv leget med at bruge det, da jeg indtil nu har klaret det fint ved at benytte et enkelt kabel. Hvad vil det egentligt kræve af en router for at udnytte link aggregation, og sikre at man sendes via den linie med mindst belastning?

Netværksgænsen på de 125MB/s er også i den grad værd at tage med i overvejelserne - hvordan er nettet på skibet skruet sammen, og vil det eventuelt være her flaskehalsen vil være, hvis hele trafikken f.eks skal igennem et enkelt kabel inden det når frem til brugerne?

/ask
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu