recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Windows 98 sammen med XP?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Windows 98 sammen med XP?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7883
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Windows 98 sammen med XP?
    Sendt: 29-Juni-2012 kl. 06:43
Hej.
 
En af mine venner fra bueskydning spørger om man kan installere 98, sammen med (i baggrunden af) Winows XP? Det er et eller andet med at han vistnok har et lego samlesæt af en eller anden slags som fjernstyres fra computeren, men programmet virker kun med Windows 98. Det er selvfølgelig ældre sager, men det er nu ligemeget.
 
Kan man køre både 98 og XP på samme computer? For at installere 98'eren på XP computeren skal han da bruge en 98 installations CD?
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2012 kl. 07:23
Ja det kan man. Du kan oprette næsten alle OS i en virtuel maskine. Eksempelvis med VMware's virtualiseringssoftware der, hvis du ser godt efter på hjemmesiden, kan fås gratis til test og privat brug.

Og ja du skal bruge et medie, ganske som ved alm. installation.

BS
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7883
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2012 kl. 08:00
Ok - og hvordan gør man det så? Forklaringen skal helst være rimeligt til at forstå step by step, da det ikke er mig selv der skal gøre det, men én der ikke ved så meget om computere.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1203
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2012 kl. 08:35
Har han prøvet at køre programmet i "kompatabilitets tilstand" for windows 98?
Dette gøres ved at højreklikke på programmet, vælge egenskaber, derefter kompatabilitet og her kan man så vælge windows 98.

/ask
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7883
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2012 kl. 08:53
Det ved jeg ikke, men jeg kan da prøve at foreslå det.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9332
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2012 kl. 09:38
Virtuelbox kan også benyttes, det er gratis
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7883
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2012 kl. 09:53
Jeg tror det skal være så lavteknologisk som muligt. Han er pensionist og gider generelt ikke at sidde foran computeren. Men hvis det regner og der ikke er andet at lave, kan han godt finde på det.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9332
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2012 kl. 10:03
Download Virtuelbox / vmware. Installer det.
Klik på det, vælg opret ny server. Vælg win98, indsæt win98 cd. Vælg ok 5-6 gange. Det er alt

Du kan selv prøve på din egen maskine evt med win8 eller en Linux version
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7883
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2012 kl. 10:22
Lyder som en mulighed for ham at prøve - Mnjaaaaeee måske, det afhænger lidt af om han har Internet på den computer vi snakker om. Men ellers kan jeg jo måske downloade det til ham.
 
Men uanset så er det altså en måde hvor man kan installere win98 i baggrunden af winXP??
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9332
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2012 kl. 10:30
Vel nærmere forgrunden

Du kan på den måde have mange virtuel maskiner på den samme maskine.
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1203
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2012 kl. 10:49
Eneste hurdle: Hvordan snakker PC'en med lego-dimsen? Hvad type port benyttes?

/ask
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7883
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2012 kl. 10:51
Det afhænger vel af hvilken windows der er den primære installation....  Wink Men ok, så lad os sige ved siden af hinanden. Hvordan skifter man egentligt mellem de to styresystemer, når han vil bruge det program, der kun virker på 98?? Eller skifter man ikke - programmet finder selv ud af at åbne.
 
Det kan forresten godt være at jeg selv vil prøve det også alligevel. For jeg har et program, der virkede til og med Vista, men ikke på 7. Min gamle computer står ved siden af også tilsluttet den eksterne skærm, så når jeg en sjælden gang vil bruge programmet kan jeg tænde for den gamle computer. Men det ville være smartere hvis jeg alligevel kan installere programmet på min nye computer.
 
Kunne måske også løse min kollegas problem med 32 bit ACad på 64 bit Windows 7.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu