|
Spørgsmål til projectorcentrals calculator |
Besvar |
Forfatter | |
andje00
Bruger Oprettet: 01-Marts-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 58 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 01-Juli-2012 kl. 14:26 |
Hej
Jeg skal have lavet mig en hjemmebiograf, og i den forbindelse er jeg igang med at finde ud af hvilken projektor jeg skal købe. Jeg vil gerne have et billede på minimum 100". Jeg har et dedikeret rum til det, som jeg kan mørklægge 100%. Rummet har plads til at projektoren max kan komme ca 3,3 m fra lærredet. Der er kun 189 cm fra gulv til loft. I min research har jeg været inde og kigge på projectorcentral.com's calculator. Jeg har BenQ W1200 inde i overvejelserne, og i følge calculatoren vil jeg med en afstand fra projektor til lærred på 3,3 m kunne komme op på 106" lærred. Men det fremgår så, at det skal være 45 cm fra linsen til overkanten af billedet ved montering i loftet. 45 cm er ret meget, når jeg kun har 189 cm fra gulv til loft. Er de 45 cm bare en anbefaling, eller er det noget, der ikke kan afviges? Overvejer også Optoma HD23. Ifølge calculatoren kan den lige nøjagtigt komme op på 100" ved en afstand på 3,3 m. Går det ud over billedkvaliteten, at den er presset til det yderste, hvis jeg skal have den op på 100"? Har også hørt godt om Epsons TW3200, som i modsætningen til de andre to er LCD og ikke DLP. I projectorcentrals calculator, står der ikke noget om afstand fra linse til kanten af billedet ved LCD prjektorer. Hvad skyldes det? Hvilken af de tre projektorer, eller evt. en hel fjerde vil i anbefale mig at købe. Budgettet er på maks 8.500. På forhånd tak |
|
Bromberg
Super bruger Oprettet: 18-Februar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 292 |
Funktioner
Tak(0)
|
De 45 cm på Benq'en er offset, billedet bliver kastet 45 cm under projekter på den givne afstand. Du kan korrigere det ved at vippe projektoren opad, men så skal du korrigere billedet med keystone, som vil give et kvalitetsmæssigt dårligere billede, da der skal foregå en digital korrektion af det ellers trapezformede billede.
MVH |
|
kaizer
Guld medlem Oprettet: 08-Maj-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2350 |
Funktioner
Tak(0)
|
Umiddelbart vil jeg tro at de 45 cm. afstand fra linse til lærredets over- eller underkant skyldes w1200's offset. Lyset kommer ud af linsen i en vis vinkel, og da projektoren helst skal stå helt plan for at undgå brug af keystone, er afstanden ikke en rettesnor.
En mulig grund til at der ikke står nogen om afstand til over- eller underkant af lærred ved LCD projektorer, kan være at de fleste LCD projektorer der er på markedet nu har lens shift. (Det er muligt der findes nogle, men jeg kunne ikke komme i tanke om nogen). Gør du brug af denne, kan du flytte linsen og der er derfor ikke brug for "regler" om førnævnte afstand. Personlig ville jeg gå efter TW3200. Primært pga. lavere støjniveau og lensshift.
|
|
andje00
Funktioner
Tak(0)
|
Har du nogle erfaringer med sort-niveauet på TW3200? Jeg er vant til at se film på min Pioneer PDP LX-5090, som har et ret godt sort-niveau, så når man kan læse mange steder at DLP generelt har bedre sort-niveau end lcd, komer jeg lidt i tvivl om, om det vil være det rigtige at vælge en lcd projektor
|
|
tvkartoffel
Guld medlem Oprettet: 18-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1998 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg har en tw3200 og jeg har været til demo i HFK et par gange og set deres DLPmodeller i samme prisklasse. Hvad sortniveau er der ikke meget der skiller dem. I almindelige hjemmeomgivelser med lyse væggge vil der næppe være ret meget forskel på sortniveauet alt efter om du vælger en tw3200 eller en w1200. I forhold til et godt plasma (jeg har et panasonic PZ85) vil de begge være tydeligt ringere. Jeg kan ikke fortælle dig om en tw3200 er bedre eller ringere end en w1200 men ingen af dem er hverken særligt fantastiske eller påfaldende ringe.HFK er gået helt agurk i deres reklamer om dlp. Det er ret lamt eftersom man ved selvsyn i deres demolokaler kan konstatere at deres højtflyvende påsatnde om 100 % perfekt sortniveau, som forventet, ikke passer. Hvis man kigger på den tekniske dokumentation til en DLPchip vil man se at det reelle kontrastomfang ligger omkring 1:300 til 1:500 for en typisk en-chip dlp projektor. Meget langt fra perfekt...I mine øje er det største problem med LCD at der ofte er konvergens mellem de tre LCDpaneler. - Panalerne sidder ikke lige præcis der hvor de skal, hvilket kan give misfarvede skygger:
DLP har almindeligvis kun et panel og lider ikke af den dårligdom. Til gengæld blander DLP farverne på en måde der giver anledning til at nogen kan se såkaldte "regnebuer". Men kan ikke vide om det er et problem før man selv har set har set en DLP. Jeg kan ikke selv se regnbuer. Med dit rum vil den største udfordring nok være at finde en projektor der rent praktisk kan indpasses da de fleste af den ikke har lensshift. MVH
Redigeret af tvkartoffel - 02-Juli-2012 kl. 11:13 |
|
andje00
Funktioner
Tak(0)
|
Så er 3200´eren købt. Hvis den skal placeres i nærheden af loftet, kan jeg så kun bruge et projektorophæng hvor projektoren monteres så den vender på hovedet, eller vil jeg også kunne placere den på en højtsiddende hylde, hvor den vender den normale vej?
|
|
kaizer
Guld medlem Oprettet: 08-Maj-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2350 |
Funktioner
Tak(0)
|
Tillykke med den. Du burde kunne vælge begge muligheder, men du kan bruge denne side http://www.epson.com/alf_upload/landing/distance-calculator/ til at finde ud af placeringsmulighed. Du skal vælge den projektor der hedder PowerLite Home Cinema 8350. Jeg er næsten 100 % sikker på det er den amerikanske betegnelse for TW3200.
|
|
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |