|
Mediacenter primært til afspilning af film |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |||||
JohnP. ![]() Ny bruger ![]() ![]() Oprettet: 16-Juli-2012 Sted: København N Status: Offline Point: 5 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 16-Juli-2012 kl. 10:52 |
||||
Hej alle,
Jeg har pt en DVD-optager af ældre dato og en masse DVD-film på hylden. Jeg overvejer derfor at anskaffe mig et "mediacenter", altså et apparat der kan afspille mine DVD-film som filer og andre filmformater, jeg måtte komme i besiddelse af. Det er det primære for at kunne afspille forskellige filmformater. Jeg har ikke en NAS, og jeg har pt ikke bredbånd i lejligheden, men kun en dongle fra 3 med målt downloadhastighed på 2,5 ca..
Jeg har læst om Boxee Box, TviX (fx TVIX HD SLIM S1) og WD TV Live (Hub). Idet jeg ikke har en NAS og wifi i hytten, så er det umiddelbart nødvendigt med harddisk enten i selve maskinen eller både i selve maskinen og som USB, så det er nemmere at overføre fra min computer fx til maskinen. Umiddelbart vil jeg gerne undvære streamingtjenester og spare udgifterne til bredbånd i hjemmet væk, hvilket neutraliserer Boxee Box's ekstra features, og gør det til et dårligt køb for mig, medmindre jeg regner med at få bredbånd i fremtiden - korrekt? Jeg er i tvivl om, hvilken afspiller jeg skal vælge med mine behov. Jeg har læst en masse, men mange anmeldelser og tråde har lidt tid på bagen, så derfor vil jeg gerne anmode om eksperternes dugfriske og opdaterede meninger på området :) Jeg anvender pt ikke min optagefunktion på min DVD HDD-optager meget, men kan jeg få denne funktion med i en sådan maskine? Har læst lidt om, at det vist er muligt i TviX? Hvis jeg gerne vil have en USB HDD også, hvilken kan I så anbefale? Ekstra info: Jeg har et Samsung HD TV fra 6 serien Håber på jeres hjælp, så jeg kan få ordnet dette ferieprojekt! ![]() |
|||||
![]() |
|||||
Juleulven ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 28-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 484 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||
efter min mening køber du et "lille" mediecenter med et BD-drev i (læser).
Hertil køber du en NAS med 2-3 x 3TB harddiske også ripper du alle dine DVD/BD til NAS. hvis du kaster en TV-tuner på din HTPC og installere DVBViewer kan du også se fjernsyn og optage til din NAS. til afspilning af optaget/rippet materiale installere du XBMC (www.xbmc.org). Dette program håndtere UDEN codecs eller daemontools alle slags videoformater ....
Redigeret af Juleulven - 16-Juli-2012 kl. 11:35 |
|||||
![]() |
|||||
JohnP. ![]() Ny bruger ![]() ![]() Oprettet: 16-Juli-2012 Sted: København N Status: Offline Point: 5 |
||||
Tak for svar. Jeg er rimelig novice, så kæmper med at forstå..
Hvad vil en sådan løsning koste ca.? Jeg har ikke bredbån og wifi, så vil jeg ikke have svært ved at få udbytte af NAS? Kan man forbinde min computer med min afspiller, fx WD Live, uden bredbånd i hjemmet? Gennem en router/hub/switch, og hvordan fungerer det? |
|||||
![]() |
|||||
bluebucket ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 28-April-2007 Sted: Danmark Status: Offline Point: 212 |
||||
En NAS kræver, at du har et netværk i hjemmet (i dit tilfælde mellem din computer, mediaafspilleren i stuen og en NAS) . Du behøver ikke have bredbånd (Internet) for at have netværk, men det har man som regel. Netværket kan været kablet, eller det kan være trådløst (WiFi). For at få et netværk uden en Internet forbindelse skal du have investeret i enten en switch (til kablet netværk) eller en router, der som regel har switch og WiFi indbygget. Hvis du får bredbånd, følger der som regel en trådløs router med, som man kan bruge til netværket. Du bruger så NAS'en fra din computer lidt ligesom en harddisk. Som udgangspunkt tilgår du den ved at skrive f.eks. "\\NasNavn\DeltMappeNavn\Film" i din Explorer, men du kan også mappe NAS stien til et drevnummer, f.eks. kan "F:\" pege på "\\NasNavn\DeltMappeNavn". I medieafspilleren sætter du den op til at kigge på samme sti. Du behøver dog ikke et netværk, som du også selv skriver, for der findes forskellige mediaafspillere, hvor du enten smider en ekstern harddisk med USB eller USB stik i afspilleren eller du får en afspiller med indbygget harddisk i. Stort set alle afspillere har USB indgang, og de fleste kan afspille DVD ISO filer (som er et format du kan lægge dine DVD film ind på computeren på). En HTPC er en "almindelig" computer, som man som regel smider i et specielt kabinet til at have stående i stuen, og som man har installeret et media center program på, såsom Windows Media Center, XBMC, DVBViewer eller tilsvarende. Til dette kan man vælge installere en TV Tuner, så man kan se og optage TV. En HTPC vil koste en del mere end en medieafspiller boks og kræver lidt mere teknisk indsigt at få op at køre, men giver mange muligheder for at udvide efterhånden, som man finder ud af at man gerne vil flere ting. Jeg har selv både medieafspiller og HTPC (med en fælles NAS) derhjemme. Fordelene for medieafspilleren (en WDTV Live) er, at den bruger meget lidt strøm, virker ud af pakken og afspiller de fleste formater. Jeg er ikke så glad for brugergrænsefladen, som er lidt omstændig og "upæn". Fordelene ved HTPC'en (som kører Windows Media Center) er, at når den først er sat op, så kører den fint. Brugergrænsefladen er rigtig fin (kører en plugin som hedder MediaBrowser, som viser film med information og billeder). Ulemperne er, at det som nævnt er lidt mere omstændigt at sætte op (bla til at få til at virke med en fjernbetjening), det er dyrere og bruger noget mere strøm (alt efter hvilket hardware man har købt). |
|||||
I reject your reality and substitute my own!
Panasonic 42PX80 HTPC (Zotac GF9300-A-E, TerraTec H7) WDTV Live |
|||||
![]() |
|||||
Juleulven ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 28-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 484 |
||||
jeg kan sige, at en NAS, REciever, plasma, htpc, router, diverse forstærkere bruger ca. 80w når det er slukket/standby (netværket er altid tændt samtidigt med NAS).
tænder jeg så HTPC, Plasma og Reciever trækker jeg omkring 400w
|
|||||
![]() |
|||||
||||
Mange tak for jeres gode svar!
1) Forstår jeg det rigtigt, at jeg kan have en NAS stående, som kun er koblet til strøm og en router stående, som også er koblet til strøm, og så forbinde dem via (hvordan forbindes disse? Har I link, jeg kan læse?), og så kan jeg trådløst uden internet/bredbånd overføre film både fra CPU til NAS og afspille fra NAS over mediaafspiller? 2) Vil et netværk opsat fx som WiFi uden internet via en router være godt nok til formålet? Er det dårligere (læs: irriterende dårligt) ift. formålet (at overføre film fra CPU til NAS og afspille via mediaafspiller)? 3) Er kablet hjemmenetværk ikke bøvlet ift WiFi? Hvorfor IKKE vælge WiFi?
4) Jeg vil gerne undgå bøvlet med at skulle overføre fra CPU til ekstern HDD ved fysisk at flytte HDD til CPU og så koble den fysisk til mediaafspiller igen, hver gang jeg har nye film. Så netværk lyder jo gudegodt! Troede bare, jeg skulle have bredbånd. Hvilket grej vil I anbefale? Jeg ved intet om router til formålet og hælder indtil videre til WD TV Live. Hvis jeg har en NAS (med plads nok), er der så nogen grund til at have HDD internt i min mediaafspiller? (WD TV Live Hub fx) 1000 tak for hjælpen! :) |
|||||
![]() |
|||||
||||
NAS/TV/HTPC er grundlæggende ligeglad med du ikke har ADSL-modem forbundet til Router. Dog er der nogle funktioner der ikke vil virke pga den manglende internet. Bemærk lige, at forbinder du alle computere via lokalnetværk (kablet eller trådløst) og montere et USB-3G modem i en maskine kan du DELE den "modemforbindelse" med de andre computere/nas/tv på netværket.
kort fortalt jo ... kablet er mere bøvlet... men problemet med trådløst er, at det er ustabilt og langsomt sammenlignet med et 1gbps kablet netværk. hvis du f.eks vil "streame" fra NAS til HTPC med BD-materiale kræver det en kablet forbindelse.
a) Netværk er nærmest need-to-have. angående router så tror jeg med sikkerhed mange herinde gerne vil komme med kvalificerede bud ... men en router m/WIFI-N standarden og en switch m/4 x 1gbps porte er et absolut minimum efter min mening. b) bredbånd er ikke nødvendigt nej c) hvis man antager du køber en NAS (f.eks en 4-bay m/2 3TB harddiske til, at starte op på har du 3TB lagerplads i et spejl) så er der INGEN grund til en stor disk i din HTPC nej ... det er spild ... mange sætter her en SSD-harddisk på 64GB i ... Jeg har desværre ikke den store erfaring m/WD Live TV o.a i den stil... så pas her.
Velbekomme da ;-) |
|||||
![]() |
|||||
JordanDK ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 03-December-2009 Sted: Randers C Status: Offline Point: 2327 |
||||
En NAS kan man kalde en avanceret netværksharddisk(e), alt efter hvor stor den er, kan den indeholde flere diske. Den skal egenligt bare stå som storrage for det hele. Derfor vil det klart være bedst have netværkskabel på den fra router, da du kan gemme den i et skab hvis du har lyst og forudsat der er strøm derinde.
Routeren er den som laver hele hjemmenetværket, der gør den kan "snakke" med NAS, CPU som du kalder det og din medieafspiller. Hvilken router du bruger er i princippet lige meget, men hvis den har gigabit lan (netværk), så vil det være at foretrække. Så smider du et netværkskabel fra router til NAS og et netværkskabel fra router til medieafspilleren. Udover det, kan du med stor fordel have et ekstra netværkskabel stikke ud fra routeren. Hvis din CPU er en bærbar? Nogle routere kan du faktisk godt bruge mobilt net på via fx usb porten, så får alt dit udstyr internet når du er hjemme. Din CPU bruger du så til at rippe alle dine film med til fx iso format eller mkv. Mkv formatet fjerner menuer, ekstra materiale osv. Så man kun har film, lydspor og undertekst. Når du har rippet en film eller hvor mange du har lyst til på en gang, så tager du det løse netværkskabel fra routeren og smider i den CPU (stadig forudsat det en bærbar). Så flytter du alle film til NAS. Når de ligger der kan du se dem på din medieafspiller eller CPU, eller hvad du nu har som kan afspille film. Din medieafspiller behøves ikke have intern harddisk, når det er på den måde. Vil så sige til alle forslagene som er kommet, NAS er godt. Men prisen kontra fx bygge en medieserver er "dyr", pga udvidelses mulighederne ikke er store i en NAS og hvis du skal have en med meget plads koster den virkelig knaster. Du kan nemlig bygge en medieserver som bruger ca det samme i strøm som en NAS. Så kører med fx Windows Home Server (WHS), eller Ubuntu Server, en UnRaid server kan med fordel også bruges over en NAS. (Med det rigtig udstyr, kan man smide op til 38+2 Terabyte plads i en UnRaid Server) Udstyr uden harddiske, kan laves for omkring 3000,-. Der kan en NAS slet ikke være med. Edit: Jeg er langsom. ![]() Redigeret af JordanDK - 16-Juli-2012 kl. 20:17 |
|||||
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub
Mess with the best, die like the rest. |
|||||
![]() |
|||||
xcardman ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Marts-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 8672 |
||||
havde nok lige startet med en medieafspiller først og en stor usb harddisk
så er man i gang og man kan ligge sine film på denne
især hvis man ikke har behov for at optage, så er et mediacenter ikke løsningen hvis det var mig optager selv, men bruger bare en almindelig bærbar med en lille cpu til det ser ikke live tv særlig tit super forslag med alle de fine løsninger, men lader ikke at trådstarter måske lige er parat til det |
|||||
![]() |
|||||
JordanDK ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 03-December-2009 Sted: Randers C Status: Offline Point: 2327 |
||||
Som xcardman skriver, vil det helt klart være den billigste løsning og letteste hvis man er tvivl. Da du så bare skal koncentrere dig om smide film på harddisken og så bagefter sætte den i medieafspilleren.
|
|||||
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub
Mess with the best, die like the rest. |
|||||
![]() |
|||||
||||
Hej alle,
1000 tak for alle jeres råd - jeg føler nærmest, jeg er blevet ekspert nu jo:) Jeg har lige siddet og lavet fordele/ulemper ved dyr NAS løsning og billig USB ekstern HDD løsning. Sidstnævnte vandt - og så kan jeg opgradere, hvis jeg vil. Mediaafspilleren kan så genbruges, mens ekstern USB HDD så må sælges eller bruges til noget andet, hvis jeg skal have en NAS. Mange tak igen!! John |
|||||
![]() |
|||||
Gump ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 25-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 377 |
||||
Hvis du vil prøve at streame fra din pc til din afspiller, og slippe for at kopiere filer frem og tilbage via ekstern hhd, så kan du bare smide et netkabel mellem de to. Du behøver ikke en router eller switch for at de kan kommunikere. Tror at du i det lange løb bliver træt af at skulle kopiere film frem og tilbage manuelt, men kommer selvfølgelig an på hvor meget man ser.... Et netkabel koster i hvert fald ikke meget, det er nemt lige at prøve af...
![]() |
|||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |