|
Evaluering af nyt fjernbetjeningskoncept |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
inside ![]() Bruger ![]() Oprettet: 21-Februar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 190 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 17-Juli-2012 kl. 00:14 |
Jeg har i den seneste tid arbejdet på at udvikle min egen universelle fjernbetjening og er nu nået til et punkt hvor jeg har brug for feedback fra jer brugere. Grunden til at jeg er gået i gang med projektet er, at jeg selv savner en flot fjernbetjening, lavet af kvalitetsmaterier, som kan styre mit TV, anlæg, Apple TV osv. på en gang. I stedet for billig plastik er den derfor lavet af anodiseret aluminium, og pladen på toppen gør det muligt at kombinere sin egen fjerbetjening med lige præcis de farver man ønsker. Man kommer derfor til via hjemmesiden at kunne designe fjernbetjeningen lige præcis som man vil have den. Ønsker man f.eks færre knapper kan nogle af knapperne fravælges, eller ønsker man at ændre knapteksten kan man også vælge at skifte dem. Fjernbetjening kan sættes til computeren og programmeres via det medfølgelige software hvor profiler for alle de populære TV, Blu Ray afspillere, mediacenter bokse osv. er kodet ind. Nu er spørgsmålet så, hvad i synes om sådan et koncept. Er det noget i kunne være interesseret i? Eller har i nogen tilføjelser som i synes en universal fjernbetjeningen skal indeholde? Jeg takker for den feedback jeg har fået, og har derfor fjernet billederne indtil videre.Redigeret af inside - 17-Juli-2012 kl. 20:48 |
|
![]() |
|
hansie ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 01-Juli-2004 Sted: Køge egnen Status: Offline Point: 7240 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Syntes at der bør være display på den.
Så man kan se hvad den betjener. Og så skal den være aktivtets baseret. Marco funktioner. Den er pæn i sort med lyse knapper |
|
![]() |
|
aerik ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Januar-2011 Sted: Vejle Status: Offline Point: 4283 |
Fornuftig koncept, men på billederne synes jeg sender rodet ud, mine øjne mangler ro, når jeg ser på den
|
|
![]() |
|
Torben Rasmussen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Flatpanels.dk Oprettet: 06-Februar-2007 Sted: København Status: Offline Point: 4378 |
Jeg ville foretrække at navigationstasterne sad der hvor tommelfingeren hviler normalt. Jeg bruger personligt aldrig tallene til noget og skifter kanal udelukkende fra EPGen. Overvej om det ikke var smart med et par eller flere taster, som havde en lidt anden form i nærheden af navigationstasterne, så man kan ramme dem i blinde. Jeg bruger selv en Beo4 som universalbetjening og den har både et joystick i midten og piletaster udenom, samt nogle asymmetriske taster omkring, så alt kan klares uden at kigge.
|
|
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
|
|
![]() |
|
lahan ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-September-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 9433 |
Det serspændene ud, og glimrende at der ikke er display i den.
|
|
![]() |
|
tvkartoffel ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1998 |
Jeg har flere forskellige multiremoter og et hav af standard fjernbetjeninger. De fleste af dem er ikke ret funktionelle i praktisk brug. Det der for mig ofte er galt med dem er at knapperne er for små, siddder for tæt og/eller alle sammen har den samme facon, så de bliver svære at betjene uden at kigge. Der til kommer at det er få af dem der har lys i knapperne, så man hverken kan føle eller se hvad man laver hvis der er dunkelt eller mørkt i stuen. Jeg er bange for at den remote du viser også fejler på netop disse punkter.
Hvis du vil lave en god multi remote er der ikke andet for end at lave en funktionel prototype og prøve den i praksis. Det er ikke nok at den er pæn og er bygget at forgyldt ubådsstål. - Den skal også være funktionel i daglig brug, ellers ryger den ned i skuffen sammen med alle de andre. Jeg bider mærke i at du selv har placeret volume +/- og kanal +/- i den ene ende af remoten, og piletasterne og enter i den anden. Det er ubetinget de knapper jeg bruger mest selv og de skal IMO sidde i nærheden af hinanden. Det er så fint nok at man selv kan vælge at lave layoutet om, men i praksis vil jeg gætte på at man vil være bundet af det underliggende kontaktprint så man reelt kun kan fjerne knapper fra "master designet" og lukke hullerne med den udskiftelige front. Hvis det er sådan det er tænkt ville jeg ikke kunne designe en remote der virkede efter mit hoved med mindre jeg ville bruge noge af de små knapper i nærheden af piletasterne til volume. Jeg vil også tro at de fleste vil vælge master designet, da remoten kommer til at se underlig ud hvis 1/3 af knapperne mangler. Måske det ville være en bedre ide at lade kunden vælge mellem f.eks tre forskellige gennemtænkte knaplayout og så give mulighed for at ændre teksten og farverne. MVH |
|
![]() |
|
inside ![]() Bruger ![]() Oprettet: 21-Februar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 190 |
Tusind tak for feedbacken indtil videre. Det lyder som om, at knapplacering og udformning på tasterne er noget af det vigtigste ved sådan en fjernbetjening, så det er uden tvivl noget jeg skal have meget mere fokus på. tvkartoffel, du har gennemtænkt det helt korrekt. Den er lavet så man skal fjerne knapper fra master designet, men vil se på mulighederne for i stedet at have 2-3 forskellige master layouts. jeg har indtil videre fået 3D printet 2 prototyper, for at få styr på den rigtige knapstørrelse, men vil prøve at se om det er muligt at kunne vælge forskellige knapfaconer så folk nemmere kan føle sig frem til de knapper de skal bruge. Men som designer tænker man meget over helhedsindtrykket, og derfor er der ikke valgt 14 forskellige knapudformninger på samme fjernbetjening, sammen med 4 forskellige farver knapper :) Det fjerner lidt det minimalistiske look jeg søger, men vil helt klart se på muligheden for at lave det som et tilvalg. aerik nævner dog at den ser rodet ud, hvilket nok skyldes at der er klemt mange knapper ind på den version jeg har vist her. Laver man en løsning med mindre knapper ser den mere let og mindre rodet ud. Men kom endelig med mere, det er virkelig noget som hjælper med at drive designprocessen i den rigtige retning! |
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19818 |
Min menig er nok ret meget farvet af at have en Beo4 som multifjernbetjening. Skulle jeg selv bygge en fjernbetjening kom konceptet til at ligge meget tæt op af den, både i udseende og betjeningsmåde. Jeg ville sørge for et lavt batteriforbrug og en høj sendestyrke på ir dioderne.
Hvis jeg skulle købe en universalfjernbetjening ville jeg sikre mig at det ikke kun er producenten der kan tilføje nyt udstyr og at der ikke kun er en learnfunktion, men også en "programmer selv" funktion så man kan oprette koder der ikke er på de fjernbetjeninger der følger med udstyret. Den måde Beo4 virker på, med at sende en kode, når man vælger et stykke udstyr (eksempelvis trykker tv) for herefter at skifte kodesæt på alle andre knapper er genialt. Den måde at jeg på min Lintronic boks selv kan vælge og designe knapfuntioner og makroer er genial. Når jeg trykker tv, så tænder den både for tv og settopboks, nogleknapper på fjernbetjeningen virker så til fjernsynet og andre til boksen. Dette ville være et must for mig til en ny multiremote. Klaus |
|
![]() |
|
aerik ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Januar-2011 Sted: Vejle Status: Offline Point: 4283 |
Lige kigget lidt mere på billedet, tror det var pga den er set på Tlf jeg synes den var rodet, ser i hvertfald bedre ud på pc. Men navigationsknap ned til skru op og ned og kanalskift. Lysni knapper, og evt anden lysfarve i funktionsknap.
Er gerne tester for dIg :) |
|
![]() |
|
Mr. Claude ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 09-Marts-2010 Sted: DK Status: Offline Point: 1130 |
Jeg bruger selv en NAD HTR7 remote og netop layout med volume, channel zap og "navigerings" knapper ved tommelen sidder rigtigt på den. Samt den kan betjenes når den ligger på bordet. Og programering er dødnemt. Og den skal ikke være for bred. Og er enig med at den ser rodet og lidt uoverskuelig ud. Jeg syntes feks også at Rega´s remote en pæn, overskuelig og nem. Og den er et købe-projekt, da jeg har set den før hos andre. Alu med sorte knapper foretrækkes da den holder sig pæn længst tid. Husk på den bliver beskidt...
|
|
![]() |
|
Jeg takker endnu engang for jeres feedback. kan se at makrofunktioner er noget som i ligger vægt på, så vil se hvad der er muligt med den hardware jeg har valgt indtil videre. Derudover vil jeg vende tilbage til tegnebrættet og revurdere knaplayout og selve dimensioneringen af dem i forhold til fjernbetjeningens samlede størrelse. Mr. Claude super med nogle eksempler på fjernbetjeninger du synes er gode. Vil tage et kig på dem og se hvordan de har lavet deres layout. Jeg fjerner derfor billederne igen, og til aerik, så kunne det meget vel tænkes at der på et tidspunkt skal bruges nogle brugere til produkttekst, og så vil jeg da vende tilbage og tage fat i dem som kunne være interesseret :) Men endnu engang tak, det har alt sammen hjulpet! Redigeret af inside - 17-Juli-2012 kl. 20:50 |
|
![]() |
|
adamsen1986 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 28-Februar-2012 Status: Offline Point: 97 |
lyder nice man selv kan bestemme hvilke knapper..
savner en fjernbetjening med maks 6-7 knapper.. :D |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |