recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Kabel-TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Muligt at splitte kabelsignal?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Muligt at splitte kabelsignal?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
funkyflemme Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 07-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 59
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér funkyflemme Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Muligt at splitte kabelsignal?
    Sendt: 17-Juli-2012 kl. 23:19

Hej:-) først og fremmest undskylder jeg hvis nedenstående virker rodet. Spørg endelig, hvis jeg ikke har været forklarende nok.

Jeg har parknet og er gald for det, mit billede står perfekt. Jeg bor øverst og signalet kommer op gennem gulvet i min entre og herefter gennem en væg ind i stuen, hvor det ender i en alm. tv/ radio fordelerboks.

Jeg har en stor lejlighed og vil gerne lave en udgang mere, fra entreen, før kablet går gennem væggen og ind i fordelerboksen i stuen.

Lige nu sidder der en antennesplitter i den ene udgang jeg har, også er der trukket antennekabel gennem lejlighed, som igen splittes. De er trukket på en meget dum måde og de giver ledninger alle steder. Hvis jeg kan lave en udgang i entreen, kan jeg fordele ledningerne meget bedre og meget mingre synligt.

Jeg er dog usikker på om man kan, eller om jeg kun kan tage signalet fra boksen i stuen??

Håber der er nogen derude der kan hjælpe.

- Tak for din tid!
Takker på forhånd...
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Point: 2123
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2012 kl. 11:11
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Norlys, IPhone 13, Huawei Watch GT3 Pro
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Point: 5310
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2012 kl. 11:48
Oprindeligt skrevet af funkyflemme funkyflemme skrev:

Jeg er dog usikker på om man kan, eller om jeg kun kan tage signalet fra boksen i stuen??

Hjælpe link:

Men spørgsmål er om du må selv?
Normalt har antenneforening/udbyder monopol til første stikdåse, så tjek med udlejer/Parknet?

Mvh JørgenT
Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Point: 725
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2012 kl. 20:14
Med Parknet ejer din boligforening Coax-nettet, så du bør spørge dem først.

Teknisk er der ikke noget i vejen med at klippe kablet på det rette sted, og montere to twist-on F-stik på enderne. Dernæst monteres en splitter med det relevante antal udgange (evt. med forstærker) jf. ovenstående link. Fra de ledige udgange trækkes kabler til nye TV/R-udtag.
Øst, vest, ::1 bedst
Til top
funkyflemme Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 07-Februar-2008
Point: 59
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér funkyflemme Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2012 kl. 12:30
Tak for hjælpen:-)
Takker på forhånd...
Til top
Gonardo Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 15-Juli-2009
Point: 249
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gonardo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2012 kl. 22:29
Er det ikke farligt at klippe et antennekabel over, hvis man nu kommer til at kortslutte skærmen og inderleder med hinanden? Hvis man ikke ved hvad der er i den anden ende f.eks forstærker...  
Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Point: 725
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2012 kl. 22:41
Det bør udstyret være designet til at kunne tåle. Husk på, at signalet er med meget lav effekt. Og et lille kuriosum: Signalteknisk er det faktisk lige slemt at kortslutte som at afbryde kablet, da begge dele fører til at hele effekten reflekteres tilbage til afsenderen (sådan er det, fordi vi arbejder med så høje frekvenser, at kablets impedans har betydning, og forstærkerens udgangsimpedans matcher kablet). Men nu blev det meget teknisk

Det korte af det lange er, at i situationen betyder det ikke noget. Men havde det været et signal fra en radiosender med højere udgangseffekt, må kablet hverken være afbrudt eller kortsluttet, så kan udgangstrinet ødelægges.
Øst, vest, ::1 bedst
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu