recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Teknisk tilsvarende eller ej?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Teknisk tilsvarende eller ej?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
babamac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Herlev, Danmark
Status: Offline
Point: 259
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér babamac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Teknisk tilsvarende eller ej?
    Sendt: 20-Juli-2012 kl. 14:20
Har en sag med en forhandler kørende, eller dvs. forsikringsselskabet der står bag den medkøbte forsikring. 

Vores MacBook Air 13"(MC234 til en nypris på 12.506,-)blev erklæret totalskadet, og skulle derfor til forhandler for at få en ny model. Da jeg snakkede med sælger ved indleveringen, forventede han at maskinen ville blive erstattet med topmodellen anno 2012(MC232 til en nypris på 12.099,-)hvilket jo lød dejligt nok.

Det viser sig så at forsikringen "kun" vil gå med til at udlevere basismodellen af 13", hvilket i sig selv et eller andet sted er fin nok, da den er mere eller mindre teknisk tilsvarende.

Sidder så og snakker frem og tilbage med sælger, og her går det op for mig at den nye model ikke har IR-port eller dedikeret grafikkort. Det er der vel og mærke ingen af de nye modeller som har.

Det skal her indskydes at Air'en indtil videre været brugt som medieløsning i soveværelset, og med Boxee installeret har det været en leg for selv min teknisk "udfordrede" kæreste at finde en film hun ville se i sengen. Derfor er IR-porten altså en væsentlig mangel i vores hushold.

Vi aftaler at jeg lige undersøger sagen nærmere og kontakter forsikringen for at komme videre.

Efter en samtale med forsikringen idag, er de afvisende og giver Apple skylder for ikke længere at fremstille deres maskiner med IR-port/dedikeret grafikkort.

Forbrugerstyrelsen har lukket indtil 1/8, og Ankenævnet for forsikring har lukket kl 13 for weekenden, så derfor vender jeg snuden herind for at få lidt indspark fra jer :)

Lægger jeg for meget i "teknisk tilsvarende", eller er det forsikringen der forsøger at spise os af billigst muligt?

Synes jeg har googlet løs, uden at blive klogere på mine rettigheder og hvad der er rimeligt :P

Redigeret af babamac - 20-Juli-2012 kl. 14:27
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Point: 9403
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2012 kl. 14:28
Findes der en model i dag med ir port og grafik kort ?
Til top
babamac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér babamac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2012 kl. 14:29
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Findes der en model i dag med ir port og grafik kort ?
Ikke i Air-segmentet, desværre.
Til top
babamac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér babamac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2012 kl. 14:33
Skal lige siges at jeg ikke ved hvordan det nye onboard kører i forhold til det gamle dedikerede, eneste jeg lige kan se er at der ikke længere er dedikerede ram til grafikkortet. 

Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2012 kl. 14:36
Findes det en med ir i de øvrige serier ?
Til top
babamac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér babamac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2012 kl. 14:38
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Findes det en med ir i de øvrige serier ?

Sorry, burde jeg jo have fanget.. Nej, ikke umiddelbart iflg: http://www.engadget.com/2012/06/12/retina-mbp-kills-remote/
Til top
babamac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér babamac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2012 kl. 14:46
Ser ud til de findes i MB Pro 13"+15" ved lidt nærmere eftersyn, men så mangler SSD og vægten får lige 1-1,5 kg ekstra :/

Redigeret af babamac - 20-Juli-2012 kl. 14:47
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2012 kl. 14:54
Hvad ønsker du at opnå.

Du kan jo ikke forvente at dit forsikringsselskab får special bygget en maskine hos Apple, nu når ir er uddød på de nye modeller.

Kan du ikke få en ekstern ir modtager hvis det er højt prioteret at den har ir
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2012 kl. 14:56
Kan iøvrigt oplyse da jeg sidst skulle have erstattet en iMac med 24", som ikke findes mere. Der tilbød de en 27" som erstatning.
Til top
babamac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér babamac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2012 kl. 15:38
Forventer ikke en specialbygget, men i det mindste en opgradering eller kreditering når ikke en tilsvarende vare kan leveres. Synes ikke det er helt ude i hampen, omend jeg sagtens kan forstå at det ikke er det første forsikringen foreslår ;-)
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2012 kl. 16:48
Oprindeligt skrevet af babamac babamac skrev:

Lægger jeg for meget i "teknisk tilsvarende", eller er det forsikringen der forsøger at spise os af billigst muligt?

Jeg vil mene at du tager "teknisk tilsvarende" for bogstaveligt. Du vil næppe kunne komme igennem med at få en maskine der er mindst tilsvarende ned til allermindste detalje, hvis den du tilbydes i store træk er mindst tilsvarende. Separat grafik er ikke afgørende, den integrerede grafik i den nye er hurtigere end din gamle med separat. Her er det ydelsen der tæller, ikke om chippen er separat eller ej. IR input kan løses med en USB IR-modtager, og da der er en ekstra USB port hvis jeg husker rigtigt (?), så får du meget svært ved at slippe igennem med at dét alene skal gøre at du skal have en væsentligt større model eller pengene retur. Der er jo også andre ting der er bedre på den nye model.

Du kan også se sådan her på det: Når nu den maskine du vil have ikke findes, hvorfor skulle det så objektivt set  hjælpe dig at få pengene? Det løser jo ikke problemet.
Til top
babamac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér babamac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2012 kl. 19:04
Det kan du have ret i, men så ville jeg i det mindste selv kunne finde på en ny løsning. USB IR giver altså et lidt "rodet" setup imho ifht. den tidligere clean løsning.
Sidder på mobilen nu, giver lige et ordentligt svar når jeg sidder ved den stationære igen og kan citere :-)
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu