|
Grumset billede på rip'et dvd'er |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
heth ![]() Junior bruger ![]() ![]() Oprettet: 03-Marts-2012 Sted: Fårevejle Status: Offline Point: 37 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 15-August-2012 kl. 14:35 |
Hej.
jeg er ved at rippe mine dvd'er til mit mediacenter. Jeg bruger clonedvd til iso filer. Mange af filerne afspilles i samme kvalitet som var det afspillet fra dvdafspilleren. Nogle film virker dog ret grumset sammelignet med at de var afspillet fra skiven i afspilleren. Alle film bliver selvfølgelig rippet til 100% sådan så det skulle være tabsfrit. Der burde vel ikke være nogen forskel her?
Problemet er der uanset om det afspilles i xbmc eller VLC. Har i nogen forslag? mvh Henrik |
|
![]() |
|
Nikodk ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Juli-2004 Sted: nær Roskilde Status: Offline Point: 1836 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
har du prøvet at afspille filerne fra en anden computer?
så får du ihvertfald bekræftet om det er filen eller computeren, der har problemet Redigeret af Nikodk - 15-August-2012 kl. 16:53 |
|
![]() |
|
heth ![]() Junior bruger ![]() ![]() Oprettet: 03-Marts-2012 Sted: Fårevejle Status: Offline Point: 37 |
Ja og der er de samme film grumset og afspilles disse film fra orginalskiven på pc'en er de også grumset, men afspilles de som sagt fra en dvdafspiller på samme tv er der ingen problemer. Så computererens grafikkort må behandle det på en måde som giver støj. Har rodet lidt med hdmi settings mv uden at det ændre noget.
Jeg må lige rode lidt mere med det. Sig endelig til hvis der er flere gode forslag
|
|
![]() |
|
spawn ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6822 |
Det har ikke noget med HDMI indstillinger at gøre - HDMI er bare en digital forbindelse - der kommer detsamme ud som der kommer ind. HDMI ændrer ikke ved billedet - tværtimod viser den kilden nøjagtig som kilden ser ud.
Billedet bliver heller ikke grumset fordi computerens grafikkort behandler det, grafikkortet kan ikke tilføre grums - det er nok snarere et spørgsmål om at din standalone dvd afspiller påvirker billedet og fjerner noget af den original støj der findes i kilden. Det kan enten være fordi der er noget støjfiltrering i det hardware codec som findes i DVD afspilleren, eller fordi din DVD afspiller er tilsluttet med en analog tilslutning som gør billedet mindre skarpt og derved slører noget af støjen. |
|
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
|
![]() |
|
JordanDK ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 03-December-2009 Sted: Randers C Status: Offline Point: 2327 |
![]() Ang. svar. Først og fremmest hvad for et grafikkort har du? Hvis det er AMD, tyder meget på du ikke har fået slået Dynamisk kontrast fra i CCC. Dernæst hvilket program bruger du til afspilning? Fordi noget kunne også tyde på De-Interlace fejler for dig. |
|
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub
Mess with the best, die like the rest. |
|
![]() |
|
HeartWare ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Oktober-2003 Sted: Bagsværd, DK Status: Offline Point: 4808 |
Det kommer helt an på, hvad "Grumset" dækker over.
HDMI i sig selv kan ikke lave "Grumset" billede. Der kan opstå digitale udfald, men disse manifesterer sig ikke som "Grums", men enten som sort skærm (i et kort øjeblik), eller som små misfarvede pletter (pixels) på skærmen (ofte grønne). Dynamisk kontrast kan godt resultere i et billede, der virker mere "Grumset" end ellers. |
|
Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver |
|
![]() |
|
spawn ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6822 |
Det er ikke spor forkert Jo, selvfølgelig kan du påvirke hvordan billedet gengives hvis du begynder at justere ved farver, kontrast o.lign i grafikkortets drivere - og selvfølglige kan selve den afspiller der benyttes på pc også have betydning for billedkvaliteten og et dårligt HDMI kabel kan give udfald Der er bare ikke nogen af de forklaringer som passer med de beskrevne symptomer 1. Der beskrives at det kun er nogle DVD der virker grumsede - ikke alle - hvis det var en generel fejl i en af disse faktorer ville det påvirke alle DVD 2. Som Heartware også beskriver så er HDMI ikke en faktor - det skaber ikke grums i billedet på individuelle DVD - men nogle helt andre symptomer som udfald, voldsom digital pixelering eller lign. 3. problemer med deinterlacer giver heller ikke grums, det giver problemer med hakker i kanterne eller tværstriber. Spørger fortæller desuden at resultatet er detsamme i både XBMC og VLC som hver især benytter forskellige codecs 4. Dynamisk kontrast i CCC giver heller ikke symptomer som de beskrevne - men derfor er der selvfølgelig ikke noget i vejen med rådet om at slå det fra. Afhængig af hvordan setup er konfigureret kan der være forskelle, eks. hvis XBMC er konfigureret til ikke at benytte hardware acceleration, men software codec, så benyttes grafikkortets hardware acceleration ikke - men forskelle i benyttet filter eller hardware kontra software decodning er typisk mere subtile og handler mere om generelle forskelle i billedgengivelse, ikke i om individuelle DVD titler er grumsede og andre ikke er. ![]() |
|
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
|
![]() |
|
Mange tak for alle jeres indlæg. Jeg tror på en eller anden måde at den gamle dvd afspiller filtrere noget at dette støj fra. Det ses især i de mørke partier. Jeg tror jeg kommer til at leve med den lidt ringere gengivelse af de dvd'er på HTPC. Jeg har også haft problemer med deinterlacing med visse film. Det er især nogle naturfilm jeg har der driller. De må være optaget på en anden måde siden det er nødvendig at sætte interlacing settings. Dem af jer der kører xbmc, sætter i deinterlacing til auto og hvilken metode vælger i ?
Tak endnu en gang
|
|
![]() |
|
JordanDK ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 03-December-2009 Sted: Randers C Status: Offline Point: 2327 |
Står på auto på to af mine klienter, med Lanczos3 som jeg synes giver bedst billede på dvd. Den 3. klient, så altid til deinterlace og med Lanczos3, da det er en gammel bærbar børnene har. Den kan ikke køre nogle former for hd, så det kun dvd og enkelte film jeg har rippet i xvid. Redigeret af JordanDK - 16-August-2012 kl. 18:06 |
|
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub
Mess with the best, die like the rest. |
|
![]() |
|
henninge ![]() Bruger ![]() Oprettet: 21-November-2006 Sted: Holstebro Status: Offline Point: 238 |
Jeg er begyndt at rippe min private store samling af private dvd`er og har nøjagtig det samme problem som dig Henrik. Hvilket program til ripning er det bedste og hvilket format er det bedste at konvertere til?? Har du fundet den optimale løsning på dit problem??
henninge
|
|
![]() |
|
Hej, Jeg har brugt anydvd og clonedvd. Jeg har ikke fundet det endelige svar på hvorfor jeg har mere "støj" på enkelte af mine ripninger sammenlignet med hvordan det ser ud når man afspiller fra en alm dvd afspiller. Det er ikke selve ripningen der er noget galt med eftersom der er også er støj når afspiller disse fra min dvd afspiller i mediacenteret. Jeg tror jeg er kommet frem til at det handler om at der en eller anden form for støjfiltrering i en alm dvdafspiller mens at det vi ser fra vores mediacenter er en direkte afspilning uden noget filter.
Jeg er ikke sikker, men det er hvad jeg tror det er. Iøvrigt er langt de fleste film jeg har rippet fine, det drejer sig kun om nogle enkelte. Henrik
Redigeret af heth - 07-November-2012 kl. 07:53 |
|
![]() |
|
ilithanos ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 20-Juli-2012 Sted: DENMARK Status: Offline Point: 32 |
Det kan umiddelbart også være at din dvd-afspiller opskalerer bedre til hd opløsningen på dit tv end dit mediecenter gør, da du snakker hdmi går jeg udfra du sender outputtet fra dit mediecenter i enten 720 eller 1080, hvilket er væsentligt højere opløsning end din dvd film ligger i. Derfor vil der kunne opstå noget der ligner støj under afspilningen fra mediecentret. Dette kan dog ofte modvirkes med nogle filtre i den afspiller du bruger til afspilningen.
Har ikke rodet med XBMC i et stykke tid, så ved ikke hvilke funktioner der ligger i den til det. Men sammenligner jeg fx. mit tvs afspilning af dvd rips og min pcs afspilning, gør mit tv et væsentligt bedre stykke arbejde med opskaleringen end min pc.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |