recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Placering..igen, igen.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Placering..igen, igen.

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
IrmaN Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 04-November-2009
Status: Offline
Point: 241
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér IrmaN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Placering..igen, igen.
    Sendt: 20-August-2012 kl. 20:56
Hej alle

Jeg kan bare ikke få det til at hænge sammen. Nu har jeg forsøgt
at placere projektoren men kan ikke få billedet til at ramme lærred.

Fra gulvet til loftet er der 260cm. Afstand fra væg til væg er 4meter.

Jeg har en epson tw5900.

Ifølge epsons hjemmeside udregning 

http://www.epson.com.au/distance_calculator/index.html

så siger den at projektoren skal placeres kun1.33m fra gulvet, for at billedet kan ses på lærred -
så har en mistanke om at jeg har gjort noget forkert på deres hjemmeside hvor man udregner.

Det kan ikke være rigtigt at jeg ikke kan hænge projektoren på loftet - eller sætte den tæt på loftet
på en hylde :-( Har bare ikke forstand på dette :) 

Kan i hjælpe?
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2012 kl. 21:10
Hej.

Ikke for at provokere, men har du kigget i manualen? Det hele står der.

Ellers kan du regne med at hvis projektoren står i vatter på et plant bord vil underkanten af billedet være ca ud for center af optikken. Det er det samme hvis du hænger projektoren i loftet. Så skal projektoren hænge "på hovedet" og overkanten af billedet vil være ca ud for center af optikken. Billedet vil så være meget lang oppe med mindre du har et langt beslag.

Projektoren har en funktion der hedder "keystone" (jeg ved ikke om de kalder det noget andet på dansk). Med den kan du placere projektoren så den peger nedad eller opad, eller skråt ind på væggen. Det vil normalt give et billede der ikke er lige bredt for oven og for neden, eller lige højt i siderne. Funktionen er elektronisk og anbefales normalt ikke da det i princippet forringer billedet, men det kan være nødvendigt.

EDIT: Jeg kan se i en anden tråd du har haft at billedet blev for mørkt med Mac mini. Fik du løst det?

EDIT EDIT: Du kan ikke sætte den på en hylde oppe ved loftet, da projektoren projekterer billedet opad. Den skal vende på hovedet hvis den er oppe ved loftet. Bare spørg mere hvis du ikke forstår det. Du er ikke den første der ikke lige kan fange det.

MVH

Redigeret af tvkartoffel - 20-August-2012 kl. 21:20
Til top
IrmaN Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér IrmaN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2012 kl. 21:18
Jup har læst den igennem flere gange :-) Tror at jeg skal se om jeg kan finde en her på jylland, der mod betaling kan sætte det hele op :) har en hel hjemmebio der skal op
Til top
IrmaN Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér IrmaN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2012 kl. 21:20
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Hej.

Ikke for at provokere, men har du kigget i manualen? Det hele står der.

Ellers kan du regne med at hvis projektoren står i vatter på et plant bord vil underkanten af billedet være ca ud for center af optikken. Det er det samme hvis du hænger projektoren i loftet. Så skal projektoren hænge "på hovedet" og overkanten af billedet vil være ca ud for center af optikken. Billedet vil så være meget lang oppe med mindre du har et langt beslag.

Projektoren har en funktion der hedder "keystone" (jeg ved ikke om de kalder det noget andet på dansk). Med den kan du placere projektoren så den peger nedad eller opad, eller skråt ind på væggen. Det vil normalt give et billede der ikke er lige bredt for oven og for neden, eller lige højt i siderne. Funktionen er elektronisk og anbefales normalt ikke da det i princippet forringer billedet, men det kan være nødvendigt.

EDIT: Jeg kan se i en anden tråd du har haft at billedet blev for mørkt med Mac mini. Fik du løst det?

MVH

Hej tvkartofel
Nej ikke helt - men er blevet lidt bedre efter jeg fik købt et N2 linse til projektoren. Men det er endnu ikke helt optimalt. Håber at det har med at gøre, at jeg ikke kan mørklægge stuen helt + at jeg endnu ikke har købt et lærred, så billedet vises på væggen
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2012 kl. 21:26
Hvordan har du placeret projektoren lige nu?
Til top
IrmaN Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér IrmaN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2012 kl. 21:48
den står på bordet - det er fordi værelset som den skal være i er endnu ikke helt klar. Men tror at jeg
har fundet mig fejl :-) glemte lige at vende projektoren på hovedet :-) for det skal den jo være hvis den skal hænge på loftet :-) så tror jeg at den kan placeres ca.30-40cm fra loftet og med den afstand der er så tror jeg at billedet kan blive mellem 92-106"
Til top
IrmaN Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér IrmaN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2012 kl. 21:59
Hvad med højtalerne? Skal de placeres midt på væggen eller kan de komme op og hænge i hjørnet?
Jeg har KEF 5.1
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2012 kl. 22:01
Oprindeligt skrevet af IrmaN IrmaN skrev:

den står på bordet - det er fordi værelset som den skal være i er endnu ikke helt klar. Men tror at jeg
har fundet mig fejl :-) glemte lige at vende projektoren på hovedet :-) for det skal den jo være hvis den skal hænge på loftet :-) så tror jeg at den kan placeres ca.30-40cm fra loftet og med den afstand der er så tror jeg at billedet kan blive mellem 92-106"

Det lyder rigtig nok.

Angående dit billede det er for mørkt. Et N2 filter tager halvdelen af lyset, så det kan du da starte med at fjerne.

Hvis billedet stadig ser uderligt ud som hvis skygger og mørke områder bliver til sorte plamager uden detaljer, kan det godt være fordi der er rod i indstillingerne med dine video-levels. Epson kalder det "HDMI-videoområde". Det kan findes i menuen under "signal". Du kan prøve at skifte frem og tilbage mellem udvidet og normal. ( dine indstillinge for lysstyrke og kontrast skal være på 0 eller +1 for lysstyrke )

MVH
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2012 kl. 22:07
Oprindeligt skrevet af IrmaN IrmaN skrev:

Hvad med højtalerne? Skal de placeres midt på væggen eller kan de komme op og hænge i hjørnet?
Jeg har KEF 5.1

Jeg kender ikke det sæt, så jeg er nok ikke den bedste til at give råd om det, men normalt vil det være bedst hvis man følger de generelle retningslinjer, som du f.eks kan se her:

http://www.dolby.com/us/en/consumer/setup/connection-guide/home-theater-speaker-guide/index.html

Ellers afhænger det af hvad der er praktisk muligt og hvor meget man vil gå på kompromis med lydkvaliteten.

MVH
Til top
IrmaN Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér IrmaN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2012 kl. 22:08
Hej igen - tusind tak for linket. 
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2012 kl. 22:15
Lige en sidste ting: Jeg vil anbefale dig at få billedet meget længere ned end 30-40 cm under loftet. Det giver meget bedre komfort at have billedet 50-60 cm over gulvet, hvis du sidder i en normal sofa. En god tommelfinger regel er at øjnene skal være ud for mellem 1/3 og 1/2 delen af lærredets højde, målt fra neden.

MVH
Til top
IrmaN Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér IrmaN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2012 kl. 22:22
hvad er en god lærred til tw5900? Skal ikke være med motor i og må gerne have en stort kant :-)
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu