recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Windows Home Server krav og evner?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Windows Home Server krav og evner?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Windows Home Server krav og evner?
    Sendt: 07-September-2012 kl. 17:53
Hejsa. Min kammerat ønsker sig en server/nas. Han ønsker at rippe dvd/bluray samlingen så den er tilgængelig for husets tv. Derudover ønsker han sig noget mail backup og endelig snakker han om at kunne optage tv.

Jeg har selv en ubuntuserver snurrende på en atom D510, den er dejlig hurtig, MEN det er lidt langhåret at smide flere diske i den og tvoptagelse via tvheadend synes jeg ikke helt er stabilt nok til at jeg vil "påføre" min kammerat den løsning.

Min grundide var at bruge en gammel windows xp licens sammen med et atom bundkort magen til det jeg har, på den måde kunne jeg køre dvbviewer recording service og samtidigt ville windowsinterfacet gøre at min kammerat var på hjemmebane når der skulle nye diske i maskinen. Desværre røg ideen i grøften da xp ikke kan håndtere 3 TB diske.

Nu kigger jeg så på windows home server 2011, en licens koster jo ikke alverden, men hvad kan sådan en? Har jeg fx. mulighed for at installere Recording Service på sådan en eller skal det være specielle applikationer der er skrevet specifikt til whs?

Hvor meget power kræver sådan en whs? Er det realistisk med en atom D510 eller skal man op i noget i3 før det dur?
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Point: 2891
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér avh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2012 kl. 08:10
WHS 2011 er et subset af windows 2008 serveren..

Derfor kan der installeres og afvikles almindelige windowsprogrammer, herunder dvbviewer recording service..

Jeg er pt ved at forsøge mig med et AMD e350 og whs 2011  setup, men har pt. ikke testet det ordenligt, så jeg kan sige noget om det er kraftig nok...

Umidelbart er AMD e350 ikke særlig kraftig og kan f.eks. ikke afvikle den almindelige dvbviewer uden at hardware acc skal sættes til...

Redigeret af avh - 08-September-2012 kl. 08:10
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
FPP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Juli-2010
Point: 284
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FPP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2012 kl. 08:46
Nu bruger DVBViewer ikke de store ressourcer på at optage, men hvis du vil til f.eks. at streame fra Web eller lignende er et ATOM setup i underkanten.

Med mindre man har hardwaren liggende har jeg svært ved at se hvorfor man skulle vælge et Atom setup, perfomance i i3 er mange gange bedre, og strømforbruget kun lidt højere.

Bemærk i øvrigt at WHS2011 ikke understøtter 3TB diske, hvis man ser på selve WHS funktionaliteten. Men de er selvfølgeligt fint understøttet hvis man ikke har behov for at administrere via WHS konsollen.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2012 kl. 09:25
Oprindeligt skrevet af avh avh skrev:

WHS 2011 er et subset af windows 2008 serveren..

Okay, betyder det at jeg skal have sådan en 2008 server installeret før jeg kan smide en WHS 2011 på, eller kan jeg nøjes med at bruge 353 kr. på http://www.edbpriser.dk/netvaerk-og-server/microsoft-windows-home-server-2011-engelsk-licens-og-medie-id-5015852.aspx?q=windows+server og så er jeg i luften?

Oprindeligt skrevet af avh avh skrev:

Derfor kan der installeres og afvikles almindelige windowsprogrammer, herunder dvbviewer recording service..

Herligt.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2012 kl. 09:29
Oprindeligt skrevet af FPP FPP skrev:

Med mindre man har hardwaren liggende har jeg svært ved at se hvorfor man skulle vælge et Atom setup, perfomance i i3 er mange gange bedre, og strømforbruget kun lidt højere.
Det kan godt være du har ret, jeg må surfe lidt på i3 bundkort og se hvad man kan få med 6-8 sata porte.

Bemærk i øvrigt at WHS2011 ikke understøtter 3TB diske, hvis man ser på selve WHS funktionaliteten. Men de er selvfølgeligt fint understøttet hvis man ikke har behov for at administrere via WHS konsollen.

Øh, det fatter jeg ikke lige.
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Point: 2891
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér avh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2012 kl. 09:38
Du kan nøjes med at købe WHS 2011...
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
FPP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Juli-2010
Point: 284
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FPP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2012 kl. 09:56
WHS2011 er en fuld licens, og du behøver derfor kun denne. Når Server 2008 R2 blandes ind er det fordi det er det OS der ligger "under" WHS2011. 

Det er også denne lidt specielle sammenblanding der kan gøre det lidt kompliceret. Kigger man på WHS funktionaliteten er den tænkt som en netværksenhed der administreres via en konsol der installeres på klienten. Bruger man denne tilgang understøttes partitioner større end 2TB ikke, og en 3TB disk vil blive delt op.

Vælger man derimod at se det som en billig Server 2008 R2 licens, og administrere den via RDP eller lokalt er der langt flere muligheder.

Ud fra din beskrivelse er det tydeligt at det er sidstnævnte tilgang du har, og derfor behøves det ikke at gøres unødvendigt kompliceret. Man skal dog stadig huske på at en sammenblanding af de to administrations metoder kan drille lidt. 

Sidst men ikke mindst, ikke alle tunere fungere lige godt under Server 2008 R2.
Til top
THX2K Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 29-Juli-2004
Point: 196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér THX2K Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2012 kl. 10:05
Blot hvis du ikke vidste det. Microsoft har fortalt at Windows Home Server udgår og bliver i stedet en del af den kommende Windows Server Essentials 2012, der næppe vil kunne erhverves for samme lave pris.

Det betyder selvfølgelig ikke, at du ikke kan købe WHS2011 nu og lave et setup. Forvent bare ikke nye versioner.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2012 kl. 10:52

WHS2011 er en fuld licens, og du behøver derfor kun denne. Når Server 2008 R2 blandes ind er det fordi det er det OS der ligger "under" WHS2011. 

Det er også denne lidt specielle sammenblanding der kan gøre det lidt kompliceret. Kigger man på WHS funktionaliteten er den tænkt som en netværksenhed der administreres via en konsol der installeres på klienten. Bruger man denne tilgang understøttes partitioner større end 2TB ikke, og en 3TB disk vil blive delt op.

Vælger man derimod at se det som en billig Server 2008 R2 licens, og administrere den via RDP eller lokalt er der langt flere muligheder.
Okay, så når min kammerat får brug for mere plads og smider en ny 3 TB disk i serveren, så er han nødt til at partitionere den som fx. en 2 TB partition plus en 1 TB partition hvis han vil gøre det fra whs klient konsollen, men hvis han sætter sig direkte ved serveren istedet kan han oprette en 3 TB partition, er det korrekt? Kan denne 3 TB partition så efterfølgende administreres fra whs klienten eller skal al fremtidig administration klares direkte på serveren?
Til top
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2004
Sted: Lejre, Sjælland
Point: 2569
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bjur Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2012 kl. 13:30
Jeg kører selv med WHS 2011. En af fordelene ved WHS 2011 er at man kan køre to samtidige brugere. Jeg har lavet en admin bruger som jeg bruger til konfiguration og andre opgaver. Til det bruger jeg fjernskrivebord. Bruger nr. 2 har jeg oprettet som lokalbruger og installeret XBMC og DVBViewer, så mens admin bruger arbejder på maskinen kan lokalbrugeren bruge som HTPC.

Jeg kører Sandybridge i2105 + 1 x 2.5" + 4 x 2 TB HDD + Blu-ray Drev. Sidst jeg målte brugte den 44W. De 2 TB HDD har jeg sat til slumre efter 20 min.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4951
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2012 kl. 10:58
Nu kan jeg desværre ikke være 100% sikker på win xp da jeg ikke har testet det. Men med windows server 2003 som er samme kerne som win xp. På denne kan man godt bruge diske over 2TB men det er ikke muligt at have en start disk som er større. Med andre ord så tror jeg du kan boote på en gammel disk og så have den 3TB disk som lager.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2012 kl. 01:59
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Nu kan jeg desværre ikke være 100% sikker på win xp da jeg ikke har testet det. Men med windows server 2003 som er samme kerne som win xp. På denne kan man godt bruge diske over 2TB men det er ikke muligt at have en start disk som er større. Med andre ord så tror jeg du kan boote på en gammel disk og så have den 3TB disk som lager.

WHS 2011 kan det samme. Disken der bootes fra kan maks benytte 2 TB mens efterfølgende diske fungerer fint selv om de er større. Jeg havde købt en 3 TB til min kammerats nye server fordi det gav mest mening udfra et pris/TB synspunkt og havde planlagt at bruge den både til system og data. Han var dog ikke tilfreds med at der var spildplads, så nu er der en 2 TB i som kombineret system og data disk og 3 TB'eren er blevet datadisk nummer 2, partitioneret som en 3 TB'er.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu